וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כנראה הגורם הכי חשוב לשיפור הבריאות שלכם

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 7:50

הוא זמין, בריא, חינמי לא פחות חשוב - בטוח. יש מעט מאוד תרופות, אם בכלל, שיכולות לספק את היתרונות של הטבע סביבכם. הנה כל מה שהוא יודע לעשות

אישה הולכת. ShutterStock
אנחנו מבלים מעל 90 אחוזים מהזמן שלנו לא בטבע/ShutterStock

בשנים האחרונות אנחנו הולכים ומתנתקים מהטבע. רוב האנשים - מעל חצי מאוכלוסיית העולם - מתגוררים בסביבה עירונית, שבה המגע עם הטבע הוא בדרך כלל מוגבל. מחקרים מעידים שאנו מבלים מעל 90 אחוזים מהזמן שלנו לא בטבע: לרוב בתוך בניינים, וחלק קטן מהזמן בתוך מכוניות. זמן המסכים ביום הגיע לכמעט שעתיים בממוצע בילדים בני פחות מ-8, ולכמעט שמונה שעות בממוצע בגיל 8-18.

המבוגר הממוצע נמצא מול מסכים בממוצע כמעט 11 שעות ביום, והנתון הזה הוא במגמת עליה. לעומת זאת, בילוי בחוץ, יציאה לפארקים, ומשחקי ילדים בחוץ ירדו באופן ניכר בשנים האחרונות.

במקביל לכך, החלו להתפרסם מחקרים רבים לגבי היתרונות הבריאותיים של היציאה לטבע.
במחקר שהתפרסם ב-2017, המחברים סקרו את המחקרים השונים שבוצעו בנושא היתרונות הבריאותיים של הטבע. מסיכום המחקרים עלה שהחשיפה לטבע הובילה למספר יתרונות בריאותיים כולל:

  • הפחתה בלחץ (סטרס)
  • שיפור השינה
  • שיפור הבריאות המוחית
  • הפחתה בדיכאון
  • הפחתה בחרדה
  • הפחתה בתסמיני הפרעות קשב וריכוז
  • עליה בהתנהגות חברתית חיובית ויצירת קשרים חברתיים
  • הפחתה בלחץ הדם
  • שיפור בהחלמה מניתוחים
  • תוצאות לידה טובות יותר
  • הפחתה בהשמנה
  • הפחתה בסוכרת
  • שיפור בראיה
  • שיפור בתפקוד מערכת החיסון
  • הפחתה בתמותה
כלניות יער ניר משה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
כלניות יער ניר משה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

כיצד בדיוק הטבע משפר את הבריאות שלנו?

1. שיפור המצב הפסיכולוגי. מחקרים רבים הראו שהשהייה בטבע מפחיתה את רמת הלחץ (סטרס). וההפחתה ברמת הלחץ מועילה הן בפני עצמה והן ע"י כך שהיא תורמת לשיפור מצבים בריאותיים נוספים כמו הפחתה בלחץ הדם.

2. שיפור התפקוד של מערכת החיסון. הטבע יכול לשפר את תפקוד מערכת החיסון בלפחות שני מנגנונים. ראשית, החשיפה למיקרובים שונים וחומרים שונים בטבע מאפשרת למערכת החיסון להבשיל בצורה תקינה, ככל הנראה דרך ההשפעה על החיידקים החיים באופן תקין בגופנו (המיקרוביום). בניגוד לכך, אצל אנשים הגדלים בסביבה סטרילית ללא חשיפה לטבע המיקרוביום ומערכת החיסון אינם מתפתחים כראוי והם סובלים משכיחות מוגברת של מחלות כמו אלרגיה ואסטמה. שנית, גם חשיפה קצרה לחומרים בטבע ( למשל לחומרים טבעיים המופרשים ע"י עצים) היתה קשורה בשיפור בתפקוד של תאים מסויימים של מערכת החיסון.

3. עלייה בפעילות הגופנית. לפעילות הגופנית ישנם יתרונות בריאותיים רבים כמו הפחתה בהשמנה, שיפור בריאות הלב, הפחתת הסיכון לסוכרת, שיפור הבריאות הנפשית, והפחתה בסיכון לאוסטאופורוזיס. מגורים בסמיכות לגינות, לפארקים, ולאזורי טבע בד"כ קשורים עם רמות גבוהות יותר של פעילות גופנית בקרב ילדים ומבוגרים, וזה יכול להיות ההסבר לחלק גדול מהיתרונות הבריאותיים שנצפים במגורים ליד הטבע. מדוע הטבע מעודד יותר פעילות גופנית? יתכן ולאנשים יש העדפה אסתטית לבצע פעילות גופנית בטבע. בנוסף, ילדים המשחקים בטבע מפתחים יכולות מוטוריות טובות יותר כמו יציבה וקואורדינציה אשר מאפשרות פעילות גופנית בהמשך חייהם.

4. חיבור חברתי. קיים קשר חזק בין קשרים חברתיים חזקים לבין בריאות טובה. מחקרים הראו, שמגורים בשכונות ירוקות יותר, ושימוש בפארקים היו קשורים בחיבור חברתי חזק יותר, וברשתות חברתיות חזקות ורחבות יותר.

5. שיפור באיכות האוויר. איכות האוויר באזורים כפריים או באזורי טבע פראיים היא בדרך כלל טובה יותר מאשר באזורים עירוניים. באזורים עירוניים, עצים יכולים להפחית את רמות המזהמים שבאוויר, אם כי לפי מרבית המחקרים השיפור הזה הוא קל בלבד. על ידי השיפור באיכות האוויר, המגע עם הטבע יכול להגן מפני מחלות ריאה ומחלות לב.

היתרונות של המגע עם הטבע הם העלות הנמוכה, הזמינות הגבוהה, והבטיחות שלו. יש מעט מאוד תרופות, אם בכלל, שיכולות לספק את היתרונות הללו.

אז מה אתם יכולים לעשות?

1. בצעו את הפעילות הגופנית שלכם בחוץ. מחקרים מראים שלפעילות גופנית בחוץ יש יתרונות הן גופניים והן מנטליים לעומת פעילות גופנית בתוך מבנה.

2. אמצו חיית מחמד. חיית המחמד מאפשרת חיבור לטבע, ואם יש לכם כלב אין לכם ברירה אלא לצאת איתו החוצה. מגע עם חיות מפחית חרדה, דיכאון, וסיכון למחלות לב.

3. גדלו צמחים במרפסת, או בדירה. מחקרים מראים שצמחים בבית משפרים את מצב הרוח, מפחיתים חרדה, ומשפרים את איכות האוויר.


ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully