וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת דם פשוטה לאיתור סרטן הראתה תוצאות מדהימות

המלחמה בסרטן נמשכת ואף מביאה לתוצאות. בדיקת דם חדישה שיכולה לאתר את סוגי הסרטן הקטלניים ביותר מראה תוצאות טובות. הבעיה - היא מגלה את הסרטן בשלבים מאוחרים יחסית

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

בדיקת דם פשוטה שיכולה לזהות 50 סוגי סרטן הביאה כמה "תוצאות מרגשות" בניסוי חדש, כך חשפו מדענים. הניסוי האחרון כלל נטילת דגימת דם בודדת מאנשים שביקרו אצל הרופא עם חשד לסרטן עקב תסמינים כמו ירידה במשקל וכאב בלתי צפוי.

מתוך 5,461 משתתפים, הבדיקה גילתה אות סרטן ב-323 אנשים, 244 מהם אובחנו מאוחר יותר. זה אומר שהייתה לה דיוק חיזוי חיובי של 75 אחוזים. הבדיקה גם הצליחה לשלול בהצלחה סרטן אצל אנשים שהציגו תסמינים עם דיוק של למעלה מ-97 אחוזים.

מאתרת 50 סוגי סרטן - גם את הקטלניים ביותר

התוצאות מגיעות ממחקר SYMPLIFY, בהובלת אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה וחברת הבריאות GRAIL, בתמיכת שירות הבריאות הלאומי של בריטניה. החוקרים יציגו את עבודתם במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) 2023 בשיקגו ביום שבת האחרון (3.6).

הבדיקה המכונה בדיקת גלרי, מחפשת שברי DNA שעברו על ידי גידולים לזרם הדם. באמצעות אלגוריתמים שונים היא מזהה חריגות בדפוסי המתילציה של ה-DNA שעלולות להצביע על נוכחות סרטן.

חשוב לציין, שיטה זו אפילו מסוגלת לאתר היכן בגוף הסרטן עשוי להיות ממוקם. חלק מהגידולים "שופכים" DNA לדם זמן רב לפני שאנשים מתחילים להבחין בתסמינים, שיש להם כמה השלכות חשובות על גילוי מוקדם של סרטן.

בסך הכל, הבדיקה מוסגלת לתפוס אותות מיותר מ-50 סוגי סרטן, כולל רבים מהרוצחים הגדולים ביותר כמו סרטן ריאות, שד, מעי גס, לבלב וסרטן הערמונית. בניסוי האחרון הזה, הבדיקה הצליחה לאתר את המקום המקורי של הסרטן ב-85 אחוזים מהמקרים החיוביים.

מבחנות עם דם במעבדה. ShutterStock
מבחנות עם דם במעבדה/ShutterStock

רגישות הבדיקה הייתה גבוהה יותר עם סרטן בשלב מאוחר יותר, נעה בין 24.2 אחוזים בסרטן בשלב I ל-95.3 אחוזים בשלב IV. עם זאת, יש לקוות שניתן להשתמש בבדיקה מסוג זה כדי לזהות סרטן בשלביו המוקדמים, כאשר הוא נחשב קל יותר לטיפול ואף להרס.

"לגילוי מוקדם יותר של סרטן והתערבות לאחר מכן יש פוטנציאל לשפר מאוד את תוצאות המטופלים", הוסיף בריאן ד' ניקולסון, חוקר מוביל במחקר ופרופסור חבר במחלקה למדעי הבריאות של נופלד באוניברסיטת אוקספורד. "דרושים כלים חדשים שיכולים גם לזרז אבחון סרטן וגם להימנע מחקירות פולשניות ויקרות כדי לבדוק בצורה מדויקת יותר חולים שמציגים תסמינים לא ספציפיים של סרטן", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully