וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 20 שנים במצב קטטוני, אישה התעוררה בעקבות טיפול נסיוני

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 11:18

בגיל 21 האישה קיבלה התקף פסיכוטי ממנו לא התאוששה. כשהרופאים גילו שהיא חולה גם בזאבת בנוסף למצב הנפשי הם העניקו לה טיפול שהוציא אותה ממצבה

חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה. ShutterStock
חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה/ShutterStock

אישה שהייתה במצב קטטוני במשך יותר משני עשורים הדהימה את הרופאים כשהתעוררה לאחר שטיפלו בה בתרופה נגד זאבת. בגיל 21, אפריל בורל חוותה אירוע טראומטי ופיתחה פסיכוזה בעקבותיו, שגרמה לה להזיות ראייה ושמיעתיות. הצעירה שסיפורה התפרסם בוושינגטון פוסט למדה ראיית חשבון באוניברסיטת מרילנד המזרחית, לא הצליחה לתקשר, להתרחץ או לטפל בעצמה ב-1995 - ובמשך למעלה מ-20 שנה, היא לא יכלה לזהות את משפחתה ואת אהוביה.

בורל אובחנה כסובלת מצורה חמורה של סכיזופרניה, שעלולה לפגוע באופן דרסטי בהתנהגות המטופלים ותפיסת המציאות שלהם ואושפזה בבית חולים פסיכיאטרי בניו יורק.

קטטוניה היא תסמונת נוירו-פסיכיאטרית מוטורית מורכבת המשבשת את המודעות של האדם לעולם הסובב אותו - המטופל ער אך לא נראה שהוא מגיב לאנשים אחרים ולסביבתם, מסבירים בקולג' המלכותי לפסיכיאטרים.

לא מדברת או אוכלת ורק בוהה בחלל

התסמינים העיקריים כוללים ישיבה בשקט מאוד ובהייה בחלל, תנוחות חריגות שבדרך כלל יהיו לא נוחות, חזרה על אותן תנועות במשך זמן רב, ארשת פנים ללא הבעה, אי דיבור, אכילה או שתייה.

לקטטוניה יכולות להיות מספר סיבות, אך הסיבה המדויקת להופעתה אינה ברורה, ויש צורך במחקר נוסף בתחום זה.

עירוי נוזלים. ShutterStock
קיבלה תרופה לזאבת שהוציאה אותה מהמצב. עירוי/ShutterStock

סנדר מרקס, מנהל מחלקת פסיכיאטריה באוניברסיטת קולומביה, היה סטודנט לרפואה כשפגש לראשונה את בורל באפריל בשנת 2000. היא הייתה האדם הראשון שאי פעם ראה כמטופלת, ועד היום, הרופא אומר שהיא המטופלת הכי חולה שהוא פגש, מדווח הוושינגטון פוסט.

בשנת 2018, כמעט שני עשורים מאוחר יותר, גילו ד"ר מרקס ועמיתיו שלמרות שלא ניתן להבחין בין מצבה של אפריל לבין סכיזופרניה, היא חלתה גם בזאבת, מחלה אוטואימונית ארוכת טווח שתקפה את מוחה. לאחר חודשים של טיפול אימונותרפי בזאבת ובדיקות מרובות, האישה סוף סוף התעוררה ב-2020.

אז היא נחשבה כשירה נפשית להשתחרר מבית החולים הפסיכיאטרי שבו התגוררה כמעט 20 שנה, ועברה למרכז שיקום. אך בשל מגבלות הקורונה, משפחתה לא יכלה לבקר אותה מיד והמפגש פנים אל פנים שלהם נדחה עד לשנה שעברה.

אחיה גיא בורל, שביקר באפריל עם אשתו וילדיהם, אמר שהמטופלת נראתה כמו "אדם חדש לגמרי", אך יחד עם זאת, היא "הכירה את כולנו" והיו לה זיכרונות מילדותם. הוא אמר: "היא חיבקה אותי, היא החזיקה לי את היד. היינו כל כך שמחים, כי לא ראינו אותה ככה, מעולם. זה היה כאילו היא חזרה הביתה. מעולם לא חשבנו שזה אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully