וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדברים שאתם דורשים מהילדים אבל לא מצליחים לעשות בעצמכם

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 9:53

אם אתם לא מצליחים לשמש דוגמה לילדים שלכם, איך הם ילמדו ויתנהגו כמו שאתם מצפים מהם?

אמא עצבנית עם תינוק. ShutterStock
הקפידו על המילים שלכם כשאתם ליד הילדים/ShutterStock

לאמץ מנהגים טובים, לממש את הפוטנציאל שבהם, לאכול טוב ובריא - את כל אלה ועוד אתם מאחלים לילדים שלכם ומשקיעים הרבה מאמצים כדי לספק עבורם את התנאים הטובים ביותר להיות בני אדם טובים יותר. ילדים לומדים על החיים גם דרך התבוננות בסביבה הקרובה להם, כך שאתם, ההורים, מהווים את המודל המשפיע ביותר עבורם.

אבל מה קורה כאשר אתם, אליכם נשואות העיניים הקטנות, לא מצליחים בעצמכם להוות את הדוגמה אליה אתם מכוונים את הילדים שלכם? אם אתם לא מספקים מודלינג ראוי לילדים שלכם, כיצד הם ילמדו ויסגלו התנהגויות רצויות? הנה 5 דוגמאות לדברים שאתם דורשים מהילדים, אך לא בטוח מקיימים בעצמכם:

התמכרות למסכים

"אני לא מרשה יותר מסך!" - כבר יצא לכם להגיד את המשפט הזה לילדים שלכם? אם לא, זה ככל הנראה בדרך. אתם לא אוהבים שהעיניים שלהם תקועות בטלוויזיה, בטלפון או בטאבלט, מנסים למנן את הצפייה לזמן קצוב, ומתלוננים כשהם מבקשים שוב ושוב לראות את הסדרה האהובה עליהם.
האם יצא לכם לחשוב שאולי הם פשוט רואים אתכם כמעט כל הזמן עם העיניים בטלפון שלכם? אתם מקבלים הודעות, מיילים, שיחות מהעבודה, הצליל של הווטסאפ נשמע ברקע כל הזמן והם שומעים שאתם מפעילים כל מני סרטונים. הם רואים את חשיבות המסך בעיניכם והם רוצים גם מכל הטוב הזה.

מה אפשר לעשות? הפחיתו גם אתם בזמן המסך שלכם, בטח כשאתם עם הילדים. השאירו את הנייד בצד ככל האפשר וכך תזכו את הילדים שלכם בתשומת לב מלאה ומודלינג ראוי ליחס למסכים.

ויסות בשעת כעס

אתם מפצירים בילדים להשתלט על הכעס שלהם, לא להשתולל כאשר הם לא מקבלים את מה שהם רוצים, לנשום עמוק וכו', אבל איך אפשר לצפות מהם ללמוד משהו כזה כאשר אפילו אתם לא מצליחים לווסת את הכעס? אם אתם מגיבים בהרמת קול וזעם מיד כאשר הילדים מרגיזים אתכם ולא מגיבים באופן רגוע יותר אך תקיף - גם הם לא ילמדו לעשות זאת.

מה אפשר לעשות? בדיוק את מה שאתם דורשים מהילדים שלכם. חפשו מה מרגיע אתכם בשעת הכעס ומה יעזור לכם לא להתפרץ או לצעוק, אפילו שממש מתחשק לכם ושזאת ההתנהגות האוטומטית שלכם.

לאכול בריא ומאוזן

כל הורה רוצה שהילדים שלו יאכלו כמה שיותר בריא ומזין ואם אפשר שזה יהיה ביוזמתם ולא לאחר תחנונים שלכם, אבל האם הילדים שלכם רואים אתכם אוכלים בריא ומאוזן? האם אתם יושבים איתם סביב השולחן ומקפידים לאכול איתם ביחד? יכול להיות שהילדים בכלל לא רואים אתכם מקפידים על תזונה בריאה ומאוזנת, וכשאין מודלינג ראוי - התוצאה ידועה.

מה אפשר לעשות? לאכול בריא ביחד עם הילדים שלכם ואף לשתף אותם בהכנת ארוחות. הם יראו שאתם לא רק מצפים מהם אלא נהנים מזה בעצמכם.

להשתמש בשפה נקייה

לפעמים אתם מופתעים ממילים שהילדים שלכם אומרים. בדרך כלל אתם מאשימים את הגן, אבל יכול להיות שגם לכם התפלקה איזו מילה לא במקום, אולי כשדיברתם אתם, ההורים, ביניכם? אולי סיפרתם על הנהג שעקף אתכם בכביש, או על ההוא שעיכב אתכם בסופר? הילדים שלכם שומעים וסופגים את הכל.

מה אפשר לעשות? להקפיד על המילים שלכם כשאתם ליד הילדים. הם ילמדו וישמעו את הכל בהמשך, אבל אם אפשר לחסוך מהם בגיל מוקדם, אז למה לא?

נימוס ואדיבות

"מה אומרים? תודה", "תגיד בבקשה", "תבקשי סליחה" - אתם מצפים מהילדים לדבר בנימוס, להגיד תודה, סליחה ובבקשה, לא להתפרץ באמצע המשפט שלכם, להגיד שלום לשכן במעלית ועוד, אבל עם ילד על הלב - האם אתם בעצמכם עושים זאת? האם אתם אומרים להם תודה כשהם מביאים לכם משהו שביקשתם מהם? האם אתם נותנים להם לדבר מבלי להפריע להם באמצע המשפט? חשבו על כך.

מה אפשר לעשות? לשים לב שאתם מנומסים ואדיבים בעצמכם כשאתם מול הילדים (ובכלל).

אלו הן רק כמה נקודות הבאות להציע לכם לבדוק האם אתם מהווים את המודלינג הראוי לילדים שלכם. יכולים להיות נוספים שאתם מצפים מהילדים שלכם, אך העיקרון הוא זהה: עצרו להתבונן בעצמכם לפני שאתם דורשים מהילדים, השתפרו איפה שאתם מרגישים שיש צורך והיו הדוגמה הכי טובה עבורם.

אימא עייפה ליד מיטה של תינוק בוכה. Lopolo, ShutterStock
אם אתם לא מספקים מודלינג ראוי לילדים שלכם, כיצד הם ילמדו ויסגלו התנהגויות רצויות?/ShutterStock, Lopolo

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully