וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אוהבים את החבר של הילד? זה מה שעליכם לעשות

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 7:50

האם אתם יכולים בכלל להתערב במערכות היחסים של הילדים שלכם? ואם כן, אז איך?

שני ילדים קטנים עם בועות סבון. ShutterStock
האם זה לגיטימי להתערב במערכות היחסים של הילד שלכם?/ShutterStock

לילד שלכם יש חבר טוב מהגן. הם משחקים יחד וגם רבים לפעמים, משלימים, כועסים - סך הכל, עד לכאן הכל נשמע נורמלי. אבל מה קורה כאשר אתם מזהים מקרים בהם מערכת היחסים בין השניים לא עושה טוב לילד שלכם? זה יכול לבוא לידי ביטוי, למשל, בהתנהגות כלפי ילדים אחרים בגן או אחרי הצהריים, כשאתם מתרשמים (בעיניכם או מדיווח של הגננת) ששני הילדים חוברים יחד ומציקים לילדים אחרים, מה שלא קורה כשהם לחוד. דוגמה נוספת ונפוצה היא שימוש תדיר בשפה או התנהגויות שלא מקובלות עליכם, שהילד שלכם אומר שלמד מאותו החבר.

יכול להיות שבסתר לבכם אתם מקווים שהילד ההוא יניח כבר לילד שלכם, משוכנעים שהוא לא מהווה השפעה טובה עליו, מדרדר אותו ובמקרים מסוימים אף מרחיק ממנו ילדים אחרים. האם יש לכם מה לעשות בעניין? האם זה לגיטימי להתערב במערכות היחסים של הילד שלכם?

אינה פארי, מאמנת הורים, ילדים ובני נוער, מרצה ומנחה קבוצות, סדנאות, קורסים והרצאות בשיטת החינוך המונטסורי- מנרמלת ומדגישה שהסיטואציות הן לחלוטין תואמות גיל ושלב התפתחותי ומציעה לכם להתחיל ביצירת שיח בגובה העיניים עם הילדים שלכם על חברות. שאלו אותם מה זאת חברות עבורם? איך מתנהג חבר מיטיב? איך ננהג מתוך אהבה? ומה עלול לפגוע בחברים? איך הם רואים את עצמם כחברים - מיטיבים, תומכים, אוהבים? הקשיבו לתשובות שלהם, אתם יכולים ללמוד מהן הרבה. בשיחה הזאת ספרו גם על חברויות שלכם, תנו דוגמאות על התנהגויות שלכם ואפשרו להם ללמוד מהן. לפעמים הסבר פשוט כזה מצדכם יתרום כל כך הרבה.

מה עושים ברמה הפרקטית?

מאחר ואתם רוצים שהילד שלכם יפתח קשרים חברתיים טובים, שימו דגש על ההתנהגות ולא על הזהות של חבר זה או אחר. אתם לא יכולים להחליט עבור הילד שלכם למי להתחבא, אבל אתם כן יכולים להקנות לו כלים לטיפוח קשרים חברתיים מצמיחים ומעצימים. ככל שתשקיעו בבית בשיח עם הילד על ערכים של חברות ותקשורת, תהוו מודלינג עבורו ובנוסף לכך- תיצרו הזדמנויות רחבות יותר לאינטראקציה חיובית עם ילדים שאתם מעוניינים שהילד שלכם יתקשר איתם- כך תשפיעו על בחירת החברים העצמאית שלו מחוץ לבית.

דברו עם הילד על המאפיינים של חברות מיטיבה: דאגה וכבוד הדדי, אמפתיה, הקשבה ועוד. אפשר לציין גם איך נראית חברות לא מיטיבה, אבל הקפידו לשים את הדגש על מה כן ולא על מה לא. אם אתם רוצים ללמד את הילד להתרחק מסיטואציה מסוימת (כמו תוקפנות, שיח אלים ועוד) דברו איתו על סיטואציה חיובית כמו משחק משותף והעצימו אותה. כך תאפשרו לילד להחליט בעצמו איפה הוא רוצה להיות ואיפה פחות, וכך הוא ילמד, עם הזמן, לבחור את מערכות היחסים שנעים לו בהן.

נסו להיעזר גם בצוות הגן

אם אתם מרגישים שנחוצה התערבות מסוימת בשעות הגן, שתפו את הצוות במחשבותיכם. גננות יכולות לנתב את הילדים לקשרים שייטיבו עמם ולזמן להם הזדמנויות אחרות. כשהן מחלקות את הגן לקבוצות קטנות (חלק בחצר, חלק בפנים) הן יכולות לבחור לצוות את הילד שלכם לילדים אחרים ובכך לחזק לו קשרים נוספים. במקביל, אתם יכולים לבקש מהצוות לערוך יותר שיחות בגן על ערכים של חברות בין ילדים ובכלל, וכך תהיה מעטפת של שיח מלמד בנושא בנוסף לזה שאתם מקיימים בבית.

ילד וילדה משחקים עם פלייסטיישן. ShutterStock
מאחר ואתם רוצים שהילד שלכם יפתח קשרים חברתיים טובים, שימו דגש על ההתנהגות ולא על הזהות של חבר זה או אחר/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully