וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שחשוב לדעת על תזונה לאחר לידה

קרן גרנית, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 9:55

מזל טוב, את אמא! עולמך השתנה ב-180 מעלות, את נמצאת בתקופה מאתגרת מאוד, תינוק חדש בבית, התנהלות חדשה ושגרה חדשה

אחות משוחחת עם יולדת שמחזיקה תינוק במחלקת יולדות. ShutterStock
את לא תהיי אותה אישה מלפני 9 חודשים/ShutterStock

השגרה שגורמת לך לשינויים הורמונליים, חוסר יציבות ולעיתים מצבי רוח משתנים. חשוב שבכל ההתחלה המרגשת הזאת, שימי לב כי את זוכרת יאת עצמך, את הרגשות שלך, התחושות שלך ואת החשיבות של התזונה שלך לאחר הלידה, במיוחד אם את מניקה, אך לא רק.

קרן גרנית, תזונאית להריון ולאחר לידה עם הטיפים התזונתיים שאת פשוט חייבת להכיר:

זה לא הזמן לדיאטה

בחודשים האחרונים הגוף שלך היה במאמץ אדיר לבנות מתא אחד - אדם שלם! המון משאבים הושקעו בפרויקט הזה - אבות המזון ויטמינים ומינרלים שהגיעו מהתזונה היומית שלך. בשלב זה כדאי להשקיע את האנרגיה בשיקום והשלמת פערים, בייחוד אם בחרת להניק. סך הקלוריות היומיות שלך צריך להיות ממגוון של מזונות מזינים, ללא צמצום. אל תהססי להתייעץ עם דיאטנית כדי לקבל הכוונה מתאימה.

אל תספרי קלוריות

ספירת קלוריות זה כבר מזמן פאסה, נחלת העבר. הפוקוס הוא על אכילה איכותית ומזינה בהתאם לתחושת הרעב. הקפידי על ארוחות קטנות ותכופות, מכל אבות המזון. לפי הספרות המקצועית, מדובר על 1800 קלוריות לפחות (בהנקה), אבל גם נשים שצורכות יותר - מצליחות לרדת במשקל בצורה בטוחה.

נשנושים מזינים

את אמא טריה, וכנראה שיש לך זמן מועט וקצוב להשקיע בבישולים והכנת האוכל, ולכן הנשנושים משחקים תפקיד רציני אצל אימהות טריות. אלה המאכלים שכדאי לוודא שיש בבית כדי שהנשנושים יהיו מזינים - ירקות ופירות טריים וחתוכים, פשטידה (שתספיק למשך מספר ימים), קציצות מבושלות, תבשילים של קטניות וגם מרק! זכי כי לחמים וקרקרים גם יעזרו לסגור פינות, אבל לא ישביעו לזמן ארוך.

לאמא המניקה

זה לא מיתוס! בהנקה מופרש הורמון פרולקטין (תפקידו לאפשר את ייצור החלב) והוא גורם לתיאבון מוגבר! אצל מרבית הנשים, תפחת רמתו בדם אחרי 3 חודשים בדם וכך תחושת הרעב תתמתן. בנוסף, ההנקה גם היא משאב קלורי והגוף זקוק לאנרגיה על מנת לתמוך בפעולה זו (כ-500 קלוריות ליום). במצב זה עדיין אפשרי לרדת במשקל, כל עוד האכילה היא בריאה, מאורגנת ומכילה כמות מצומצמת של מזון עתיר סוכר.

אכילה לילית? עדיף שלא

הבייבי מנהל שגרת שינה משל עצמו שלא בהכרח תואמת את הלו"ז שלנו. אמהות טריות ערות המון בלילה. שימי לב כי מומלץ מאוד שלא לאכול בשעות הלילה, שכן אכילה לילית מהווה טריגר לעליה במשקל.

והכי חשוב -6 שבועות של פטור

משכב הלידה, postpartum - תקופת שיקום שיש לקבלה באהבה. הגוף חוזר לאיטו למצב טרום ההיריון, עודפי הנוזלים שהצטברו מופרשים בהדרגה, ייצור החלב עוד מתבסס (בהנקה) והאיברים הפנימיים עושים אדפטציה חזרה ל"עסקים כרגיל" (חוזרים למקומם כתלות בהתכווצות הרחם). תני לעצמך מרווח נשימה, אל תיכנסי מיד למצב דיאטה (אמרנו שזאת משמעות אחרת עכשיו, זוכרת?)

אין קיצורי דרך

אל תתפתי להבטחות שיווקיות של תכשירי קסם ופלא שיביאו להרזיה. אין קיצורי דרך לגיטימיים וחוקיים. גלי חמלה כלפי עצמך, העריכי את גופך - אל תתני לרעשי רקע סביבתיים להשפיע עליך לקבל החלטה שלא נכונה עבורך. המדיה החברתית גם תורמת את חלקה להרס את הדימוי העצמי של האישה.

שחררי את המשקל

המשקל אינו תמיד אינדיקציה נכונה לירידה. אל תישקלי כל הזמן, שינוי במשקל לא רואים כל יום, גם אם יש שינוי - זה משתנה בין שעות שונות ביום. שקילה איכותית שניתן להסיק ממנה מסקנות - היא שקילה שבועית בלבד.

ירידה מהירה מידי במשקל עלולה לפגוע בבריאות שלך, הקצב המקסימלי שנחשב בטוח הוא ירידה של 2 ק"ג בחודש. עשי חושבים ותכנני עצמך סרגל זמנים מתאים ונוח.

את לא חוזרת להיות מה שהיית, וזה בסדר

את לא תהיי אותה אישה מלפני 9 חודשים, את אמא. יחד עם הקילוגרמים שצברת, הוספת לעצמך גם מימד של אחריות גדולה כלפי אדם חדש שתלוי בך לחלוטין. הלב שלך יתרחב (לא במובן האנטומי) למימדים חדשים, את תגלי בעצמך איכויות שלא ידעת שקיימות בך, תלמדי את השיעורים הכי גדולים מאותו אדם קטן שאת מחזיקה בידיים.

אמא ותינוק. ShutterStock
ירידה מהירה מידי במשקל עלולה לפגוע בבריאות שלך/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/?utm_source=newsletter&utm_medium=cpc&utm_campaign=walla_articles' target='_blank'>https://app.jama.co.il/

קרן גרנית, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully