וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוק היא לא מילה גסה

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 1.4.2024 / 12:23

היכן עובר הגבול בין פינוק לבין פינוק יתר? המדריך להורה המפנק

אמא צעירה משגיחה על בתה התינוקת. ShutterStock
אמא צעירה משגיחה על בתה התינוקת/ShutterStock

הקטן שלכם כבר יודע להתלבש לבד, אבל בבוקר כשכולם ממהרים אתם מלבישים אותו בעצמכם, הקטנה לא מצליחה בהרכבת הפאזל מתעצבנת ואתם נרתמים מיד לעזור, הילד שוב רוצה רק על הידיים ולא בעגלה, והילדה "נורא מבקשת" עכשיו עוד סוכריה. אם גם אתם דואגים, מסדרים, מתקנים, מרימים, קונים, מוזגים, אוספים, נועלים, מנגבים ותוך כדי תוהים היכן עובר הגבול בין פינוק לבין פינוק יתר? קבלו את המדריך להורה המפנק.

לפינוק יש שני צדדים: מצד אחד, הוא חלק מכל מערכת יחסים בריאה וקרובה, כולנו אוהבים לתת ולקבל מחוות של אהבה, חיבוקים, נשיקות, כירבולים, מתנות והפתעות קטנות. פינוק כזה גורם לנו הרגיש חשובים, מוערכים, אהובים. בכל מערכת יחסים ובפרט בין הורים לילדים, פינוק כזה מטפח ומיטיב, מחוות כאלה חיוניות בדיוק כמו האוכל שמזין את הגוף - הם מזון לנשמה.

מצד שני, בחיים כמו בחיים לא תמיד יעשו בשבילנו הכל. הילדים שלנו צריכים ללמוד להתמודד עם תסכולים, קשיים ואכזבות, עם מציאות שלא תמיד תהיה לטובתם מולה יצטרכו להתמודד, להסתגל, למצוא פתרונות ולצמוח ולכן פינוק יתר עשוי לפעמים להפריע.

בינקות אין דבר כזה פינוק יתר: בשנה הראשונה היענות מלאה לצרכי התינוק היא לא פינוק והיא הכרחית לתחושה בסיסית שהעולם הוא מקום בטוח ומוגן. פעוטות בשנה הראשונה צריכים מבוגר בשביל לשרוד, כשהם בוכים הם מאותתים להורה שהם זקוקים לו וזה לא פינוק, הם לא עושים "דווקא" וזו לא "מניפולציה" תינוק בוכה חייב לקבל מענה לצרכיו. היופי הוא שבאופן טבעי המענה לא תמיד מגיע מייד (כי בואו, גם ההורה הכי זמין בעולם לפעמים מתעכב) זו הדרך הטבעית בה התינוק לומד להתמודד עם המציאות.

מגע אינו פינוק (בשום גיל): כולנו זקוקים למגע וקירבה בשביל להירגע וגם סתם ככה בשביל הכיף. אל תחששו לחבק, ללטף, לנשק בכל מצב וללא תנאי, זה לא פינוק, זה לא "יעלה להם לראש" וזה אף פעם לא יותר מידי, חלקו ברוחב לב. גם ילד בן שנתיים שיודע ללכת לפעמים רוצה "על הידיים" וזה ממש בסדר.

אם אין כוח למריבות מותר לזרז עניינים: ברור שאנחנו רוצים ללמד את הילדים שלנו להתמודד עם החיים, להיות עצמאיים, לפגוש מציאות ותסכולים. אבל ילד שפוגש תסכול צריך לידו הורה עדין, סבלני, מווסת שיכול בעצמו להתמודד עם ילד מתוסכל. מה לעשות שלא תמיד אנחנו במיטבנו, לא תמיד אנחנו פנויים רגשית להגיב ברכות הנדרשת. לכן זה ממש בסדר שמתוך שיקול דעת נבחר בדרך הקלה בשביל לא להגיע לקצה. אתם מכירים את עצמכם נסו לזהות את הזמנים הנפיצים. אם קמתם לבוקר בו כולם ממהרים, זה בסדר שבמקום לצעוק "נו תתלבש כבר..." אתם תלבישו בעצמכם ואם תוסיפו גם משפט בסגנון "בא לי לפנק אותך הבוקר אז אני מלבישה..." מיד תראו איך המנגינה בבית משתנה.

הסוד הוא במינונים ובאיזון: יש נטייה לחשוב שפינוק זה לעשות עבורם את מה שהם יודעים לעשות לבד. זה נכון אבל לא מדויק. אם זה קורה לפעמים ולא באופן קבוע זה ממש בסדר. הרי גם אנחנו יודעים להכין קפה לבד, ועדיין לפעמים נחמד שמכינים אותו עבורנו. גם לילדים שלנו מגיע! הגמשת הגבולות מידי פעם, בהתאם לצרכים של הילד ותוך כדי הסבר "ראיתי שקמת ממש הפוך הבוקר אני אעזור לך עם התיק" עשוי לתת מודל חשוב לאמפתיה וראיית האחר. כל עוד זה לא נעשה באופן קבוע, ובשיגרה אתם מקפידים על מילוי החובות ועמידה בצפיות תואמות גיל זה ממש בסדר.

היזהרו מריצוי ופיצוי: לפעמים הצורך לעשות בשבילם הוא לגמרי שלנו. אנחנו רוצים שיהיה להם טוב וקל, אנחנו מוכנים לעשות הכל ובלבד שיהיו תמיד מאושרים. אבל אל תתבלבלו, אין לנו אחריות בלעדית על האושר שלהם, לפעמים מה שמזמן אותו היא דווקא התחושה שהם יכולים לבד. ילדים בטבע שלהם רוצים לעשות דברים בעצמם, זה אנחנו שמרגילים אותם ועושים עבורם יותר מידי. ילדים שעושים עבורם הכל עלולים לפתח דפוסי המנעות, לפעמים מתוך חרדה של ממש שאולי הם פשוט לא מסוגלים. זיכרו שאנחנו לא אחראים על האושר שלהם באופן מוחלט, הם ילמדו לפתח אותו בעצמם כשיראו שהם מסוגלים.

לסיכום, הורים יקרים אל תפחדו מפינוק והשתמשו בו בחוכמה. אפשרו לילדים להיות ילדותיים. אפשרו להתכרבל, להגיע למיטה שלכם, הכינו להם שוקו חם, סדרו להם את החדר, השאירו להם מכתב אהבה בתיק, ותרו כשאין לכם כוח והקפידו שיתנסו במשימות תואמות גיל באופן עצמאי. כל אלה יכניסו לבית שלכם יותר שלווה שתאפשר לכם לגייס עדינות וסבלנות למקרים בהם הילדים יפגשו מציאות לא מפנקת.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת בר אילן, מרצה ומלווה הורים משפחות וצוותים חינוכיים.

אמא צעירה מחזיקה תינוק על מנשא. ShutterStock
בינקות אין דבר כזה פינוק יתר/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully