וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האובך בחוץ לא רק מגעיל. הוא גורם לתופעה המטרידה הזו

ד"ר עובד דניאל

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 12:05

האובך בחוץ והטמפרטורות המשתנות גורמות ללא מעט אנשים להתקפי מיגרנה. יו"ר החברה הישראלית לכאבי ראש מסביר איך נראים ההתקפים האלה ומה ניתן לעשות כדי להימנע מהם

אובך בתל אביב, 22 במאי 2023. ראובן קסטרו
מזג אוויר קשוח/ראובן קסטרו

האובך הכבד ששורר ברחבי הארץ ביומיים האחרונים יחד עם הטמפרטורות הגבוהות עשויים לגרום להתקפי מיגרנה ואף להחמיר את התדירות ועוצמת הכאבים בקרב הסובלים. מיליון ישראלים סובלים ממיגרנות בדרגות חומרה שונות, כאשר יותר ממחצית מהם רגישים לשינויי מזג האוויר, הכוללים חשיפה לשמש חזקה, מזג אוויר חם או קר באופן קיצוני, לחות גבוהה או אוויר יבש, וחלקיקי אבק, המובילים להתעצמות התקפי המיגרנה.

מיגרנה היא הפרעה נוירולוגית שכיחה הגורמת לכאבי ראש בדרגת חומרה בינונית-קשה בתדירות משתנה. למעשה, מיגרנה היא מחלת המוח הנפוצה בעולם והיא משפיעה על כ -15אחוזים מהאוכלוסייה העולמית, ושכיחותה בישראל עומדת על- כ-10-15 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת, כאשר נשים נמצאות בסיכון גבוה פי שניים עד שלושה לפתח מיגרנה. ארגון הבריאות העולמי הגדיר את המיגרנה כמצב תחלואה כרוני מגביל ביותר, הגורם להפרעה תפקודית ניכרת ולפגיעה משמעותית באיכות החיים, תוך פגיעה במארג הבריאותי של החולה עצמו, בקשריו המשפחתיים, בתפקודו החברתי וביכולתו לעבוד וללמוד.

כיצד נראה התקף מיגרנה?

התקף מיגרנה מתאפיין בכאבי ראש אפיזודיים, לרוב חד צדדיים, בדרגת כאב בינונית קשה, אשר נמשכים בין ארבע שעות ל-72 שעות. כאבים אלו מחמירים במאמץ ומלויים בבחילות ו/או הקאות ולעיתים גם אי סבילות לאור ולרעש. ניתן להבחין בשתי צורות עיקריות של מיגרנה: מיגרנה ללא אאורה (אירוע מקדים) ומיגרנה עם אאורה (Aura). במקרה של התקף מיגרנה עם אאורה, האאורה מופיעה לפני כאבי הראש ונמשכת בממוצע כחצי שעה, ומתבטאת לרוב כהפרעה בשדה הראייה (הופעת אורות מהבהבים או משוננים ואו הופעת נקודות של עיוורון בשדה הראייה), הפרעת תחושה בפלג הגוף או קושי בדיבור. בנוסף, יש עדויות כי בחלק מהמקרים תופיע תחושה של עצבנות, עייפות וחוסר/עודף תאבון ב- 24 השעות שקודמות להתקף.

אישה עם כאב ראש. ShutterStock
אישה עם כאב ראש/ShutterStock

השפעת חילופי העונות על התקפי מיגרנה

קרוב למחצית מהסובלים ממיגרנה עלולים להיות רגישים מאוד לשינויים במזג האוויר. עד היום לא מצאנו הסבר לתופעה הזו, אך ככל הנראה שינויים במזג האוויר גורמים ליציאה מאיזון של מערכת הכימיקלים במוח, כולל שינוי ברמות הסרוטונין, שלו יש מעורבות בהתפתחות התקף מיגרנה. נתון נוסף המחזק את הקשר שבין חשיפה לאור שמש חזקה והחמרה במיגרנה הינו העובדה כי לאנשים הסובלים ממיגרנה יש עצבי ראייה רגישים יותר לאור בהשוואה לאנשים שלא סובלים ממיגרנה. בנוסף, ידוע שחסך בשעות שינה משפיע על התקפי מיגרנה, וכך מאחר ובתקופת הקיץ שעות השינה קצרות יותר ניתן לצפות להחמרה בהתקפי המיגרנה.

ניתן למנות מספר טריגרים אשר עלולים לגרום להחמרה בתדירות התקפי המיגרנה ובעוצמתם וביניהם חשיפה לשמש חזקה, מזג אוויר חם או קר באופן קיצוני, לחות גבוהה או אוויר יבש, רוחות ומזג אוויר סוער ושינויים בלחץ הברומטרי (הלחץ של משקל האוויר כנגד הקרקע).

כיצד ניתן לטפל בהתקפי המיגרנה?

בכדי לנסות ולהפחית את תדירות ההתקפים ועוצמת הכאב ניתן לבצע מספר פעולות בסיסיות. ראשית, ההמלצה היא לנהל יומן כאב ראש אשר מתעד את ההתקפים ואת הסיבות שהובילו אליהם. באופן הזה ניתן לזהות טריגרים הקשורים במזג האוויר ונוכל לפעול על מנת לנטרל אותם ככל שניתן. למשל, כאשר מזג האוויר חם במיוחד נשתדל לשהות במקום סגור ומוצל ולהימנע מטיולים מחוץ לבית. המלצה נוספת היא לנסות ולשמור על אורח חיים בריא ולהקפיד לצרוך אוכל בריא, לעסוק בפעילות גופנית, לשתות הרבה, להקפיד על שעות שינה מספקות ולהימנע מסטרס ככל שניתן.

ומה קורה אם בכל זאת יש התקף מיגרנה?

חשוב לזכור כי צריך ליטול טיפול תרופתי מיד שמתחיל התקף המיגרנה, ולא להמתין. ישנם שלל תרופות נוגדות כאב ללא מרשם רופא, תרופות ממשפחת הטריפטנים, ובשנתיים האחרונות דור חדש של תרופות פומיות מתמוססות, שיעילות גם במניעת ההתקף וגם במניעה והפחתה של תדירות ההתקפים. היתרון בתרופות החדשות שאפשר לתת אותם לכולם, גם לאנשים עם מחלות רקע כולל מחלות לב שאינם יכולים לקבל טריפטנים, ויש להם פרופיל בטיחותי מצוין, כלומר שאין כמעט תופעות לוואי, וכך החולים יכולים לחזור לשגרת החיים שלהם במהרה ולנהל אורח חיים תקין.


ד"ר עובד דניאל הוא יו"ר החברה הישראלית לכאבי ראש של האיגוד הנוירולוגי בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully