וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המזון "הבריא" שאתם אוכלים באמת טוב לכם?

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 8:08

דגנים, פירות וירקות, שנחשבים למזונות הבריאים ביותר בתפריט שלנו, הם הרבה פחות בריאים כיום בהשוואה לאלו שהסבים והסבתות שלנו אכלו. אז למה בדיוק זה קורה ואיך המידע הזה משפיע עלינו ועל הבחירות התזונתית שאנחנו אמורים לקבל?

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

כולנו יודעים שהמזון שאנחנו אוכלים מורכב מפחמימות, שומנים, חלבונים ונתרן, לצד רכיבים נוספים כמו ויטמינים, מינרלים, חומרים משמרים ואחרים, שמשפיעים לטובה ולרעה על הגוף האנושי. באופן כללי, אנחנו מבינים שחשוב לאכול מזונות שמכילים יותר ויטמינים ומינרלים כדי לשפר את הבריאות ולמנוע מחלות, אבל האם המזונות האלו שאנחנו מחשיבים כבריאים הם באמת כאלו בפועל?

התשובה הקצרה היא כן, אבל לא כמו שהיה בעבר, וזה עוד עלול להחמיר בעתיד. לאורך השנים, הקרקע שבה אנחנו מגדלים דגנים, פירות וירקות, כמו גם הרכב האוויר ושיטות הגידול בחקלאות, עברו המון שינויים, לטוב ולרע. מסקירה נרחבת שניתחה נתונים שנאספו לאורך לא פחות מחמישים שנה בארצות הברית ובבריטניה, עולה כי לאורך העשורים האלו נרשמה ירידה מתונה ועקבית בתכולת הוויטמינים והמינרלים בדגנים.

הדגנים פחות מזינים

לדברי החוקרים, הסיבות האפשריות לכך אולי קשורות בהעדפה של חקלאים לבחור בצמחים שגדלים מהר וטוב יותר, ולא באלו שנחשבים מזינים ובריאים יותר. זאת לצד העלייה בשיעור הפחמן הדו חמצני באטמוספירה, שמביאה לצמיחה מהירה יותר, אך גם פוגעת בשיעור הרכיבים המזינים האלו. עוד תיאוריה שהוצגה במחקר קשורה בשיטות העיבוד המודרניות של הדגנים, שהוכחו ככאלו שמפחיתות את שיעור החומרים המזינים בהם ומקשות על ספיגת מינרלים חיוניים.

מזון עשיר בסיבים תזונתיים. ShutterStock
מזון עשיר בסיבים תזונתיים/ShutterStock

האם תזונה אורגנית תורמת יותר לבריאות?

לצד המחקר הזה, שבוצע בסוף שנות ה-90, שורה של עדויות עדכניות יותר מראות שהמצב רק הולך ומחמיר גם בימים אלו, לא רק בדגנים, אלא גם בפירות ובירקות. במגזין של נשיונל גיאוגרפיק פורסם סיקור נרחב של הבעיה, שמנסה להסביר איך ולמה המזונות שאנחנו אוכלים היום הרבה פחות בריאים משהיו בעשורים הראשונים של המאה הקודמת.

דיוויד ר. מונטגומרי, פרופסור לגיאומורפולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, סיפר בראיון למאמר המדובר כי "ירידה ברכיבים התזונתיים שמתועדת במחקרים רבים בשנים האחרונות עלולה להביא לחסרים רבים של רכיבים מזינים בתזונה של כולנו, ואלו רכיבים שנחשבים חיוניים ביותר כדי להגן עלינו מפני מחלות כרוניות. המגמה הזאת מדאיגה ועלולה לפגוע ביכולת של המזון להוות כלי לרפואה מונעת".
לדברי ריסטי איבי, מומחית לשינויי אקלים ובריאות באוניברסיטת וושינגטון, שהתראיינה לאותה הכתבה, זה נכון למרבה הצער גם למי שנמנעים ממזון מעובד ומעדיפים לרכוש מזונות אורגניים וכאלו שגודלו בשיטות טבעיות. "מה שהסבים והסבתות שלנו אכלו היה בריא יותר ממה שאנחנו אוכלים היום - וזה מתייחס גם לפירות, ירקות וכל המאכלים האחרים שאנחנו מחשיבים כבריאים".

מדענים רבים מאמינים כיום ששורש הבעיה טמון כאמור בתהליכים חקלאיים מודרניים, שנשענים על הגדלת התפוקה ולא שמים מספיק דגש על הבריאות והעושר של הקרקע שעליה מגדלים. זה מושפע מכל החלטה שמקבלים החקלאים - מהשקיה, דרך הדישון ועד לקציר. ומטבע הדברים, חקלאים שגם כך מתקשים להתפרנס בעידן המודרני, יעדיפו לעשות הכול כדי לשפר את היעילות של התהליכים האלו, ולא יפסידו כסף כדי לגדל תוצרים בריאים יותר. לכן, המומחים מעריכים בפסימיות כי ככל שהעולם יתקדם, התופעה הזאת רק תלך ותחמיר.

אז מה עושים עם כל המידע הזה עכשיו? ובכן, לנו, לרוב האנשים, אין יותר מדי מה לעשות, רק לקוות שממשלות, מדענים, ארגונים ומוסדות שונים יפעלו לשיפור המצב בכלים שעומדים לרשותם. באופן כללי, חשוב לזכור שצריכת פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים היא עדיין ההחלטה הבריאה ביותר שתוכלו לבצע כדי לשמור על גוף בריא - גם אם לא באותה הרמה שנהנו ממנה לפני כמה עשורים. וזה בוודאי עדיף על צריכת מזונות מתועשים, עתירי שומן וסוכר, שכל המומחים מסכימים כי הם מעלים את הסיכון למחלות קשות ועלולים לקצר את תוחלת החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully