וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מה שציפינו: זה מה שקורה לכם כשאתם רואים אנשים אוכלים ג'אנק פוד

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 7:46

כ-130 סטודנטים צפו בשתי גרסאות שונות של פרסומת לממתק פופולרי ואז קיבלו קערת ממתקים ואכלו כאוות נפשם. מסקנות הניסוי הזה, כמו ניסויים דומים אחרים, כנראה יפתיעו אתכם וגם ילמדו אתכם דבר או שניים על הדרך שבה תוכלו "לעבוד על המוח" שלכם ולאכול פחות ג'אנק

איך "מכינים בצל" במקדונלד'ס?/Tiktok

אתם יושבים על הספה אחרי יום ארוך, פותחים את הטלוויזיה ואז רואים פרסומות עם אנשים שבולסים המבורגרים, פיצות ומטעמים מושחתים אחרים. איך זה גורם לכם להרגיש? ובכן, הנטייה הטבעית היא לחשוב שזה עושה אותנו רעבים יותר ובטח יגרום לנו לנשנש יותר. אנחנו מוכרחים להודות שגם אנחנו מחזיקים באמונה הזאת, אבל מחקר מסקרן שפורסם בכתב העת Journal of Public Policy & Marketing טוען בדיוק את ההיפך וכדאי שנתעכב עליו.

ממצאי המחקר מראים שצפייה בפרסומות שמציגות אנשים שאוכלים ג'אנק פוד יכולות לגרום לצופים שכבר נמצאים בדיאטה לאכול פחות, או לכל הפחות, לרצות לאכול פחות. המחקר מבוסס על סדרה של ניסויים שהובילו למסקנה שאמנם נוגדת את האינטואיציה, אך יש לה גם הסבר פסיכולוגי מעניין.

מרגיש כמו הדבר האמיתי?

מחקרים עדכניים מראים שכשאנחנו מדמיינים את עצמנו מבצעים פעולות מסוימות, זה גורם להפעלה של מנגנונים עצביים במוח, שדומים מאוד לאלו שפועלים כאשר אנחנו באמת מבצעים את הפעולות האלו. לדוגמה, אם לא חייתם במערה כל החיים ובשלב כזה או אחר בחייכם אכלתם המבורגר, המוח שלכם זוכר איך זה מרגיש ומשפיע עליכם. ואז, כשאתם צופים במישהו אוכל המבורגר על המסך, המוח יודע לשחזר את התחושה הזאת, גם אם ברור לנו שלא מדובר ב"דבר האמיתי".

להבדיל, במחקר אחר שנערך על אותה התופעה, גילו שעצם החשיפה לפטיש שפוגע ביד של אדם אחר מפעילה מנגנון עצבי במוח הקשור לכאב וגורם לנו להרגיש כאב בעצמנו. המסקנה הזאת בטח לא מפתיעה אתכם והיא גם תרמה רבות לתעשיית סרטי האימה (וגם לתעשיות אחרות ומפוקפקות יותר). אז כאמור, בשנים האחרונות הצליחו להוכיח שההשפעה הזאת קיימת גם בהקשר של צריכת מזון ובאופן די אירוני, היא עשויה לעזור לנו כאנושות לשפר את בריאות הציבור.

שרלוט מק'קיני אוכלת המבורגר. Giphy
שרלוט מק'קיני אוכלת המבורגר/Giphy

איך משתמשים בידע הזה כדי לעשות טוב?

כיום, ברוב התשדירים של רשויות הבריאות בארץ ובעולם, כשמדברים על תזונה בריאה, נוטים להראות, מן הסתם, מזונות בריאים שכדאי להוסיף לתפריט. מנגד, החוקרים שפרסמו את המחקר שסיפרנו לכם עליו קוראים לעשות בדיוק ההיפך - להראות בתשדירים האלו אנשים שאוכלים מזונות לא בריאים - ואת ההשפעות המזיקות של המאכלים האלו על הבריאות.

אותו ההיגיון מיושם כבר שנים בשיווק סיגריות, שכוללות בישראל אזהרה מילולית מפני סכנות השימוש ובמקומות אחרים בעולם גם תמונות קשות לצפייה של מחלות שעלולות להיגרם מעישון. ברמה האישית, התובנה הזאת פשוט יכולה לשמש אותנו כדי להרגיש שבעים יותר, כשאנחנו יודעים שמתחשק לנו לנשנש, אבל אנחנו לא באמת רעבים. לדוגמה, במחקר ישן יותר, מ-2010, מדענים ביקשו מאנשים לדמיין שהם אוכלים בין 3 ל-30 סוכריות M&M. לאחר מכן הם הושיטו להם קערת M&Ms והזמינו אותם לאכול.

אנשים שדמיינו את עצמם אוכלים שלושים שוקולדים בסופו של דבר אכלו פחות בפועל ואלו שדמיינו שהם אוכלים רק שלושה אכלו הרבה יותר. בהמשך, התיאוריה הזאת נחקרה יותר לעומק, במסגרת מחקר שכלל 132 סטודנטים. חצי מהם צפו בפרסומת ל-M&M עם אנשים שאוכלים את הממתק האהוב, בעוד שאר המשתתפים צפו בפרסומת עם דמויות מונפשות, שלא כללה את הממתק האמיתי. לאחר מכן, כולם קיבלו קערה של M&M והונחו לאכול כאוות נפשם. וכן, גם כאן אלו שנחשפו לאנשים שאכלו את הסוכריות, נשנשו פחות מהן בפועל.

אותה התופעה זוהתה גם במחקר עם פרסומת להמבורגר ושוב עם עוגיות מצופות בשוקולד. אז נכון, בשביל להצליח לרדת במשקל או לשמור על משקל תקין לא מספיק להחזיק סטוק של סרטונים עם אנשים מנשנשים, אבל באופן די מוזר, זה דווקא יכול לעזור ברגעים ספציפיים שבהם אתם מתקשים יותר. ועוד טיפ בונוס למתקדמים - אם אתם באמת רוצים לבדוק את התיאוריה הזאת, נסו למצוא סרטונים מגעילים במיוחד הקשורים בג'אנק פוד, כאלה שלא רק "יעבדו על המוח" שאתם אוכלים בעצמכם, אלא גם ייצרו אצלכם רגשות שעם הזמן, אולי יגרמו לכם פחות לאהוב את המאכלים המושחתים והכל כך ממכרים האלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully