וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מ"שביזות יום א'"? יש לנו פיתרון בשבילכם

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 7:35

אם אתם מתחילים את השבוע עם המון לחץ וחרדה, מנסים "לדחוף בכוח", לא מצליחים ובסוף רק כועסים ומבקרים את עצמכם יותר - כדאי שתקראו על הגישה שקוראת ללכת נגד האינטואיציה ובעיקר להתייחס לעצמנו קצת אחרת ביום המבאס הזה

אישה צעירה עייפה חולה עצובה דיכאון. ShutterStock
אישה צעירה עייפה חולה עצובה דיכאון/ShutterStock

המושג "שביזות יום א'" אמנם נולד בצה"ל, אבל אין ספק שהוא מלווה את רוב הישראלים ביום הראשון של השבוע. כולנו יודעים כמה קשה להגיע לעבודה אחרי סופ"ש שעבר מדי, לפתוח את המייל שכבר עמוס מדי ולנסות להוריד מטלות מרשימה ארוכה מדי, עם מוטיבציה נמוכה מדי.

הלחץ, העייפות וחוסר המוטיבציה שמלווים רבים מאיתנו ביום הראשון של השבוע הם מטבע הדברים גם לא המצאה ישראלית. מעבר לים אמנם זה קורה לרוב ביום שני, אך ההרגשה היא אותה ההרגשה. ברחבי העולם המושג הזה אף מוכר כ"Monday Blues" וגם נחקר רבות לאורך השנים.

הרבה ציפיות בתחילת השבוע

מחקר אחד שפורסם ב-2021 מראה (תיראו מופתעים) כי בעוד שאנשים מסוימים "חסינים" לתחושות המורכבות האלו בתחילת השבוע, רבים אחרים מדווחים על רמות גבוהות יותר של לחץ וחרדה בכל פעם שהסופ"ש נגמר. במחקר הנוכחי גם גילו, שוב באופן לא מפתיע, שהתחושות האלו חזקות יותר אצל מי שבכללי פחות אוהבים את מקום העבודה שלהם.

הסבר אפשרי אחד לתחושה הכל כך נפוצה הזאת הוא הציפייה מכולנו להיות יעילים, חברותיים ופעילים יותר, גם כשאנחנו מתמודדים עם תחושות שאנחנו לא מרבים לדבר עליהן. כך, בתחילת השבוע, אנחנו מצפים מעצמנו וגם מרגישים שהחברה מצפה מאיתנו לטפל בהמון דברים במקביל, בעוד שהמוח עדיין מתקשה להסתגל מחדש לשגרה ו"להעלות הילוך" אחרי המנוחה בסופ"ש.

אישה עייפה במשרד. ShutterStock
אישה עייפה במשרד/ShutterStock

האשמה מתישה וגם פוגעת ביעילות

מתוך ההבנה הזאת נולד בשנים האחרונות טרנד שזכה לכינוי "Lazy Monday" ובהתאמה לישראל אפשר לקרוא לו בתרגום חופשי "ראשון רגוע" או כל שם יצירתי אחר שעולה לכם לראש. מאחורי הטרנד הזה עומד היגיון די פשוט - במקום להתייחס ליום הראשון הזה כיום נורא, לחוץ, מציף ועמוס, אפשר לקבל החלטה מודעת לעשות בו פחות - ולהשקיע יותר בעצמנו ובבריאות הנפשית שלנו.

כשחושבים על זה לעומק, דווקא בימים שאנחנו מרגישים לחוצים ועמוסים, אנחנו הרבה פעמים לא מצליחים להתמקד ולעשות שום דבר - ובסופו של דבר משקיעים יותר אנרגיות בדאגה ופחות בעשייה. כך, באופן די אבסורדי, רשימת המטלות רק גדלה, בעוד שתחושות כמו בושה, אשמה, חרדה וכעס רק מתעצמות יותר ויותר.

דווקא כשמקבלים החלטה מודעת לקחת את היום הזה ב"איזי", כי אנחנו יודעים מראש שהוא יהיה תובעני ועמוס, זה מאפשר מידה רבה יותר של רגיעה, שבאמת תעזור למלא את המצברים ולהתחיל את השבוע בצורה בריאה ומיטיבה. אם לדוגמה תעבדו ביום ראשון על המשימות הכי קלות שלכם, תדברו עם אנשים שכיף לכם איתם, תאכלו משהו שאתם ממש אוהבים ותתכננו פעילויות מהנות אחרי העבודה, אנחנו יכולים להמר די בביטחון שזה יעזור למלא את המצברים לקראת השבוע וגם להיפטר מרגשות האשמה שמלוות כל כך הרבה אנשים שלא מצליחים "להתניע" בתחילת השבוע.

ואם אתם דווקא מאלו שאין להם בעיה עם ימי ראשון, אבל מרגישים שבכל שבוע אתם חווים אתגרים משמעותיים דווקא ביום אחר, אז תקבלו החלטה מודעת שביום הספציפי הזה תרשו לעצמכם לעשות פחות וליהנות יותר. באופן כללי, אינספור מחקרים שנערכו בתחומים רבים לאורך השנים מראים כי ככל שאנשים "נלחמים" בעצמם, ברגשות ובאתגרים שלהם, כך כל הדברים השליליים האלו רק מתעצמים ומקבלים יותר כוח והשפעה.

ככל שלומדים לשחרר, גם ובעיקר כשזה קשה ומורכב יותר, כך אפשר עם הזמן לפתח גישה הרבה יותר סלחנית וחיובית כלפי עצמנו - והגישה הזאת תעזור הרבה יותר מהאשמה והבושה שמלוות רבים מאיתנו כל הזמן. האישור הזה, לא לעשות כלום, שאנחנו נותנים לעצמנו בצורה מודעת, הוא צעד ראשון וחשוב בדרך חדשה שתשפיע לא רק על העבודה, אלא גם על הבריאות, מערכות היחסים וכמעט על כל היבט אחר בחיים.

  • עוד באותו נושא:
  • דיכאון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully