וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנחנו באמת צריכים כל כך לפחד מהשמש?

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 8:50

הקיץ מגיע וכולכם בוודאי שמעתם המלצות להיזהר מהשמש, לחבוש כובע ולמרוח מקדם הגנה. אך האם אנחנו באמת צריכים לפחד כל כך מהשמש?

שמש יוקדת מעל שמשייה בחוף הים. ShutterStock
שמש יוקדת מעל שמשייה בחוף הים/ShutterStock

אנחנו לא מפסיקים לשמוע אזהרות הנוגעות לחשיפה של השמש, אבל האם יש מצב שאנחנו קצת מגזימים ונגרם יותר נזק מתועלת? הנה המחקרים והתשובות:

נתחיל במחקר שעקב אחר החשיפה לשמש של 30,000 נשים בשבדיה במשך 20 שנה, שמצא שבנשים עם הרגלי הימנעות משמש היה סיכון מוגבר פי 2 לתמותה מוקדמת מאשר בנשים עם הרגלי חשיפה רגילה לשמש. יותר מכך, בנשים שנחשפו לשמש לא נמצא סיכון מוגבר למלנומה (שהוא סרטן העור הקטלני ממנו אנו חוששים), או לתמותה הקשורה למלנומה. מחקר נוסף משבדיה עקב אחר 38,000 נשים במשך 15 שנה ומצא שחשיפה לשמש היתה קשורה הן לירידה בתמותה ממחלות לב והן לירידה בתמותה הכללית.

איך אור השמש משפיע על בריאותינו?

ויטמין D
אור השמש הוא המקור העיקרי לויטמין D. מעט מאד מזונות מכילים באופן טבעי ויטמין D והם כוללים סלמון פראי, שמן דג בקלה ופטריות מיובשות. מחסור בויטמין זה קשור בלפחות 17 סוגים של סרטן, במחלות לב, בשבץ, ביתר לחץ דם, במחלות אוטואימוניות, בסוכרת מסוג 2, בדיכאון, במומים מולדים, במחלות זיהומיות ועוד. סביר להניח שבנשים שנמנעו מחשיפה לשמש במחקרים השבדים היה מחסור בויטמין D ולכן היה להן סיכון מוגבר לתמותה.


מחלות לב
לעונות השנה ישנה השפעה דרמטית על התמותה ממחלות לב. במחקר מ-1998 שנערך באירלנד נמצא שהתמותה ממחלות לב הייתה גבוהה ב-31 אחוזים בגברים וב-39 אחוזים בנשים בחורף לעומת הקיץ. הממצא תואם למחקרים שהראו שבחודשי הקיץ נמצאו רמות נמוכות יותר של כולסטרול ושל לחץ דם בגברים ובנשים בהשוואה לחורף. במחקרים נוספים, נצפה שבאנשים שהתגוררו באזורים מרוחקים מקו המשווה, (שבהם יש פחות אור שמש), היתה שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם, ולחץ הדם הממוצע היה גבוה יותר מבאנשים שהתגוררו בסמוך לקו המשווה (שם יש יותר אור שמש).

אז איך אור השמש מוריד את לחץ הדם ומוריד את הסיכון למחלות לב? אחד המנגנונים הוא שאור השמש מעודד ייצור של חומר הנקרא חנקן חמצני. החנקן החמצני גורם לכלי הדם שלנו להתרחב, ועל ידי כך מוריד את לחץ הדם. החשיבות של הורדת לחץ הדם גדולה ביותר משום שלחץ הדם הוא אחד מגורמי הסיכון החשובים ביותר למחלות לב וכלי דם. אפילו ירידה קטנה יחסית בלחץ הדם יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לתמותה מהתקף לב או משבץ.

שמש. Iakov Kalinin, ShutterStock
10 דקות מספיקות. שמש/ShutterStock, Iakov Kalinin

תפקוד המערכת החיסונית
מחקרים הראו שככל שבאזור בו נולדתם יש יותר שעות שמש כך הסכנה שלכם לפתח טרשת נפוצה היא קטנה יותר. בנוסף, שכיחות ההתפרצויות של טרשת נפוצה גבוהה יותר בחורף מאשר בקיץ. במחקר על תינוקות בשנה הראשונה לחייהם נמצא שמתן של ויטמין D הפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 1 ב-88 אחוזים.

חשיפה לשמש גם משפרת את התמודדות המערכת החיסונית עם זיהומים. פרס הנובל ניתן לפינסן על כך ששם לב לכך שחשיפה לאור השמש הייתה יעילה לטיפול בשחפת של העור. בנוסף נמצא שבמבוגרים בריאים ששמרו על רמות ויטמין D תקינות הייתה הפחתה של פי 2 בסיכון לפתח זיהומים נגיפיים חריפים של מערכת הנשימה.

סרטן
מחקר מ-1941 (זה מחקר נשעשה מזמן, אבל הוא חשוב) שהשווה בין מדינות בארה"ב עם הרבה שמש למדינות בארה"ב עם פחות שמש, מצא שבמדינות עם פחות שמש היה סיכון גבוה בהרבה למות מסרטן. במחקרים נוספים, נמצא שמחסור בויטמין D קשור בסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס, ומתן שלו יכול להפחית את הסיכון בעד 50%.

מחקרים רבים נוספים הראו קשר בין מחסור בויטמין D ומגורים באזורים מרוחקים מקו המשווה לבין סיכון מוגבר לפתח סרטן וסיכון מוגבר לתמותה מסרטן. במחקר על נשים בקנדה, נמצא שלנשים שנחשפו הכי הרבה לשמש בגיל 10-19 היה סיכון נמוך ב-69 אחוזים לפתח סרטן השד לעומת הנשים עם הכי פחות חשיפה לשמש. המנגנון שבו חושבים שהחשיפה לשמש מגינה מסוגי הסרטן השונים הוא ככל הנראה ויטמין די שיכול לגרום לשינויים בפעילות הגנים כך שמופעלים תהליכים ביולוגיים מונעי סרטן כמו תיקון הדנא, ומניעת נזק חימצוני.

השפעה על העור
חשוב להבחין בין הסוגים השונים של סרטן העור.הסוג שממנו כולם מפחדים הוא הסרטן הנקרא מלנומה. אור השמש נמצא קשור דווקא לסוגי הסרטן שאינם מסוכנים, כמו קרצינומה של תאי הקשקש. בנוסף אור השמש יכול גם לפגוע בעור ולגרום לקמטים.

אך מה לגבי מלנומה שהוא סרטן העור המסוכן? המלנומה בדרך כלל נמצאת על אזורי הגוף הכי פחות חשופים לשמש. חשיפה לשמש במסגרת העבודה היתה קשורה דווקא לירידה בסיכון לסרטן קטלני זה.

השפעה על מצב הרוח ועל השעון הביולוגי
בוודאי גם אתם חוויתם את השיפור במצב הרוח כאשר אנחנו נחשפים לאור השמש. כאשר בודקים אנשים לאחר שימוש במיטות שיזוף רואים עלייה של 44% בבטא אנדורפינים. הבטא אנדורפינים הם אלה שמובילים לתחושה הטובה בעקבות פעילות גופנית, אבל בנוסף הם גם מדכאים כאב ויוצרים תחושת רוגע.

העדר אור השמש נמצא קשור לדיכאון. באנשים רגישים לכך, חודשי החורף יכולים להוביל לדיכאון עונתי. טיפול במנורת אור יכול להקל על הסימפטומים של הדיכאון העונתי. כיום, יודעים שלכל תאי הגוף שלנו ישנו שעון ביולוגי,ולאור השמש ישנו תפקיד חשוב בבקרה על השעון הביולוגי שלנו. חשיפה לשמש במהלך היום תשפר את השינה שלנו בלילה.

האם להיזהר מהשמש או להיחשף אליה?

לאור היתרונות הבריאותיים של אור השמש מומלץ לא לפחד מהשמש, אך מומלץ לעשות זאת במידה.

● על מנת להשיג את היתרונות הבריאותיים של השמש, בלו זמן בשמש (ללא מקדם הגנה) כך שהזמן בו אתם נמצאים בשמש יהיה בערך חצי מהזמן שלוקח לעור שלכם להאדים. באדם בהיר מאוד זה יכול להיות 10 דקות בלבד ואילו באדם כהה עור זה יכול לקחת שעתיים. בקיץ עשו זאת לפחות 3 פעמים בשבוע, ובחורף עשו בין 3-7 פעמים בשבוע.

● הימנעו מלהישרף בשמש. אם אתם הולכים לבלות בשמש זמן ממושך התכסו בבגדים בהירים, חבשו כובע, השתמשו במשקפי שמש ונסו להיות בצל כמה שניתן.

● שימו לב לעונת השנה: בקיץ יש צורך בפחות בילוי זמן בשמש מאשר בחורף.
הגנה מהשמש היא חשובה אך מרבית מקדמי ההגנה אינם יעילים או בטוחים. במרבית מקדמי ההגנה ישנם מגוון חומרים כימיים כמו חומרי ריח, אלכוהול, ממיסים כימיים,ועוד, אשר מתפרקים כאשר הם נחשפים לאור השמש.

לרוע המזל, גם מקדמי ההגנה הטבעיים כמו אבץ חמצני יכולים להיות בעייתיים. כאשר אבץ חמצני נחשף לאור השמש הוא משחרר רדיקלים חופשיים שיכולים לגרום נזק לתאים ולהעלות את הסיכון לסרטן. אך עדיין עדיף להשתמש במקדמי ההגנה הטבעיים מאשר במקדמי ההגנה המלאים בחומרים כימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully