וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל שנה 8,000 איש מתים מעישון, מרביתם פשוט מאובחנים מאוחר

ד"ר עבד אגבאריה

עודכן לאחרונה: 31.5.2023 / 7:48

20 אחוזים מהישראלים מעשנים והאחוזים עולים לכמעט 40 במגזר הערבי. במקביל מקרי התחלואה מסרטן הריאות גדלים. מה ניתן לעשות, אם בכלל ולמה אבחון מוקדם מציל חיים?

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

אחד מכל חמישה ישראלים מעשן. זהו נתון חסר תקדים בשל העובדה שנזק העישון הוא אחד מגורמי התמותה המרכזיים כיום, שגובה מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים, והמספרים רק עולים.

סרטן הריאה הוא אחד מהמחלות היותר נפוצות בקרב המעשנים, כאשר בישראל מאובחנים בכל שנה כ-2,700 בני אדם עם סרטן הריאה. לא רבים מודעים לנזקים הכבדים וההשלכות החמורות של העישון, ועל הסיכונים בתחלואה בסרטן הריאה.

אז מה הסיכון בעישון וההשפעות החמורות על התחלואה בסרטן הריאה, והאם הטיפולים הקיימים עוזרים?

כ-2,700 חולים חדשים מאובחנים בשנה

סרטן הריאות הוא גורם התמותה מספר אחד כתוצאה ממחלות סרטן, והשלישי בשכיחותו לאחר סרטן השד וסרטן הערמונית. בישראל מאובחנים מידי שנה כ-2,700 חולים חדשים עם סרטן הריאות שרובם מאובחנים בשלבים מתקדמים ולא נתיחים, בשל העובדה שלרוב, לא יופיעו תסמינים מוקדמים אצל החולים, ואלו יופיעו רק כאשר המחלה מתפתחת ומגיעה לשלבים גבוהים.

כ-85% מהמקרים המאובחנים עם סרטן הריאות הם כתוצאה מעישון טבק ומוצרים אחרים. ישנם 2 סוגים עיקריים של סרטן הריאות: הרוב מאובחנים בסרטן מסוג תאים לא קטנים, או בשמו המדעי NSCLC, ואילו כ-15% מאובחנים בסרטן הריאה מסוג תאים קטנים- SCLC.

העישון - גורם התחלואה הראשון

כאמור כ-20 אחוזים מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל כיום מעשנת, ונתון זה עוד יותר גבוה בקרב גברים ערבים, שבאוכלוסייה זו האחוזים מגיעים לכ-38 אחוזים. כיום, ישראל נמצאת מעל לממוצע מדינות ה-OCED באחוזי מעשנים

הרגלי העישון בקרב בני נוער מדאיגים גם כן וכ-1 אחוזים% מבני נוער דיווחו על התנסות בעישון. בנוסף, נתוני עישון הנרגילה גבוהים יחסית, ולמרות מה שרבים חושבים, עישון הנרגילה מזיק לא פחות מעישון מוצרי הטבק.

מחקרים רבים עסקו ובחנו את הקשר שבין התחלואה בסרטן הריאה לעישון, והתוצאות הן ברורות וחד משמעיות, העישון הוא ללא ספק גורם עיקרי לתחלואה בסרטן הריאות.

נמצא שחוץ מהניקוטין, ישנם עוד למעלה מ-300 חומרים שידועים כמסרטנים שנפלטים מהסיגריה.
מדיניות המאבק בעישון ונזקיו בישראל יחסית טובה, ואנחנו נמצאים במקום השביעי מתוך 36 מדינות. המאבק בעישון כולל מספר חקיקות בקשר למניעת עישון במקומות ציבוריים, ואכיפה וחקיקה בנושא מיסוי ופרסום מוצרי טבק . ב-2010 הוקמו מספר תוכניות למניעה וגמילה מעישון דרך סל הבריאות, הכוללות סדנא ותרופות מרשם, וקיימות פעילויות של מספר גופים שעוסקים בחינוך לבריאות כנגד עישון במיוחד בבתי ספר יסודיים ובצבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אבחון וטיפול בסרטן הריאות

בשנים האחרונות חלו מספר התפתחויות במישור האבחון והטיפול בסרטן הריאות. ראשית, הגילוי המוקדם של סרטן הריאות. עד היום עניין הגילוי המוקדם היה פחות שכיח בקרב חולי סרטן הריאה, מה שגרם לתמותה גבוהה בקרב החולים. היום, הגילוי מוקדם של סרטן הריאות מתבצע על ידי בדיקת CT במינון קרינה מופחת, המובל על ידי פרויקט תיג"ר של משרד הבריאות, שבוחן את ישימות הבדיקה בכלל האוכלוסייה הבוגרת והמעשנת בישראל. בדיקה זו זמינה כיום דרך הקופות וגילוי מוקדם של סרטן ריאות יכול להציל חיים.

שנית, עניין הטיפולים המדויקים יותר והיעילים יותר. כיום קיימות בדיקות מולקולוריות מדויקות שיכולות לגלות שינויים בגנים ברקמת הגידול, ובכך ניתן להתאים טיפולים ביולוגיים שמותאמים לשינוי הגנטי הספציפי של כל חולה.

בנוסף, בשנים האחרונות פותחו הטיפולים האימונותרפיים, שמחזקים את המערכת החיסונית של החולה כנגד התאים הסרטניים, ופועלים בדיוק ובהתאמה אישית לכל חולה, ובכך מעלים את סיכויי הישרדותו וסיכויי הצלחת הטיפול וזהו עניין פורץ דרך של ממש. טיפולים אלו בשילוב עם כימותרפיה או אפילו לבדם הראו יעילות מרשימה מאד בטיפול בסרטן הריאות בשלבים המתקדמים. לאחרונה, טיפולים אלו הגיעו גם לשלבים המוקדמים של המחלה ומתן של תרופות אלו לפני או אחרי הניתוח יכול לשפר את התוצאות הטיפוליות בצורה משמעותית.

ד"ר עבד אגבאריה הוא מנהל המכון האונקולוגי בבית החולים "בני ציון" חיפה, ומנהל היחידה לאונקולוגיה בקהילה במחוז הצפון שירותי בריאות כללית

  • עוד באותו נושא:
  • עישון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully