וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפולי הקרינה החדשים בישראל הם בשורה גדולה לחולים

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 8:14

קרינה היא טיפול ידוע ויעיל במיוחד נגד גידולים סרטניים, אבל יש לה תופעות לוואי רבות. בשנים האחרונות הוחל יישום של פרוטונים, בהם הקרינה דועכת מהר ולא פוגעת באיברים אחרים. ככה זה עובד

הקרנת פרוטונים הדסה/דוברות הדסה

קרינה מייננת נמצאת בשימוש נרחב בעולם הרפואה, כשהמטרה היא בעיקר הרס תאים, ובעיקר, אם להיות מדוייקים, הרס של תאים חולים (תאי סרטן). המנגנון הוא על ידי פגיעה ב-DNA כשלמעשה אנרגיה גבוהה מכוונת אל אתר המטרה בגוף בכדי להרוס את תאי הסרטן.

השימוש בקרינה באונקולוגיה הוא נרחב. היא משמשת לצורך ריפוי מחלות, בשילוב או ללא כימותרפיה, כטיפול מונע לאחר ניתוח, לצורך הקטנת גידולים לפני ניתוח, או במחלה גרורתית לצורך שליטה על נגע מסוים או הקלה על סבל (כאב, דימום וכו'). לעיתים אף ניתן להחליף ניתוח בקרינה ממוקדת בעוצמה גבוהה מאוד לנפח קטן יחסית.

בגלל שהקרינה לא יודעת להבדיל בין תאים חולים לבריאים, הקרינה במרבית המקרים מחולקת למקטעים רבים, עד 8 שבועות, בהם מתקיים טיפול יומיומי. החלוקה למקטעים מאפשרת לתאים הבריאים להתאושש בזמן הזה וככלל היא מפחיתה תופעות לוואי.

רוב טיפולי הקרינה נעשים על ידי פוטונים שבהם אלומה של קרני רנטגן מועברת אל הגידול. הבעיה היא שברוב המקרים אלומת האור ממשיכה גם מעבר למטרה ופוגעת גם באיברים בריאים.

הקרנת פרוטונים בהדסה. דוברות הדסה,
הקרנת פרוטונים בהדסה/דוברות הדסה

בשנים האחרונות הוחל יישום של פרוטונים בטיפולי קרינה. לפרוטונים אלה תכונה מיוחדת בה הקרינה דועכת מהר אחרי המטרה, ובכך נחסכות חלק מתופעות הלוואי. האפקט נקרא "בראג פיק" (כן, גם לנו זה נשמע כמו בראד פיט).

בעוד שקרינת פוטונים היא בעצם קרני-X, או קרני רנטגן, קרינת פרוטונים היא קרינת חלקיקים שהם בעלי מסה ומטען ונחשבים כבדים יחסית.

למרות שמשרד הבריאות אישר תחילת טיפולי פרוטונים בארץ והחלו בהקמת מרכז טיפולים, עד היום מטופלים שזקוקים לטיפול זה נאלצו לטוס לחו"ל לזמן ממושך ובעלויות גבוהות (עשרות אלפי שקלים ואף יותר) לצורך קבלת הטיפולים.

לאחרונה התבשרנו על שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין המרכז הרפואי הדסה לבין חברת פי-קיור הישראלית שפיתחה טכנולוגיה חדישה שמאפשרת מכשיר קטן הרבה יותר מזה שהיה עד כה ובעלויות פחותות משמעותית לעומת המכשור הקיים. נציין שהטכנולוגיה עדיין בשלבי מחקר אך המטופלת הראשונה החלה טיפולים בשבוע שעבר. נאחל להם בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully