וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחיית תינוקות: מה היתרונות בה ומתי כדאי להתחיל?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 8.6.2023 / 7:56

נולד לכם תינוק לאחרונה? זה הזמן להכין את בגד הים שלכם, כי אתם עומדים להצטרף אליו לשיעור בבריכה

תינוק שוחה בבריכה. ShutterStock
לפני הכניסה לבריכה נרצה לבדוק שהתינוק מרגיש טוב ונינוח/ShutterStock

גיל שלושה חודשים של הבייבי נחשב עדיין לטרימסטר הרביעי, בו הוא למעשה עדיין מתנהג כמו עובר, רק מחוץ לרחם, וכך יש להתייחס אליו. מאחר ובגיל הזה מערכת החיסון של התינוק מתחילה להתחזק כמו גם ויסות טמפרטורת הגוף, זהו הטיימינג המושלם להתחיל שחיית תינוקות.

דניאל צברי, מדריכת התפתחות ושחיית תינוקות, מסבירה כי התינוק שגדל והתפתח ברחם אמו, חווה מגע עמוק מלחץ דפנות הבטן ושהה במשך כל חודשי ההריון במים חמימים שהיוו לו בית. מי הבריכה, בהם נערכים שיעורי שחיית תינוקות, מהווים לו תזכורת לרחם החמים והנעים בו התפתח וגדל, עוטפים את גבולות גופו הקטן ומפעילים לחץ הידרוסטטי המדמה מגע עמוק. כך, המים נותנים לתינוק הרגשת הגנה וביטחון וגורמים להרפיה שרירית של מערכת העצבים, מה שקשה לו לבצע בעצמו.

חיזוק הגוף ושיפור מיומנויות

שחיית תינוקות מעודדת את גדילת השלד וחיזוק מערכת שיווי המשקל, מערכת התנועה, מערכת הנשימה, מערכת העיכול, מערכת החיסון והתפתחות מערכת העצבים המרכזית על ידי עיבוד המידע והקליטה שמגיע אליה מכל קצוות הגוף מגירויים חושיים, מוטורים ורגשיים שקורים בבריכה. בנוסף, שחיית תינוקות הוכיחה את עצמה בשיפור מיומנויות שכליות כמו ריכוז ותקשורת בינאישית.

קיים קשר ישיר בין מים לבין התפתחות מוטורית וקוגניטיבית של התינוק. על ידי התנגדות המים, התינוק לומד לחזק את כל שריריו. מכיוון שבמים אין את כוח הכבידה, הוא לומד לבצע את תנועות גופו בצורה הנכונה וזה מלמד אותו על הפוטנציאל שגופו יכול לבצע. גם כשהתינוק מוחזק במים על ידי ההורה ואינו שוחה, עצם השהייה שלו במים גורמת לוויסות חושי נכון והתנגדות המים לתזוזות גופו מחזקת את מערכות השרירים שלו - חגורת כתפיים, שרירי היציבה, שרירי הליבה, חיזוק הרגליים, ביצוע הפרדות תנועה, העברות משקל, הכרת גבולות הגוף, יצירת עצמאות ושליטה בתנועות.

לא מסוכן שהתינוק יבלע מים וייחנק?

לא. התינוק נולד עם רפלקס עצירת הנשימה. זה דבר המוטמע בו עוד כעובר ברחם כדי להגן על כניסת מי השפיר לדרכי הנשימה. רפלקס זה הולך ונעלם בהדרגה סביב גיל ארבעה חודשים ונעלם לחלוטין בגיל חצי שנה. בשיעורי שחיית תינוקות משתמשים ברפלקס זה כדי ללמד אותם לצלול ולהתמודד עם מים. כך התינוק לומד להחליף את עצירת הנשימה הרפלקסיבית בפעולה רצונית.

חיזוק הקשר בין ההורה לתינוק

שיעורי השחייה הם בראש ובראשונה פעילות חווייתית ומהנה. היא מסייעת בבניית ביטחון העצמי של התינוק וגורמת לחיזוק הקשר בינו לבין ההורה. האינטימיות המיוחדת הנוצרת במים יחד עם קשר העין המתמיד מביאים לחיבור בקשר גם מחוץ למים. בנוסף, הקשר בין ההורה לתינוק חשוב גם בהיבט הפסיכולוגי והתקשורתי. תינוק שיודע שההורה שם בשבילו במקומות שאינם הסביבה הטבעית והמוכרת שלו כמו המים, מרגיש ביטחון וסומך עליו.

איך השיעור מתבצע בפועל?

לפני הכניסה לבריכה נרצה לבדוק שהתינוק מרגיש טוב ונינוח, מומלץ לקבוע את זמני שיעור השחייה בהתאם זמני העירות של התינוק וזאת על מנת שיהיה אנרגטי במים ולא יצבור עייפות.

לפני פעילות גופנית במים מומלץ לדאוג להאכיל את התינוק עד שעה לפני השיעור, משך השיעור הינו כ-30 דק בהדרכת אשת מקצוע ומתקיים בקבוצה אינטימית.

יש להלביש את התינוק בבגד ים רב פעמי, ילדים שאינם גמולים ילבשו בגד ים וחיתול חד פעמי מתחת.
תחילה התרגילים יהיו נעימים כדי שהתינוק יחוש ביטחון וייהנה מחוויית המים, ורק לאחר מכן יבוצעו צלילות ופעולות מורכבות יותר של התפתחות מוטורית. אם התינוק מתנגד או מראה פחד אל תכפו עליו. היו סבלניים ועבדו בהדרגה. ככל שתחזרו על פעילויות תראו כי השליטה במיומנויות הצלילה והתנועה במים מתחזקת, כמו גם ביטחונו העצמי של התינוק ועצמאותו במים.

ומה בנוגע להיגיינת הבריכה?

בריכות טיפוליות המוגדרות כעסק מחויבות לעמוד בתקן של משרד הבריאות ולשמור על כמות כלור וטמפרטורה הנעה בין 32-34 מעלות.

אין לתינוק סכנה לחלות בעקבות השהייה במים?

להפך. הוכח מחקרית כי תינוקות שהשתתפו בחוגי שחייה סבלו פחות מבעיות נשימה ומחלות חורף כמו שיעול, נזלת, דלקות אוזניים וכדומה. לאחר השיעור, עטפו את התינוק במגבת ודאגו שיהיה לו חמים ונעים מחוץ למים ועד שתלבישו אותו.

תינוקת שוחה בבריכה. ShutterStock
המים מהווים לתינוק תזכורת לרחם החמים והנעים בו התפתח וגדל/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully