וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוקת קשב הורית: איך להצליח לספק לכל ילד את מה שהוא זקוק לו ברגע נתון?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 9:14

לא פשוט לענות על הצרכים של כל אחד מהילדים בו זמנית, אבל יש כמה דרכים שיסייעו לכם להשתפר ולעשות את המיטב

אמא עם שני ילדים קטנים. ShutterStock
כדי להכיר אותם באמת, שבו רגע להתבונן בהם מהצד/ShutterStock

הורים לילדים בגילאים שונים (אך לא רק) יזדהו: אתם לבד עם הילדים וכל אחד זקוק למשהו אחר מכם. אחד רוצה שתטפסו איתו על המתקנים בגינה או תשחקו ביחד במשחקים בבית, בעוד השני, הקטן, צריך הרבה מגע או גירוי מצעצועים המתאימים לגילו. ה"פיצול ההורי" הנדרש מכם הוא לא פשוט, לא משנה בני כמה הילדים. לכל אחד יש אופי שונה וצרכים שונים, ולרוב הם לא מסונכרנים עם זה של אחיהם.

אז איך עושים את זה? איך מצליחים לתת לכל ילד את מה שהוא זקוק לו מבלי שהשני ירגיש מקופח ומבלי שאתם מרגישים שהמאמצים שלכם לא נושאים פרי? אינה פארי, מאמנת הורים, ילדים ובני נוער, מנחה קבוצות העצמה, סדנאות, קורסים והרצאות בשיטת החינוך המונטסורי, מציעה מספר דרכים להסתכל על המצב ולפעול לפיהן:

מתחילים מתצפית

כדי להכיר את הילדים שלכם טוב יותר ולהבין לעומק את הצרכים שלהם, שבו רגע להתבונן בהם מהצד. ראו לאן הולכת תשומת הלב של כל אחד מהם, למה הם נמשכים, איפה מתרחשת זרימה, מתי הם משתפים פעולה ומתי לא ומהם הקשיים שלהם. נסו אפילו להתפנות לרשום את התובנות שלכם (אפשר בפתקים בטלפון). הנה כמה שאלות מנחות שכדאי לכם לנסות לענות עליהן: מה החוזקות של כל ילד, מהם תחומי העניין שלו, מה מאתגר אותו ומה מייצר זרימה, איפה הוא מתקשה ומה הדבר הקטן ביותר שהוא זקוק לו מכם שאתם יכולים להעניק לו כבר מחר? התצפית הזאת מייצרת אוטומטית קשב לכל אחד מהילדים שלכם.

עוברים למסקנות ראשוניות

סביר להניח שיש לכם כבר כמה מסקנות ראשוניות מהתצפית. יכול להיות שגיליתם שהילד צריך עוד אקסטרה זמן איכות, אולי אפשר להגדיל לו את מרחב העצמאות והוא יכול, למשל, לארוז לעצמו את קופסת האוכל לגן או להכין את הבגדים למחר, אולי הוא זקוק לעידוד על הדרך, אולי לאתגרים כי הוא משועמם, אולי הוא צריך חיבוק ומגע - כל דבר קטן שתוכלו לספק לו ולשנות אפילו בגישה זה מצוין.

מוצאים זמן לאחד על אחד

נסו ליצור זמן איכות אחד על אחד במהלך השבוע, זה יכול לדרוש מכם לאסוף את אחד הילדים מוקדם יותר מהגן, כשילד אחד בחוג, לקחת בייביסיטר לאחד מהם בזמן שאתם עם השני או אפילו לנצל בבית את הזמן עם אחד מהם כשהשני בזרימה עם עצמו. מצאו את הפרצות האלה בהן אפשר לייצר זמן איכות נפרד.

פשוט שואלים

בהתאם לגילם, אתם יכולים פשוט לשאול את הילדים - מה אתם צריכים עכשיו? תתפלאו, לפעמים תגיע תשובה ברורה מאוד מצדם. ככל שתרבו בשאלה הפשוטה הזו, לאט לאט יצליחו הילדים להיות קשובים לצרכים שלהם ולבטא אותם החוצה, הפער ביניכם יצטמצם ויתכן שבעתיד הם יתווכו את הצרכים והרגשות שלהם מבלי שתצטרכו לשאול.

לכל משפחה יתאימו פתרונות אחרים, כך שאתם יכולים לבחור את אלו שעובדים אצלכם ולהתמיד בהם. במקביל למאמצים להשתפר, חשוב שתזכרו שאתם ההורים הכי טובים שאתם יכולים להיות לילדים שלכם ואתם עושים עבורם את כל מה שאתם יכולים בהתאם לידע ולניסיון שלכם. עם ההקשבה והלמידה אתם תרגישו בשיפור.

ילדים ממחזרים עם אבא. ShutterStock
נסו ליצור זמן איכות אחד על אחד במהלך השבוע/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully