וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדה ודיכאון בגיל 20 עלולים לגרום לשבץ והתקפי לב בהמשך

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 7:50

אלו שנים מבלבלות עבור רבים, אבל מסתבר שמשברים נפשיים בזמן הזה עלולים להיות בעלי השלכות על העתיד. הנה הממצאים של מחקר חדש

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

שנות ה-20 וה-30 לחיינו יכולות להיות מבלבלות ולא פשוטות. כעת, אם זה לא מספיק, מחקר חדש טוען כי למבוגרים בשנים האלה לחייהם שסובלים מהפרעות נפשיות יש סיכוי גבוה יותר ללקות בהתקף לב או שבץ. המחקר שפורסם ביום שני בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology בחן את נתוני הבריאות של יותר מ-6.5 מיליון אנשים דרך מסד הנתונים של שירות ביטוח הבריאות הלאומי של קוריאה.

האנשים שנכללו במחקר החדש נעו בין גיל 20 ועד ל-39 ועברו בדיקות בריאותיות בין 2009 ל-2012. בריאותם הייתה במעקב עד דצמבר 2018 לאיתור התקפי לב חדשים ושבץ מוחי. כ-13 אחוזים מהמשתתפים סבלו מהפרעה נפשית כלשהי - שכללה נדודי שינה, חרדה, דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית, שימוש נרחב בחומרים, הפרעות אכילה, הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה או הפרעת אישיות, על פי המחקר. אנשים מתחת לגיל 40 עם הפרעה נפשית היו בסיכון גבוה ב-58 אחוזים ללקות בהתקף לב ו-42 אחוזים יותר בסיכון לשבץ בהשוואה לאלו ללא הפרעה, כך מצא המחקר.

בריאות הנפש והגוף קשורים

"ידענו מזה זמן שבריאות נפשית וגופנית קשורים, אבל מה שמפתיע אותי בממצאים אלה הוא שהקשרים הללו נצפו בגיל כה צעיר", אמרה לאתר CNN, ד"ר קתרין ארליך מאוניברסיטת ג'ורג'יה, שלא הייתה מעורבת במחקר.

מחלת עורקים כליליים והתקפי לב הם נדירים יחסית לפני גיל 40, ולכן נדרש מחקר גדול כמו זה כדי לראות את הקשר בין בריאות הנפש לבין אירוע חריג שכזה בקרב צעירים, אמרה. בנוסף, ארליך אמרה שהיא רוצה לדעת יותר על הפעילות הגופנית והדיאטות של האנשים המעורבים כדי להבין טוב יותר אם לגורמים הללו יש השפעה על הקשר בין מצבי בריאות נפשיים לבין התקף לב ושבץ מוחי. "לדוגמה, אם אתה בדיכאון כרוני, אתה ככל נהראה פחות שומר על תזונה בריאה ומבצע פחות פעילות גופנית מספקת, מה שעלול בתורו להגביר את הסיכון לאירועי לב לאורך זמן", אמרה.

גבר סובל מכאבים בחזה. ShutterStock
גבר סובל מכאבים בחזה/ShutterStock

בריאות נפשית ואורח חיים

לא ניתן לייחס את הסיכון המוגבר להבדלים באורח החיים בלבד, שכן המחברים שלטו בגורמים הכוללים גיל, מין, לחץ דם גבוה, סוכרת, כולסטרול גבוה, תסמונת מטבולית, מחלת כליות כרונית, עישון, אלכוהול, פעילות גופנית והכנסה.

"עם זאת, זה לא אומר שיש להתעלם מאורח החיים", אמר מחבר המחקר ד"ר היו-קון צ'וי, מומחה לרפואה פנימית במכללה הלאומית לרפואה באוניברסיטת סיאול בדרום קוריאה. "בעוד שהתנהגויות אורח חיים לא הסבירו את הסיכון הקרדיווסקולרי המוגבר, זה לא אומר שהרגלים בריאים יותר לא ישפרו את הפרוגנוזה", אמר צ'וי. "לפיכך יש להמליץ ​​על שינוי באורח החיים למבוגרים צעירים עם הפרעות נפשיות כדי להגביר את בריאות הלב שלהם".

שינויים ובדיקות

במחקר נמצא כי אחד מכל שמונה אנשים בין גילאים 20 עד 39 סבל ממחלת נפש כלשהי, כלומר מספר ניכר של אנשים עלולים להיות בעלי נטייה להתקף לב ושבץ מוחי, אמר מחבר המחקר ד"ר צ'אן סון פארק, חוקר בבית החולים האוניברסיטאי הלאומי סיאול בדרום קוריאה. זה יכול להצביע על צורך גדול יותר בניהול מצבים פסיכולוגיים ומעקב אחר בריאות הלב אצל אלו בסיכון, הוסיף פארק.

"אם נוכל לצמצם את מספר האנשים החיים עם מחלת נפש כרונית, אנו עשויים למצוא יתרונות משניים בשנים הבאות לגבי מספר האנשים המנהלים מצבים הקשורים ללב", אמר ארליך. חשוב לציין שהממצאים אינם מראים שמחלת נפש גורמת להתקפי לב או שבץ, הוסיפה. אבל המחקר כן מצביע על גורם סיכון שצריך להיזהר ממנו.

צ'וי ממליץ לאנשים עם בעיות נפשיות לעבור גם בדיקות סדירות. ממצאים אלה עשויים גם להדגיש את החשיבות של טיפול בבדידות, הוסיף. "אנשים רבים עם מחלת נפש סובלים מבידוד חברתי ובדידות, ובמשך שנים חוקרים משמיעים אזעקה כי הבדידות פוגעת בבריאות הגופנית. מאמצים לשפר את המחוברות החברתית בקרב צעירים עשויים להיות קריטיים לטיפול בשיעור העלייה של מצבים קרדיומטבוליים בבגרות", סיכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully