וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היגיינת שיניים ומעקב רפואי: הדרך הבטוחה לשמירת בריאות הפה

בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 9.5.2023 / 9:49

שמירה על היגיינת השיניים, מעקב נכון ומענה רפואי הכולל מעטפת מקצועית, יובילו לתוצאות מיטביות בבריאות הפה

אישה צעירה אצל רופא שיניים. ShutterStock
"ניתן למנוע את רוב הסיבוכים באמצעות תכנון טיפול נכון"/ShutterStock

"אחד הנושאים החשובים ביותר כשמדובר על כתרים, שתלים ותותבות, הוא אמינות ושקיפות. מדובר על שוק פרוץ שבו פועלים לא מעט גורמים שאינם מקצועיים מספיק, מה שעלול לגרום לחבלה בכל חלל הפה והשיניים". כך מתריע רופא השיניים ד"ר דניאל לוייב שמספר על לקוחות שמגיעים אליו בבקשה לתקן את הנזק שנגרם לאחר שכבר נפגעו.

זה נשמע מפחיד מאוד. איך נמנעים ממצב כזה?

"ככלל, ניתן למנוע את רוב הסיבוכים באמצעות תכנון טיפול נכון לפני ההליך הרפואי עצמו. יש לבצע הערכה מערכתית מקיפה ועיבוד אבחנתי של אתרי ההשתלה לפני השלב הניתוחי. הבנה ברורה של תוצאת השתל הרצויה בהיבטים הכירורגי, הרפואי והאסתטי, בנוסף להערכה של מורכבות המקרה הספציפי, יכולות למנוע סיבוכים, תוצאות לא אסתטיות והתפתחות מחלה סביב השתל".

ד"ר לוייב מעיד: "כמי שעבר כברת דרך, אני יודע מה אני עושה ומתי לא לסבך את המטופל. זאת, בנוסף למתן הנחיות מדויקות גם לסביבת העבודה, כולל המעבדה שאיתה אנו משתפים פעולה ושיחת תיאום ציפיות".

מהי המשמעות של שיקום על גבי שתלים בשילוב מבנה וכתר ומתי יש צורך לטפל באמצעות תותבת?

"שתל הוא סוג של בורג, לתוכו מוברג מבנה שעל גביו מולבש הכתר - החלק הנראה לעין. התהליך עצמו כולל את השחזת השן וחיזוקה, כדי שתוכל לשמש בסיס מיטבי לכתר".

לדברי ד"ר לוייב, "במצבים שבהם אין בפה שיניים או רקמות, בדרך כלל נעשה שימוש בתותבות. מדובר במקרי קיצון ובהליך הרבה פחות מומלץ מאשר שימוש בכתרים ויחד עם זאת, שיניים תותבות אינן מהוות אופציה עבור רוב המטופלים ששומרים על היגיינת הפה ועורכים מעקבים וביקורים אצל שיננית".

מתי מחליטים האם לבחור בכתר או בתותבות?

"השימוש בכתר נעשה כאשר יש שיניים בפה ואפשרות לשלב שתלים. אחרת, יש צורך לעשות שימוש בתותבות. דוגמה לכך היא מצב שבו בגלל מחלת סוכרת רוב או כל השיניים נעקרו. בשני המקרים, וכחלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול, נעשה שימוש באביזרים קבועים, בין אם כתרים או תותבות".
ד"ר לוייב מסביר: "במהלך תקופת המעבר בין הזמני לקבוע, עובר חלל הפה תהליך של ריפוי והמעבדה מכינה את המודלים. חשוב לזכור כי גם לאחר הרכבת הכתר הקבוע, עדיין ניתן לבצע שינויים ולתקן מצב של אי נוחות או כאב".

אליו סוגי שתלים קיימים?

"המסורתי, העשוי טיטניום, הוא שתל שבו אני בדרך כלל עושה שימוש. לאחר שמבצעים פתח קטן בחניכיים, מבריגים שתל זה ועל גביו מרכיבים מבנה וכתר או תותבת. הסוג השני שהפך נפוץ אבל אני פחות מעדיף הוא השתל הבזלי. ראשית, במידה והוא נכשל - צריך לפרק הכל. בנוסף, מדובר בשתל שמוחדר לעצם הלסת העליונה ומגיע עד ארובת העין, דבר המגדיל את הסיכוי לפגיעה, גם כשמדובר ברופאי השיניים המקצועיים ביותר".

טיפול שיניים. ShutterStock
"יש לבצע הערכה מערכתית מקיפה ועיבוד אבחנתי של אתרי ההשתלה לפני השלב הניתוחי"/ShutterStock

מה עושים אם יש מחסור בעצם ולא ניתן לשלב מבנה? האם זה בהכרח מוביל לתותבת?

"לא. כאשר יש מחסור בעצם ניתן לבצע הרמת סינוס - האזור שהוא חלק ממערכת הנשימה וגובל עם הלסת העליונה. את המחסור בעצם ניתן להשלים על ידי יצירת חלל קטן מצד הלסת והרמת הממברנה. במקרים מסוימים ניתן גם לעשות שימוש בעצם מלאכותית".

נשמע כואב.

"מדובר בתהליך שאכן גורם לחשש אצל רבים מהמטופלים ויכול להיות מלווה באי נעימות, וכאן חשוב לי להתייחס באופן כללי לנושא הכאב. כרופא שיניים שזוכר תמיד שהוא קודם כל בן אדם, חשוב לי לשוחח עם המטופל טרם התחלת ההליך הרפואי. כך אני יכול לראות מי עומד מולי ולהסתכל עליו כמכלול, כולל עד כמה הוא מפוחד וממה הוא בעיקר חושש. באמצעות חוש הומור אני גם מנסה להקליל את התהליך ולאפשר התמודדות טובה יותר".

לדברי לוייב, "מחקרים מראים כי 60%-40% מהמטופלים חוששים דווקא משלב ההרדמה, וגם לכך חשוב לי לתת דגש ומענה טרום טיפולי, במיוחד אם מדובר במטופל שמגיע עם טראומה מן העבר".

חשיבות היחס האישי והמעקב הרפואי

ד"ר לוייב מסביר כי לאחר סיום הטיפול נכנסים לתמונה שני גורמים עיקריים, שמטרתם לשמור על התוצאות שהושגו. הראשון הוא מעקב רפואי שגרתי של רופא שיניים אמין ומקצועי. זאת, בנוסף לאחריות האישית של המטופל, שחשוב שישמור על היגיינת הפה ויגיע לטיפולי שיננית ולביקורת בזמן.

"הרכבת כתר או שימוש בתותבת, גם כאשר תוצאות הטיפול מצוינות, עדיין אינם מחליפים שן רגילה. בנוסף לצחצוח נכון ושמירה על חלל הפה, חשוב שכל מי שעבר טיפול עם שתלים ונוטה יותר לזיהום, יקפיד אפילו יותר לאחר שעבר תהליך של שיקום הפה", הוא מדגיש.

את גישתו המיוחדת הכוללת עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר, הוא מיישם במרפאת השיניים dkl clinic, אותה הוא מנהל יחד עם אשתו ד"ר יקטרינה לוייב קנטור.

המרפאה ממוקמת בקמפוס יובלים בנס ציונה, פונה לכל הקהלים ומציעה שירותים אסתטיים, יישור שיניים על גבי סדים שקופים ובשיטה המסורתית, טיפולי אסתטיקה לפנים, שיקום הפה, שחזורים אסתטיים, ניקוי אבן, עזרה ראשונה ועוד.

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 077-7784868

לעמוד המרפאה באתר דוקטורס

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בשיתוף zap doctors
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully