וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהקטן הופך לגדול: כך תקלו על הילד הבכור שמתחדש באח תינוק

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 25.5.2023 / 7:55

מה קורה לילד הגדול שלכן, זה שעד לפני רגע היה הבייבי שלכן, כשנולד לו אח קטן? הנה כמה עקרונות שכדאי לאמץ

אמא עם שני ילדים קטנים. ShutterStock
הבכור שלכן זקוק לרגע להסתגל, לעכל ולהבין את השינוי הכל כך משמעותי/ShutterStock

אתן עייפות אחרי עוד לילה ללא שינה, עמוסות בהורמונים ואולי הגוף עדיין כואב מהלידה, ואז אתן מביטות על הילד הבכור, זה שאתן מכירות כל כך טוב, ונדמה שהוא השתנה לכן מול העיניים מאז שנולד לו אח חדש. פתאום הוא "מפנק" אתכן בהתפרצויות זעם, בכי, תלותיות, רגרסיה שמתבטאת בחזרה אחורה למוצץ, הרטבה ועוד ועוד.

מה קורה לו בעקבות השינוי ואיך אתן יכולות להבין אותו ולהכיל אותו באהבה? הנה 3 המלצות חשובות של ליאת עזריה, פסיכולוגית שעוסקת בייעוץ, ליווי והרצאות להורים:

התאזרו בסבלנות

כן. סבלנות. הגידו לעצמכן שזאת תקופה. הבכור שלכן זקוק לרגע להסתגל, לעכל, להבין את השינוי הכל כך משמעותי בחיים שלו ולבחון האם עדיין נשאר לו מקום בבית ובלב שלכן (ברור שכן!!!). לפעמים בתוך העומס של הטיפול בתינוק החדש, קשה לראות שמדובר בתקופה ואחריה יגיעו תקופות אחרות.

שמרו על שגרה וכללי הבית

השגרה מאפשרת לילד תחושה של מסגרת ומשהו שהוא מכיר. יש דברים שהם העוגן שלו והם נותרו כפי שהיו, ועצם הדבקות בהם מעביר מסר מאוד מרגיע. שעות הארוחות, שעת האמבטיה וטקס השינה - כל זה ימשיך באותו האופן, גם אם הבית יצטרך להיערך מעט אחרת בעקבות הצטרפותו של התינוק.
כללי הבית גם הם יישמרו, ומומלץ להעביר את המסר הזה. אם למשל בבית שלכם לא מרימים את הקול, כלל זה לא ישתנה בעקבות הולדתו של התינוק החדש.

דברו על הרגשות

מה הוא מנסה לומר לכן כשהוא נשכב על הרצפה ובוכה דווקא כשאתן מניקות את הקטן? מה הוא מרגיש כשהוא דוחף אתכן דווקא כשאתן מחליפות לקטן חיתול? קודם כל, צאו מנקודת הנחה שכל הרגשות והצרכים של הילד הגדול הם לגיטימיים וטבעיים. מותר לו לקנא וזה ממש הגיוני לכעוס כאשר אח חדש נכנס למשפחה אבל הוא רוצה את אמא רק לעצמו, כמו שתמיד היה.

דברו עם הילד על הדברים שהוא מרגיש ונסו לאפשר מענה על הצרכים שהוא מביע בהתנהגות שלו. למשל, כשהוא נשכב על הרצפה ובוכה, קראו לו ואמרו לו: "אני רואה שקשה לך, אני רואה שאתה כועס שאני עכשיו עם… רוצה לשבת פה על הספה לידי ואני אקריא לך סיפור?".

חשוב שהילד שלכן ישמע מכן שהרגשות שלו לגיטימיים, שאתן רואות ומרגישות אותו ועושות הכל על מנת שהוא ירגיש טוב.

אמא עם שני ילדים קטנים. ShutterStock
חשוב שהילד שלכן ישמע מכן שהרגשות שלו לגיטימיים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully