וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם לא חייבים להיות חברים, רק אל תהרגו אחד את השני!

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 7:58

לא תוכלו להכריח אחים להיות החברים הכי טובים, אבל כן אפשר לעודד אותם להתייחס בכבוד אחד אל השני

שני אחים עצובים לאחר ריב. ShutterStock
עליכם לכבד את המרחב, הצרכים והרצונות של כל ילד בפני עצמו/ShutterStock

היא מתחילה, לרוב, בתחרות ואילוץ לחלוק, אבל היא משמעותית וצפויה להיות ארוכה - מערכת היחסים של ילד עם אחיו היא אחת החשובות שיהיו לו בחיים, ולכם כהורים יש תפקיד בלכונן אותה. היחסים בין אחים תלויים בגילם בזמן נתון ובהפרש ביניהם וכן בהתנהגות ההורים ובאופי של כל אחד מהם. הם נעים בין חום, אכפתיות ואהבה מצד אחד, לבין תחרותיות וקנאה מהצד השני. בשנים הראשונות לחייהם המשותפים, האחים נאלצים להתחלק כמעט בכל דבר אפשרי - בחלל המשותף, במשחקים השונים, ובמשאב ההורי המוגבל שהוא עיקר המריבות והתחרות ביניהם מי זוכה לתשומת לב ההורים, מתי, איך וכמה.

מדריכת ההורים דנה חובש מסבירה כי כדי להיכנס לעומק ולהבין את מורכבות היחסים בין אחים, יש להתבונן ולהכיר את התפקיד שכל ילד תופס לעצמו במשפחה ואת הדרך בה ההורים מקבלים אותו בהשוואה לאחיו. בשנותיו הראשונות, הפעוט מנסה להבין מהו המקום הייחודי לו, זה שייתן לו להרגיש אהוב, בעל ערך, משמעותי ושייך למשפחה. הוא מסיק מסקנות מחוויות ותגובות הוריות, ודרך הפרשנות שלו, בהשוואה לאחיו ומקומו בבית, הוא רואה את המציאות ודרכה חווה את מערכת היחסים בינו לבין אחיו. התגובות ההוריות אליו ולאחיו הן אלו המעצימות או פוגעות במערכת היחסים ביניהם.

איך תוכלו לסייע בחיזוק מערכת היחסים בין האחים?

אז נכון שלא תוכלו להכריח אותם להיות החברים הכי טובים, או חברים בכלל, אבל כן תוכלו ללמד אותם לנהוג בכבוד אחד לשני ולסגל אמפתיה. הנה כמה דרכים שיעזרו לכם ליישם זאת:

ראו כל ילד בפני עצמו

עליכם לכבד את המרחב, הצרכים והרצונות של כל ילד בפני עצמו. יחסי הכבוד ביניכם לבין כל אחד מהילדים שלכם הוא המודלינג שתרצו שהם יראו, ילמדו ויישמו ממנו ביחסים ביניהם.

הראו להם מערכת יחסים הורית מכבדת

אם אתם חיים בזוג, הדגימו להם מערכת יחסים זוגית המושתתת על כבוד הדדי לרצונות ולערכים אחד של השני, הקשבה, שוויון ערך, שיתוף פעולה וחברות. כאשר בני זוג מנהלים מריבות, תחרותיות, מאבקי כוחות ושליטה מעל ראשי הילדים, הם למדים כי זו הדרך לפתור חילוקי דעות בחיים, וכך ינהגו מול אחיהם.

הקפידו על זמן איכות עם כל ילד בנפרד

יש מי שקוראים לזה "חוג אמא" או "חוג אבא", והמשמעות היא זמן איכות שכל ילד מקבל עם כל הורה בנפרד. התייחסות אישית יזומה מחזקת את תחושת השייכות ונותנת הרגשה שמקומו של הילד במשפחה בטוח, משמע - אין לו צורך להילחם על כך עם אחיו.

הימנעו מהשוואות, הכללות ותיוגים

מעבר לכך שהשוואות, תיוגים או הכללות פוגעות בערכו של הילד, הן יוצרות תסכול, תחרותיות וכעס כלפי האח: הוא ילד יותר טוב ממני? אוהבים אותו יותר? הוא אוכל יותר טוב ממני? הוא ילד של אמא? אז מה אני? איפה מקומי במשפחה? על אף הנטייה הטבעית - המנעו מכך.

העצימו וחזקו אותם כשתזהו רגעים יפים

תפסתם את הילדים משחקים ביחד? משתפים וחולקים? אמפתיים אחד כלפי השני? עודדו אותם והעצימו את הרגעים האלה, כדי שהם יידעו שרואים אותם ומחזקים אותם על התנהגות רצויה שכזאת.
אל תנקטו עמדה כשהם רבים ביניהם

האחים רבים ביניהם? אל תמהרו להתערב. הפרידו ביניהם, כמובן, כדי למנוע פגיעה פיזית, אך דברו לשניהם כאחד, הכילו והקשיבו להם. כשהם יקראו לכם, שמעו את דבריהם ואמרו להם שאתם סומכים עליהם שהם מסוגלים לפתור את המחלוקת בעצמם. אם מדובר ביחסים בין פעוט לתינוק, אמרו לפעוט "בבית שלנו לא מרביצים" או "אנחנו לא חוטפים", והרחיקו את התינוק ממנו. כך הוא ילמד שגם עליו אתם תשמרו באותו האופן בעת הצורך.

נוצר קרע? אחו אותו

הסעיף הזה מתייחס לפעוטות שכבר יש איתם תקשורת ברורה: אם אתם חשים שנוצר קרע במערכת היחסים בין האחים, שבו איתם בזמן רגוע לשיחה וסייעו להם לנהל שיח מכבד. למדו אותם כיצד להקשיב בצורה אמפתית, הציגו דרכים לפתרון הקונפליקט ועזרו להם לבחור אותו בעצמם.

על אף שהייתם רוצים שהילדים שלכם יהיו החברים הכי טובים, לא בטוח שזה יקרה וזה לא תלוי רק בכם. מה שכן תלוי בכם הוא הנורמות שתלמדו אותם לנהוג לפיהן יתכן שתרגישו שאתם מתאמצים אך היחסים בין האחים עדיין רחוקים ממה שהייתם רוצים לראות, ובנקודה הזאת חשוב לזכור שלמידה היא תהליך שלוקח זמן. היו סבלניים ועקביים עם הילדים שלכם וגלו בעצמכם הרבה אמפתיה כלפיהם.

אחים צמודים רבים. ShutterStock
לא תוכלו להכריח אותם להיות החברים הכי טובים, אבל כן תוכלו ללמד אותם לנהוג בכבוד אחד לשני/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully