וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כנראה הממצא הכי מוזר במחקרי תזונה, והוא קשור לגלידה

עודכן לאחרונה: 5.5.2023 / 7:44

מצד אחד מחקרים מצאו יתרונות בריאותיים לגלידה, מצד שני מדענים לא ממש מבינים איך זה קרה. אז גלידה - בריאה או לא?

ככה מכינים את הלהיט של הקיץ - גלידה בתוך פרוט רול אפ/PROJECTCANDYOFFICIAL

היא טעימה ומתוקה ומלאה באחוזי שומן, אז איך זה שעד כה גלידה נתפסה כמזון שיכול להכיל יתרונות בריאותיים? לאחרונה חשף היסטוריון אמריקני לבריאות הציבור כיצד מחקרים רבים במשך כמה עשורים מצאו שוב ושוב יתרונות בריאותיים מסתוריים של הקינוח הקפוא ומנגד מדענים מודים שאין להם מושג איך זה קרה.

במאמר למגזין אטלנטיק, דיוויד מריט ג'ונס אמר שהוא התחיל לבחון את הטענות לראשונה בקיץ שעבר, לאחר ששמע על מחקר משנת 2018 של דוקטורנט בהרווארד שמצא שאכילת חצי כוס (64 גרם) גלידה ביום הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר לבעיות לב לחולי סוכרת. בחקירה נוספת, ג'ונס גילה שהנתונים שנאספו למחקר היו בני למעלה מ-20 שנה והמחקר עצמו היה תצפיתי - מה שאומר שהוא לא יכול להוכיח שאכילת גלידה כשלעצמה אחראית ישירות להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2.

במאמר אחר שפורסם ב-2014, חוקרים בדקו עוד תריסר שנים של נתונים על מעקב אחר דיאטה ומצאו ש"צריכה גבוהה יותר של יוגורט קשורה לסיכון מופחת" לסוכרת מסוג 2, "בעוד שמאכלי חלב אחרים וצריכת מוצרי חלב לֹא". אבל לדברי דריוש מוזפריאן, דיקן המדיניות בבית הספר לתזונה של אוניברסיטת טאפטס ומחבר שותף של המאמר, "המסקנות לא נכתבו במדויק. אומרים שאין מזונות קשורים - גלידה הייתה קשורה", אמר.

נשיא ארה"ב ברק אובמה אוכל גלידה, יולי 12. רויטרס
גלידה לארוחת בוקר? נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה נהנה מגלידה/רויטרס

"יש תפיסה שגלידה זה לא בריא, אבל יש בה שומן, יש בה חלבון, יש בה ויטמינים. זה עדיף לך מלחם", אמר מוזפריאן. "בהתחשב בכמה איומה הדיאטה האמריקנית, ייתכן מאוד שאם מישהו אוכל גלידה ואוכל פחות עמילן, זה באמת יכול להגן מפני סוכרת".

"האם הרעיון שגלידה מגנה על הגוף מבחינה מטבולית יכול להיות נכון? זה יהיה די מטורף. ובכל זאת, יש לפחות כמה נקודות לטובתה", כותב מריט ג'ונס, ומצטט את האינדקס הגליקמי של גלידה, שהוא נמוך מזה של אורז חום, ואת היתרונות כביכול של מוצרי חלב.

סידן, יחד עם סוכר ושומן

אבל הממצאים של המחקרים האלה זכו עד כה לקבלת פנים מקפיאה. "כרופא מומחה לבריאות הציבור, אני לא מתכוון למהר לאכול יותר גלידה על סמך המחקר הזה", אמר ג'ון פורד, מרצה קליני בכיר באוניברסיטת קווין מרי בלונדון לאתר הגרדיאן. "יש הרבה הסברים פוטנציאליים אחרים - יכול להיות שאנשים נוטים יותר לאכול גלידה כדי להתקרר אחרי הליכה או פעילות גופנית, או שיכול להיות שאנשים נוטים לבחור בגלידה כקינוח במקום משהו אחר".

"הבעיה בסופו של דבר היא שאנחנו מנסים לקשר אפקט בריאותי או תועלת למזון בודד, כאשר במציאות אנחנו אוכלים מגוון של מזונות, וכל דפוס התזונה שלנו הוא שקובע", הבהירה ד"ר דואן מלור, מרצה בכירה ודיאטנית בבית הספר לרפואה אסטון.

עם זאת, היא הודתה שגלידה "עשויה להכיל כמה רכיבים תזונתיים שיכולים להיות מועילים כמו סידן, ושיש לה אינדקס גליקמי נמוך, אך לעומת זאת תכולת הסוכר והקלוריות שבה גבוהים. לכן, בסך הכל אנחנו לא צריכים לשקול גלידה כמזון בריאות, אלא רק משהו שניתן ליהנות ממנו בכמויות קטנות כחלק מדפוס תזונה בריאותי כללי", אמרה.

"אני חושב שכנראה שהקשר בין בריאות וגלידה הוא עדיין סיבתיות הפוכה", אמר מוזפריאן בהמשך הראיון. "אבל אני לא בטוח, ואני די מתעצבן מזה". הוא הוסיף כי לו זו הייתה תרופה מוגנת בפטנט, "אתה יכול להמר שהחברה הייתה עושה ניסוי אקראי מבוקר של 30 מיליון דולר כדי לראות אם גלידה מונעת סוכרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully