וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם סרטן יכול להרוג תוך 24 שעות מרגע האבחון? המקרה הזה מוכיח שכן

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 9:10

קייל לימפר בן ה-16 מארה"ב היה נער מתבגר רגיל וספורטיבי. אחרי שסבל מכאב גב קשה הוא הופנה לבית החולים. שם לא זיהו דבר, אך ביקשו לחזור אם הכאב לא נעלם. כמה ימים אחרי זה, כשאובחן עם לוקמיה - הוא מת

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

האם סרטן באמת יכול להרוג תוך 24 שעות? משפחה מארה"ב אומרת שבנם הנער שהיה "בכושר ובריא" מת מלוקמיה יום אחד לאחר שאובחן. המשפחה ההרוסה חשפה שבנם המתבגר, שהיה לטענתם "נער ספורטיבי" מת מלוקמיה רק ​​24 שעות לאחר שאובחן - מה שמוביל לשאלה - האם סרטן יכול להרוג בתקופה כה קצרה?

קייל לימפר, בן 16, החל לסבול מכאבי גב בתחילת חודש אפריל לאחר ששיחק כדורסל, אך תוך מספר ימים היה כל כך חולה עד שלא יכול היה לעמוד יותר. משפחתו אמרה שלא היו סימני אזהרה מוקדמים יותר, אבל כשהסרטן אובחן לבסוף, איבריו כבר החלו לקרוס והוא מת ב-13 לאפריל, תוך שעות.

ד"ר עריף כמאל, קצין רפואה ראשי באגודה האמריקנית לסרטן, אמר שחולים עלולים למות מלוקמיה אפילו תוך 24 שעות מרגע האבחון, מכיוון שהסרטן גדל במהירות ועלול להיתפס רק בשלבים מאוחרים כאשר הוא כבר התפשט.

עדיין לא היה ברור איזה סוג של סרטן היה לקייל, אבל שני הסוגים הנפוצים ביותר בקרב צעירים הם לוקמיה מיאלובלסטית חריפה (AML) ולוקמיה לימפובלסטית חריפה (ALL). בסוגי סרטן אלו, תאי דם לבנים מתחילים לצמוח ללא שליטה בתוך הגוף לפני שהם מתפשטים לכלי דם ולאיברים חיוניים.

ד"ר כמאל אמר ל-DailyMail כי הגילוי המאוחר של הסרטן נובע ככל הנראה משילוב של סימפטומים שהוחמצו והמהירות שבה הסרטן מתקדם. הוא אמר: "בדרך כלל, מטופלים מרגישים ממש מוזנחים, עייפים, ישנים הרבה, עלולים לרדת במשקל ללא כוונה. אבל [ייתכן שמישהו] יחמיץ את זה, [במיוחד אם] הוא ספורטאי והוא נקלע למשהו או עושה מאמץ גדול".

ד"ר כמאל אמר שבסוגים מסוימים של לוקמיה - כמו לוקמיה כרונית - חולים יכולים לסבול מהמחלה במשך חודשים ואפילו שנים מבלי שיהיו להם תסמינים. אבל עם AML ו-ALL, הסימפטומים מופיעים בדרך כלל תוך מספר שבועות כאשר התאים הסרטניים הראשוניים מתחלקים במהירות ומתפשטים בתוך הגוף.

קייל לימפר. go fund me, אתר רשמי
היה נער בריא. קייל לימפר/אתר רשמי, go fund me

האם השינויים האלה יכולים להתרחש במשך כמה ימים? בהחלט". הוא הוסיף: "הייתי אומר שזה לא יהיה מפתיע. מהניסיון שלי עבור מישהו - נגיד לפני שבוע או שבועיים - היה בסדר ועשויות היו להיות לו תוצאות מעבדה רגילות, כדי שדברים ישתנו במהירות במשך כמה ימים".

ספירת תאי הדם הלבנים הנורמלית היא בין 4,500 ל-11,000 למיקרוליטר דם. אבל כאשר חולים סובלים מלוקמיה, זה יכול לעלות אפילו תוך שבוע ליותר מ-200,000 תאי דם לבנים למיקרוליטר.

כשנשאל כיצד ייתכן שהמטופל מת כל כך מהר לאחר האבחון, הוא אמר שייתכן שהדבר נבע מהאבחון המאוחר ומכל טיפול שקיבל. "האבחנה המאוחרת אומרת שכבר היו מספר גדול של תאי דם לבנים סרטניים במערכת שלו, שכנראה עוצרים את האיברים החיוניים שלו - כמו הלב, הכבד, הכליות והריאות - מלפעול כראוי. ייתכן שרופאים גם נתנו כימותרפיה כדי להרוג את התאים הסרטניים, הוא אמר, אבל ייתכן שהנזק שנוצר הפעיל עומס רב מדי על איבריו החיוניים".

לוקמיה. ShutterStock
לוקמיה/ShutterStock

ד"ר כמאל הוסיף: "לוקמיה היא מצב חירום רפואי ואנשים מתים אם הם לא מקבלים טיפול תוך שעות עד כמה ימים. למרות שכאבי גב אינם סימפטום אופייני לסרטן, ייתכן שהדבר נגרם על ידי תאי דם לבנים סרטניים שיצרו מסה ליד עצבים או מפרקים בחוט השדרה המעוררים את התסמינים. הם יכולים גם להצטבר בתוך מח העצם, מה שגורם לו להתרחב במהירות בגודל וגם להפעיל לחץ על עצבים בתוך רקמת העצם".

כאמור לימפר מת לאחר שאיבריו קרסו. הצעיר נראה בכושר ובריא לפני כן והיה ספורטאי נלהב שהתחרה בכדורגל אמריקאי, היאבקות וריצה. אבל אחרי ששיחק במשחק כדורסל בתחילת החודש, הוא ירד מהמגרש ואמר שכואב לו הגב. הוריו לקחו אותו לטיפול דחוף בבית החולים ג'פרסון, פנסילבניה, אך לאחר שהרופאים לא מצאו שום דבר, הם אמרו למשפחה לחזור בעוד מספר ימים אם הכאב יימשך.

אביו קייל אמר ל-FOX29: "הם אמרו לי שאם בעוד כמה ימים, אם הוא לא ישתפר, להחזיר אותו. ובכן, תוך כמה ימים, הוא אפילו לא יכול היה לעמוד. הוא אפילו לא יכול היה לקום מהמיטה והייתי צריך לעזור לו לקום ולהרים אותו, ואז הוא נפל מיד בחזרה על המיטה". לאחר מכן ,הוריו לקחו אותו לבית החולים סנט כריסטופר ליד ביתם בקנסינגטון, שכונה בבירת המדינה פילדלפיה, שם הרופאים אבחנו אותו כחולה בלוקמיה ואמרו שאיבריו קרסו. הוא מת בבית החולים תוך 24 שעות מהאבחנה, אמרה המשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully