וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר המטריד שמצא קשר בין צ'יפס ובין דיכאון

עודכן לאחרונה: 30.4.2023 / 7:44

הוא שמנוני, טעים וממכר, אבל למטוגן הכי פופולרי ש גם השפעות על הנפש שלנו. זה לפחות מה שחוקרים מצאו בנושא

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

אכילה קבועה של מזון מטוגן קשורה למספר בעיות בריאותיות כגון מחלת עורקים כליליים, אי ספיקת לב, התקף לב ושבץ מוחי. אבל הנה עוד סיבה לדלג על קערת הצ'יפס הבאה שלכם. חוקרים מצאו שצריכת מזון מטוגן תורמת לחרדה ודיכאון.

צוות המחקר מהאנגג'ואו, סין, ערך מחקר מבוסס אוכלוסיה עם 140,728 אנשים כדי לזהות את המתאם בין צריכת מזון מטוגן לבין הסיכון לפתח בעיות נפשיות. הממצאים העלו כי צריכה תכופה של מזון מטוגן, במיוחד תפוחי אדמה מטוגנים, קשורה לסיכון גבוה ב-12% לחרדה ולסיכון גבוה ב-7% לדיכאון.

מדענים מאמינים שאקרילאמיד, כימיקל שנוצר במהלך תהליך הטיגון, הוא האשם מאחורי הקשר. הם גילו שחשיפה ארוכת טווח לאקרילאמיד עלולה לעורר חרדה והתנהגויות דמויות דיכאון באמצעות דלקת עצבית בתיווך מתח חמצוני.

הכנת צ'יפס. Jack Jelly, ShutterStock
הכנת צ'יפס/ShutterStock, Jack Jelly

כחלק מהמחקר, מדענים העריכו את ההתנהגות של דג הזברה שנחשף לאקרילאמיד. הם מצאו דגי זברה שנחשפו לטווח ארוך שוהים באזורים חשוכים בתוך המיכל, מה שמעיד על רמת חרדה גבוהה יותר. לאחר החשיפה לחומר הכימי, דגי הזברה שבדרך כלל יוצרים להקות עם מינם הראו יכולת מופחתת להתרועע, שכן הם נמצאו שוחים לא מקרוב עם דגי זברה אחרים.

יחד עם זאת לדברי החוקרים, הממצאים אינם אומרים שאנשים צריכים להיכנס לפאניקה מההשפעות השליליות של מזון מטוגן. זוהי קריאת השכמה להפחית את צריכת המזון המטוגן לבריאות נפשית טובה יותר ולרווחה כללית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

קשר הפוך?

בינתיים, כמה מומחים הציעו אפשרות של סיבתיות הפוכה. הם מאמינים שבעיות נפשיות כמו דיכאון וחרדה עלולות לגרום לאנשים לשנות את התזונה שלהם והם עשויים לפנות למזונות מנחמים כדרך לריפוי עצמי.

"המרכיב האנושי של המחקר הזה עשוי להצביע בדיוק על מה שהוא מתיימר: שצריכה גבוהה יותר של מזון מטוגן מגבירה את הסיכון לחרדה/דיכאון", אמר ל-CNN ד"ר דיוויד כץ, מומחה לרפואת אורח חיים שלא היה מעורב במחקר. "עם זאת, המסלול הסיבתי יכול ללכת בדרך אחרת באותה מידה: אנשים עם חרדה/דיכאון פונים ל'מזון מנחם' בתדירות גוברת עבור מראית עין של הקלה כלשהי."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully