וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגברים של היום חלשים יותר - ויש לזה משמעות מטרידה

מודל הגבריות השתנה בעשור האחרון ואיו השתנו עוד כמה דברים, ביניהם החוזק הפיזי של הגברים. אז מה המשמעות של זה לדורות הבאים והאם ניתן לשנות את הגזירה?

בריטס, הארי סטיילס. GettyImages
מודל הגבריות השתנה ואיתו עוד כמה דברים. הארי סטיילס/GettyImages

מודל הגבריות עבר המון שינויים חיוביים בעשורים האחרונים. כיום, הרבה אנשים מבינים שזו לא חולשה להראות רגשות, להודות בפגמים וגם להיות מחוברים יותר לצד הרך והעדין שטמון בכולנו. יותר מזה, כיום מבינים שכל אלו הם דווקא סימנים לחוזק נפשי, שיכול למנוע המון בעיות רגשיות ולחזק את הזוגיות, חיי המשפחה והקריירה. אבל לצד כל השינויים החשובים האלו, כדאי לבחון גם היבטים אחרים בחוזק שלנו, שדווקא הלכו אחורה ככל שהאנושות התקדמה.

במחקר מעניין שנערך באוניברסיטת ווינסטון סיילם שבארצות הברית לדוגמה, חוקרים ביקשו לבדוק את הפערים בכוח הפיזי של אנשים צעירים כיום, בהשוואה לדורות הקודמים. כדי לעשות זאת הם התמקדו במבחני חוזק לחיצה (הפעלת כוח לחיצה עם כף היד) וחוזק צביטה (לחיצה עם שתי אצבעות). הנתונים נאספו על גברים בין הגילים 20 עד 34 והושוו לנתונים דומים שנאספו על גברים באותה קבוצת הגיל בשנות ה-80. זאת מכיוון שלדברי החוקרים, אלו שני מדדים שמעריכים בצורה די מהימנה את החוזק הפיזי של כולנו.

הממצאים שלהם, שפורסמו בכתב העת Journal of Hand Therapy, העלו ממצאים לא מפתיעים אך מדאיגים - ירידה ממוצעת של 22 אחוזים בכוח הפיזי של צעירים כיום (דור ה-Y או המילניאלים בשבילכם) בהשוואה לדור ההורים שלהם (דור ה-X או ה"בייבי בומרז"). ואם זה לא מספיק, הם גם מעריכים כי אותה הבדיקה תראה תוצאות אפילו עגומות יותר בקרב דור ה-Z ובדורות הבאים.

חיים נוחים - מחיר בריאותי גבוה

במחקר הזה, החוקרים גם סיפקו הסבר אפשרי לתופעה, שבוודאי לא יפתיע אתכם. במציאות של היום, רבים מאיתנו מעבירים ימים שלמים מול המחשב, הטלפון והטלוויזיה, ופחות בעבודות פיזיות ותובעניות. חיים כאלו אמנם נחשבים נוחים יותר, אך כולנו מבינים שהנוחות הזאת באה עם מחיר שאסור להתעלם ממנו.

מרים משקולות. ShutterStock
אנשים מאבדים בממוצע בין 3 ל-5 אחוזים ממסת השריר בכל עשור/ShutterStock

הכוח הפיזי ממשיך לרדת ככל שמתבגרים - אבל זו לא גזרה משמיים

במאמר של אוניברסיטת הרווארד סיקרו בהרחבה את המחקר ההוא והדגישו שמדובר רק בחלק קטן מבעיה מורכבת, עמוקה ומשמעותית הרבה יותר. כידוע, ככל שאנחנו מתבגרים, הגוף הופך חלש יותר ולכן הוא גם מועד יותר לפציעות, ניוון שרירים ובעיות רפואיות מסוגים שונים.

לאובדן מסת השריר ההדרגתי הזה יש גם שם מדעי - סרקופניה והוא חלק טבעי מתהליך ההתבגרות האנושי. אחרי גיל 30, אנשים מאבדים בממוצע בין 3 ל-5 אחוזים ממסת השריר בכל עשור ולרוב הם יאבדו לא פחות מ-30 אחוזים ממסת השריר במצטבר עד סוף החיים.

בנוסף, דו"ח משנת 2015 של האגודה האמריקאית לחקר עצמות ומינרלים מצא כי לאנשים שסובלים מירידה במסת השרירי יש סיכון גדול פי 2.3 לסבול משברים אחרי נפילות. זו הסיבה שהפציעות המצערות האלו נפוצות, מורכבות ולעיתים אף קטלניות כל כך בקרב אנשים בגיל השלישי. ואם כבר היום אנשים מבוגרים סובלים מבעיות אלו כתוצאה מירידה במסת השריר, ניתן רק לשער עד כמה עמוקה תהיה ההשפעה הזאת על הדורות הצעירים יותר כשאלו יתבגרו, ובייחוד על מי שלא מבצעים פעילות גופנית או מקפידים על תזונה בריאה באופן קבוע.

אז נכון, בעתיד גם הרפואה תמשיך להתפתח ואולי גם תציע דרכים חדשות ויעילות להתמודד עם האתגרים האלו, אבל עד שזה יקרה (או שלא), כדאי שכולנו ניקח אחריות על הגוף שלנו ונפעל להגברת החוזק הפיזי ולמניעת ההידרדרות הצפויה הזאת. איך עושים את זה? אתם בטח כבר יכולים לנחש לבד. בשמירה על כוח הגוף, אין איזו תורה נסתרת שאתם לא מכירים, אלא פשוט שילוב בין אימוני כוח, אימונים אירוביים ותזונה נכונה, בדגש על צריכה מספקת של חלבונים.

חלבונים לא סתם מעסיקים כל כך את מפתחי הגוף והספורטאים. זהו הרכיב החשוב ביותר שעוזר גם לבנות שרירים וגם למנוע ירידה במסת השריר בקרב מי שלא מתאמנים. מחקר שפורסם בהקשר הזה בכתב העת Nutrients מציע לכולם לצרוך בין גרם ל-1.3 גרם של חלבון לכל ק"ג של משקל הגוף. זה אומר שגבר עם משקל ממוצע של 80 קילו יצטרך בממוצע בין 80 ל-103 גרם חלבון בכל יום. את החלבונים האלו ניתן לחלק בין הארוחות וגם להיעזר בשייקים ותוספים במידת הצורך. וזה, נדגיש, חשוב גם למי שמתאמנים באופן קבוע וגם למי שלא, כאמור, כדי למנוע את המשך הירידה במסת השריר.

  • עוד באותו נושא:
  • גברים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully