וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני יכול לבד!": איך להתמודד עם דרישת העצמאות של הקטנטנים

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 4.5.2023 / 7:39

להבין, לקבל, לסייע ולהציב גבולות - כך תנהגו נכון עם הילדים שהחליטו שהם רוצים לעשות הכל בעצמם

תינוקת בטרמפולינה. ShutterStock
תינוקת בטרמפולינה/ShutterStock

אתן מנסות להלביש את הילד, להאכיל אותו, לצחצח לו שיניים או להקריא לו סיפור ונתקלות בתגובה רועמת פלוס צמד המילים "אני לבד!"? אז אתן, אמהות יקרות, ממש לא לבד. השאיפה לעצמאות היא מאפיין מרכזי ומובהק של הגיל הרך והיא באה לידי ביטוי ברצון עז של הילד לבצע בעצמו את פעולות היומיום שלו.

מעיין אלמגור, מדריכת הורים ומדריכת הנקה, מסבירה כי השלב הזה מלווה בתהליך שנקרא "ספרציה אינדיבידואציה", ובתרגום: היפרדות מההורה וגיבוש הזהות העצמית של הפעוט. בשלב זה אנחנו נשמע אמירות כמו "אני מחליט!", "אני יכול!", "רוצה לבד!" ונקבל סירוב לקבל עזרה בפעולות שהייתן רגילות לעשות ביחד איתו. הסיבה לכך היא שהפעוט מנסה לבדוק את יכולותיו, להתנסות ולהרגיש בעל כוח.

מתחילים בהבנה וקבלה

אבל מה עושים כשהדרישה לעצמאות מתנגשת עם דברים נוספים? הרי לא כל פעולה שהילד יבצע בעצמו תהיה טובה (למשל, צחצוח שיניים, או שהוא פשוט לא יצליח להתלבש בעצמו). לכן התגובה שלכן, כאמהות, צריכה להיות מתוך המודעות שזהו שלב התפתחותי והוא חיוני לילד על מנת שיוכל לגבש את העצמי שלו ו"למרוד" בכן.

לאפשר אך להציב גבולות

השתדלו לאפשר לו עצמאות ואפשרו לו להתנסות ולעשות בעצמו דברים בכל הזדמנות כדי שירגיש שאתן סומכות עליו. ככל שתצליחו לאפשר לו מרחב - תחושת המסוגלות שלו תגבר. עם זאת, אתן צריכות להשגיח וגם להציב גבולות. כשאתן מרגישות שהילד עובר את הגבול, הציבו לו אותו בחזרה בצורה עניינית וברורה, כשאתן זוכרות שהוא בודק גבולות ותפקידכן לסמן עד איפה הבדיקה הזאת מותרת ואפשרית.

תינוקות בבריכה מתנפחת. ShutterStock
תינוקות בבריכה מתנפחת/ShutterStock

להציע אפשרויות בחירה

דרך מצוינת לאפשר לילד עצמאות אך להשאיר אצלכן את ה"שליטה" במצב היא להציע לו אפשרויות בחירה. כך הילד יקבל את התחושה שהוא יכול לבחור, וההחלטה כן נמצאת אצלו. למשל, בארוחת הערב אתן יכולות להציג לו כמה אופציות ולאפשר לו להחליט מה יאכל בארוחה.

להתכונן מראש לסיטואציות מאתגרות

אתן כבר מכירות את הילד ויודעות מהם המקומות המועדים לפורענות מבחינתו. זה יכול להיות במהלך ההלבשה בבוקר, באמבטיה או כשמגיע הזמן ללכת לישון, ולכן חשוב לצפות מראש את הסיטואציות המאתגרות ולעשות אליהן הכנה מראש. מעיין מציעה לעשות ביחד תיאום ציפיות ביניכם ("אתה בוחר איזו חולצה תלבש היום ואז נלך לגן") ולשמור על סדר יום קבוע. אלה יקלו על ההתמודדות ברגע האמת וכך לא תיתפסו מופתעות.

ההכנה מראש תקפה גם להיערכות שלכן, כפי שאתן מכירות את עצמכן ואת הקווים האדומים שלכן. למשל, אם אתן יודעות שכרגע הילד ירצה לאכול בעצמו מבלי שתעזרו לו ותאכילו בעצמכן, אך קשה לכן לראות את כל הלכלוך עליו וסביבו - התכוננו לכך בהתאם. מה זה אומר? אל תכינו, כרגע, מאכלים מאוד מלכלכים, או שמראש תגישו כל פעם כמות קטנה כדי להקטין את הסיכוי לבלאגן ולכלוך.

נסו לשחק עם הרצון שלכן לשמור על הגבולות ובמקביל לתת לילד לחקור, ללמוד ולהתנסות בעצמו. גם אם לפעמים תצאו מעט מאזור הנוחות שלכן, מתן העצמאות לילד שלכן הוא קריטי להתפתחות וליצירת ביטחון העצמי שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully