וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מכינים את הילד לקראת בואו של אח קטן למשפחה?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 9:09

מתי לבשר לו על החדשות ומה לא כדאי להגיד לאורך ההריון כדי לא ליצור ציפיות שווא - כך תכינו את האח הגדול ללידה ולמה שיבוא אחריה

פעוט מחבק את אמו ההרה. ShutterStock
פעוט מחבק את אמו ההרה/ShutterStock

אחד השינויים הגדולים והמשמעותיים ביותר בחייו של הילד שלכן יופיע כשיצטרף למשפחה תינוק חדש ועבורו - אח קטן. השינוי עבורו יכול להיות מחזק ומעודד, אך גם עלול להיחוות כמשבר ולגרום לרגרסיה מסוימת הבאה לידי ביטוי בבכי, הרטבה, התעוררות פחדים והתנהגות תוקפנית כלפי התינוק לכשייוולד.

לירז סנה אור, מדריכת הורים מוסמכת ממכון אדלר ועובדת סוציאלית, מציעה לכן מספר דרכים להתמודד עם הצטרפותו של תינוק חדש למשפחה:

לפני הלידה

הימנעו מלספר לילד על ההריון עוד לפני שהבטן בצבצה. הבשורה לא תהיה מוחשית ומובנת, וזמן רב שיידרש ממנו לחכות עד ללידה עלול ליצור אצלו בלבול וחוסר ודאות.

אל תבטיחו הבטחות ותתראו את הצטרפות התינוק החדש למשפחה כאידיאלית מדי. אמירות כמו "יהיה לך כיף" או "יהיה לך עם מי לשחק" יתגלו כמטעות למדי לאחר שהתינוק הקטן ייוולד והאח הגדול יצפה לכיף ומשחקים אך יגלה שבחודשים הראשונים התינוק בעיקר ישן שעות רבות ולא יהיה פרטנר למשחקים. הציפייה הלא ממומשת הזאת יכולה להביא לתסכול, לכן כדאי לשקף את המציאות הצפויה. נסו למשל לומר: "יהיה לנו תינוק חדש ובהתחלה הוא יישן הרבה", "בהתחלה תינוק יישן בעריסה בחדר של אמא ואבא" וכו'.

אל תכניסו שינויים נוספים לחיי הילד לפני ובמסוך ללידה. גמילה מחיתולים, מעבר למיטה גדולה יותר, דירה חדשה, חדר חדש, גמילה ממוצץ או מעבר למסגרת חדשה - כל אלו יכולים להוסיף קושי אל השינוי הגדול שיתחולל בקרוב בחיי ילדכן הגדול.

שתפו את הילד בהכנות לקראת בואו של התינוק, למשל בקניית החפצים החדשים. אפשרו לו לבחור את הצבעים (למשל - צבע למוצץ) ואפשרו לו להיות שותף בסידור החדר אליו יגיע התינוק. השיתוף הזה יעזור לילד להרגיש מועיל, נחוץ ומשמעותי ויחזק את תחושת השייכות שלו לתא המשפחתי המתרחב.

אישה בהיריון עם ילד קטן. ShutterStock
אישה בהיריון עם ילד קטן/ShutterStock

אחרי הלידה

קרבו את הילד הגדול אל התינוק. יתכן שתרגישו צורך לגונן על התינוק הקטן מרעש או ממגע לא עדין (שלא בכוונה) של אחיו הגדול, אך עליכן להשתדל לא להרחיק בין השניים. תנו לאח הגדול תפקיד מוגדר שהוא יהיה אחראי לו וכך תבנו אצלו את התחושה שהוא משמעותי ונחוץ. למשל, "מנו" אותו להביא לכן את משחת ההחתלה כל פעם שאתן זקוקות לה.

הבהירו לילד את כללי ההתנהגות עם התינוק ותווכו לו את הציפייה ממנו באופן ברור. הכללים יקנו לו סדר וביטחון בתוך המציאות החדשה. השתמשו למשל במשפטים: "אתה יכול ללטף אותו בידיים וברגליים אך לא בראש" או "אתה יכול להחזיק אותו אבל רק בנוכחות אמא או אבא".

שמרו על שגרת היומיום של הילד הגדול, שלחו אותו למסגרת באופן קבוע והמשיכו את החוגים או המפגשים עם החברים בגינה. במידת הצורך היעזרו בבני משפחה או בייביסיטר. כמובן שיש להמשיך ולהקפיד גם על סדר היום, ארוחות ושעות שינה כפי שהיה לפני שהגיע התינוק החדש לבית - עד כמה שאפשר. השגרה תהווה עבור הילד הגדול עוגן לסדר, יציבות וביטחון.

ולסיום, היו קשובות לצורך של הילד להיות התינוק הקטן שלכן, כמו שהיה רק עד לפני רגע. נכון שהוא כבר לא הכי קטן, אך מותר לו להתפנק וגם לדרוש את מלא תשומת הלב שלכן. אל תאמרו לו: "תפסיק לבכות, אתה כבר ילד גדול". הבינו את הצורך שלו להרגיש לפעמים התינוק הקטן שרק רוצה חיבוק, חום ואהבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully