וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מות הנער: עד כמה סיגריות אלקטרוניות מסוכנות?

עודכן לאחרונה: 15.4.2023 / 18:38

המקרה של הנער מידן קלר שאושפז בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות ומת היום בנסיבות טראגיות שלח אותנו לבדוק עד כמה שימוש במכשירים האלה מסוכנים, ומה ההבדל בינם ובין סיגריות רגילות?

פרופסור עובדי דגן, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים, על מידן קלר שמת לאחר שהשתמש בסיגריה אלקטרונית, 15 באפריל 2023/דוברות בית החולים שניידר

הבוקר (שבת) נקבע מותו של מידן קלר, בן ה-16 שאושפז בעקבות שימוש בסיגריה אלקטרונית. מבית החולים שניידר נמסר כי מפרטים ראשונים עולה כי הנער נפטר לאחר שככל הנראה ניתק עצמו ממכונת ה-ECMO מסיבה לא ברורה. "פרטי המקרה דווחו למשרד הבריאות, נבדקים בשעה זו וייחקרו בימים הקרובים", דיווחו.

הנער אושפז ביום חמישי האחרון במצב קשה בעקבות קריסה של ריאותיו, שנגרמה ככל הנראה משימוש הוא טופל ביחידה לטיפול נמרץ לב בשניידר וחובר כאמור למערכת ה-ECMO, המחליפה את פעילות הלב והריאות.

הסכנה האמיתית

סיגריות אלקטרוניות הן תופעה של העשור האחרון שעושה שימוש במכשיר אידוי קטן המופעל על ידי סוללות ומחמם נוזל שיכול להכיל חומרים שונים לרבות ניקוטין, מריחואנה וגם חומרי טעם וריח שונים. בתחילה, נראה היה שהסיגריות הללו עשויות להיות כלי שיוכל לסייע לאנשים מסוימים להפסיק לעשן, אבל עד כה לא ברור מהן ההשפעות של ניקוטין באידוי לעומת ניקוטין בעישון. מה שכן ברור הוא מספר הדיווחים המדאיגים מרחבי העולם ומעלים שתי בעיות שנקשרו לסיגריות האלקטרוניות.

הבעיה הראשונה היא שהסיגריות צברו פופולריות רבה, אולי רבה מדי, בקרב צעירים. על פי מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב, כשליש מתלמידי התיכון דיווחו על שימוש במכשירי אידוי ובסיגריות אלקטרוניות בשנת 2018, לעומת 28 אחוזים בשנה שקדמה לה. מדובר בעלייה אבסולוטית של מליון וחצי בני נוער לעומת שנת2017 וזאת בניגוד לאיסור בחוק על מכירת הסיגריות האלקטרוניות מתחת לגיל 21.

הבעיה השנייה, שמעוררת דאגה רבה גם בישראל, לא בכדי, הם הדיווחים על תחלואה ייחודית שקשורה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות. דיווחים מהחודשים האחרונים קושרים בין שימוש בסיגריות אלקטרוניות למחלות ריאה ואפילו למקרי מוות.

מימין צילום ריאות תקין. משמאל: צילום ריאותיו של נער שריאותיו קרסו לאחר שהשתמש בסיגריה אלקטרונית. 13 באפריל 2023. דוברות שניידר, אתר רשמי
מימין צילום ריאות תקין. משמאל: צילום ריאותיו של נער שריאותיו קרסו לאחר שהשתמש בסיגריה אלקטרונית. 13 באפריל 2023/אתר רשמי, דוברות שניידר

מה יותר מסוכן, אידוי או עישון?

"השימוש בסיגריות החל לפני קצת למעלה מעשור ותפס תאוצה בגלל ההנחה המוטעית שזה מזיק פחות מסיגריות רגילות. חשוב להדגיש שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות וחומרי אידוי אינו מסוכן פחות מעישון אלא טומן בחובו סיכונים אחרים", מדגיש ד"ר לירן לוי, מומחה לרפואת ריאות ומנהל שירות השתלות ריאה בשיבא.

"אין מספיק מחקר עדיין ומספיק נתונים כדי להשוות בין אחוזי התמכרות של סיגריות אלקטרוניות לעומת סיגריות רגילות. מה שאנחנו יודעים שההנחה של הורים ונערים רבים היא שהסיגריות האלה מזיקות פחות ולכן השימוש הוא נרחב בקרב בני נוער. נתונים מארה"ב הראו כי 20 אחוזים מגילאי התיכון השתמשו בחודש האחרון בסיגרות אלקטרוניות".

ד"ר לוי מסביר כי תגובה ריאתית קשה כפי שקרה במקרה הנוכחי לאחד מהחומרים המצויים בסיגריה האלקטרונית דווח לראשונה ב-2019. "אני נתקלתי במקרה אחד כזה בטורנטו אצל חולה שבגלל תגובה ריאתית קשה הופנה להשתלה. הסיבה במקרה הנוכחי לא ברורה עדיין, אבל ככל הנראה מדובר על תגובה קשה של הריאות לאחד החומרים שנמצאים בסיגריה האלקטרונית. אנחנו יודעים שדווחו כמה אלפי מקרים כאלה ברחבי העולם מאז 2019. למרבה הצער אחוזי התחלואה והתמותה סביב המצב הזה הם מאוד גבוהים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully