וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב הריבית עולה? כך המצב הכלכלי הקשה פוגע לכם בבריאות

עודכן לאחרונה: 5.4.2023 / 7:55

לא משנה מה מצבכם הכספי, אתם בוודאי חווים את התחושות של החודשים האחרונים סביב כסף. מה הקשר בין הלחץ הזה ובין מצבכם הבריאותי?

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

השבוע, במטרה לנסות לבלום את האינפלציה, העלה בנק ישראל את הריבית במשק בעוד 0.25%, מה שאומר שרבים שנטלו משכנתא או הלוואה - משלמים עליה הרבה יותר. אבל זה לא מתחיל כאן. בחודשים האחרונים רבים מאיתנו מרגישים את הלחץ הכלכלי כמעט בכל אספקט, מה שמוביל בדרך גם לבעיות שינה, לחץ גדול, שינוי בהרגלי האכילה ועוד.

לחץ הוא אולי אלמנט נפש ואנשים עם קשיים כלכליים נוטים לחוש אחריות אישית על המחסור ולבקר את עצמם בחומרה - גם אם הגורם לכך לא נמצא בשליטתם. בנוסף, קושי לייצר הכנסה נתפס ככישלון מהדהד שמשפיע על היבטים רבים בבריאות הנפשית ויכול גם לגרום להתפתחות בעיות נפשיות שאנשים לא חוו בעצמם עד לתקופה הזאת. אבל הלחץ הכלכלי יכול להתבטא פיזית בדרכים רבות.

"לחץ משפיע על כל הגוף, מפעימות הלב ועד הנשימה והמוח שלנו", אמרה לאינדיפנדנט הבריטי ד"ר זואי גוטס, פסיכולוגית קלינית יועצת במרכז השינה של לונדון. היא מוסיפה כי "בעוד שמעט לחץ יכול להיות דבר טוב מכיוון שהוא מניע אותנו לפעולה ושומר עלינו בטוחים, בטווח הארוך זה יכול להזיק".

"מתח גבוה יותר גורם לתגובת "הלחם או ברח", מה שמוביל לרמות מוגברות של קורטיזול ואדרנלין", ממשיכה גוטס. "להורמונים אלו יש פוטנציאל לדכא את מערכת העיכול, מערכת החיסון והרבייה והם מפריעים לשינה באופן משמעותי".

אישה צעירה לא מצליחה לישון בגלל לחץ. Rido, ShutterStock
בעיה שנגרמת מלחץ. אישה לא מצליחה לישון/ShutterStock, Rido

חלק מהסימנים לכך שלחץ כסף משפיע על הבריאות שלך ברורים יותר מאחרים. אינדיקטורים עיקריים כאמור כוללים שינה לקויה, עצבנות, אנרגיה נמוכה ועוד.

גוטס אומרת שבעיות אחרות שעלולות להיגרם מלחץ רב או להחמיר כוללות: "מיגרנות, כאבי גב ושרירים, בעיות גסטרו ועיכול, נדודי שינה, לחץ דם גבוה והפרעות קצב לב". לדבריה, "יש אנשים שגם אין להם תיאבון ולא שותים מספיק מים. חלק מהאנשים גם עשויים לקחת יותר חופש מהעבודה ולהרגיש חולים יותר מבדרך כלל".

בנוסף לתסמינים לא רצויים, מתח יכול לגרום לאנשים להתנהג בהתנהגויות לא בריאות. "לדוגמה, אכילת יתר, שימוש לרעה באלכוהול ובסמים, בתוספת יושבנות מרובה כמו צפייה בטלוויזיה ומשחקים", אומרת גוטס. "התנהגויות אלה עלולות להחמיר את בריאותו של האדם".

היא ממשיכה ומסיפה כי "תזונה לקויה מובילה לחוסר פעילות גופנית ויוצרת תנאים פסיכולוגיים שליליים כתוצאה מכך, כמו חרדה ודיכאון. תזונה לקויה גם מגדילה את הסיכון לבעיות פיזיות כמו השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב, בנוסף לפעילות גופנית מועטה ובריאות נפשית לקויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully