וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקדים תרופה למכה: הסדנה שמכינה את ילדי הגן לביקור במיון

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 11:57

ביקור של ילד בבית חולים זה דבר מלחיץ עבור ההורים, אבל לא פחות עבור הילדים. "סדנת הכנה למיון" היא יוזמה חדשה שמגיעה לגנים ובתי ספר במטרה לתווך את האירוע בצורה נעימה ולא מפחידה

"בית חולים לבובים שובבים" של צוות החינוך של במרכז הרפואי העמק. יקי פרידמן,
מפחית חרדה לילדים. משתתפים בסדנת הכנה למיון/יקי פרידמן

כל הורה כמעט מכיר את המפגש הראשון של ילד עם רופאים בבית החולים, במרפאה הקהילתית או במיון. פעמים רבות המפגשים האלה עוברים בקלות, אבל בפעמים אחרות מדובר במפגש שיכול להיות טראומטי עבור הילד. סדנה יוצאת דופן מכינה ילדים ופעוטות לביקור ראשון בחדר המיון, יוצאת לראשונה מגבולות בית החולים ומגיעה אל בתי הספר והגנים.

מדובר בסדנה ייחודית שנקראת "הכנה לביקור במיון" ומתווכת לילדים הליכים רפואיים באמצעות בובות. הסדנה היא סדנה יחודית שמטרתה להפחית חרדות אצל הילדים, לגרום להם לשתף פעולה עם הצוות הרפואי ולהקל על ההורים. הסדנה פותחה על ידי צוות החינוך של המרכז הרפואי 'העמק', המתמחה בעבודה עם ילדים שנאלצים להתמודד עם פרוצדורות רפואיות. היא מתקיימת בתמיכת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, ארגון המקדם יוזמות של נשות ואנשי חינוך ומסייע להוציא אותם לפועל.

עד היום, היה נהוג להתמודד עם האתגרים האופייניים לילד שכבר הגיע לאשפוז. כעת היוזמה מבקשת "להקדים תרופה למכה" ומציעה שיטה מקסימה להפחתת חרדה אצל הילדים, זאת מתוך ההבנה שכמעט כל ילד יבקר במיון לפחות פעם אחת בימי ילדותו .

"בית חולים לבובים שובבים" של צוות החינוך של במרכז הרפואי העמק. יקי פרידמן,
"בית חולים לבובים שובבים" של צוות החינוך של במרכז הרפואי העמק/יקי פרידמן

"אנחנו צוות של שבעה אנשי חינוך שמעבירים לדור הצעיר את הסדנה באמצעים חווייתיים שהופכים את הסיטואציה להרבה פחות מלחיצה והרבה יותר מובנת", מספר יקי פרידמן, מנהל המרכז החינוכי במרכז הרפואי העמק ומוביל היוזמה. "האופן שבו זה נעשה, הוא באמצעות בובות, כאשר התכנים מבוססים על ההצלחה הרבה שנחלה יוזמה קודמת שלנו, סדנה לילדים שעוברים אשפוז, ששמה 'בית חולים לבובים'."

פרידמן מסביר כי המשחק עם ה'בובים' מאפשר לילד לבטא את עולמו הפנימי באמצעות חפץ שלקוח מעולם הדמיון, ולעבור איתו תהליך מונחה של הפרוצדורות השכיחות שהוא עשוי לפגוש במרחב הרפואי. "השיא הוא סדנת גיבוס, בה הילדים זוכים לגבס בעצמם את הבובי שלהם כמטפלים קטנים. ההכנה המוקדמת והידידותית שהסדנה מספקת, עם תרחישים רפואיים דמיוניים, מפיגה את החשש מהלא נודע, עוזרת לילדים לקבל תחושה של שליטה ובסופו של דבר גורמת להם לשתף פעולה. זהו כמובן דבר שמקל מאוד גם על ההורים", הוא מוסיף.

"בית חולים לבובים שובבים" של צוות החינוך של במרכז הרפואי העמק. יקי פרידמן,
"בית חולים לבובים שובבים" של צוות החינוך של במרכז הרפואי העמק/יקי פרידמן
"בית חולים לבובים שובבים" של צוות החינוך של במרכז הרפואי העמק. יקי פרידמן,
מגבסים את הבובות הפצועות.דובי משחק עם גבס/יקי פרידמן

"יש הורים ששואלים אותי 'למה ילד צריך לשמוע על מושגים רפואיים, מחלות אם אין צורך אמיתי?'. אנחנו מלמדים את ההורים כיצד הכנה המוקדמת מפחיתה חרדות", מוסיף פרידמן. "ידע זה כוח. מידע ברור ואמיתי מפחית לחצים וחרדות אצל ילדים. כאשר אנו עושים זאת באמצעות הבובים אנחנו למעשה מנגישים להם את הידע בשפה שלהם המחוברת לעולמם הרגשי ולשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים. הורים שסיפרו לנו על ביקורים רפואיים קודמים לעומת ביקורים שלאחר הסדנה מדווחים על שיפור מדהים בשיתוף פעולה של הילד שלהם ובחוויה הכללית שלהם כמשפחה. זה פשוט מרגש כל פעם מחדש לשמוע איך במקום חוויה טראומתית הילד עובר חוויה של מסוגלות שמעצימה אותו."

הסדנה, שמועברת בחינם ובהתנדבות מלאה של הצוות, מתרחבת בימים אלו לעוד מוסדות לימוד וגם לחינוך המיוחד, מתוך הבנה שכמעט כל ילד יבקר במיון לפחות פעם אחת בימי ילדותו.

יוספה דאר, מנכ"לית הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות אומרת כי "צוותי החינוך הם נכס צאן ברזל של החברה הישראלית. הקרן מלווה יוזמות בכל המגזרים ובכל סוגי החינוך, מרגש לראות איך היוזמה של "הכנה לביקור במיון" יוצאת מכותלי בית הספר במרכז הרפואי 'העמק' ומגיעה אל הקהילה. החזון שמעגלי היוזמה יתרחבו מתממש לנגד עיננו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully