וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה יהיה לא קל, אבל זה אפשרי: כך תעברו את החג בלי כאבי ראש

ד"ר שירה מרקוביץ'

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 8:09

תקופת החגים מאפשרת לנו הפסקה ומנוחה מהעבודה והשגרה, אבל לצד החלק הכיפי, עבור מי שסובל ממיגרנה, שינוי שגרה שכזה דווקא יכול להיות כואב במיוחד. מומחית לנוירולוגיה וכאבי ראש עם כל הטיפים למניעת כאבי ראש

כאב ראש. ShutterStock
סיוט. גם בחגים. גבר עם כאב ראש/ShutterStock

תקופת החגים גורמת לשינויים גדולים בלוח הזמנים ושוברת את השגרה של רבים מאיתנו. ההכנות לחג, האירוח של בני המשפחה והטיולים המשפחתיים מעוררים את מערכת העצבים ועלולים לגרום לעייפות רבה. בקרב אנשים שסובלים מהתקפי מיגרנה, המצב מורכב יותר, כאשר העומסים האופייניים לתקופת החגים כגון, עומס הכנות לחג, שעות רבות של זמן פנוי, שינויים בדפוסי השינה והאכילה ובילויים ארוכים עם המשפחה, עלולים להגביר משמעותית את הסיכון להתקף מיגרנה.

חג הפסח המתקרב הוא מועד שבו אנשים הסובלים ממיגרנה צריכים להעניק תשומת לב אמיתית לבחירות שהם לוקחים, וזאת בכדי להימנע המתקף מיגרנה. איך עושים זאת? הנה 6 דרכים לחגוג את החג בשמחה וללא מיגרנה:

1. שינויים בדפוסי השינה: תקופת החגים גורמת לשינויים משמעותיים בהרגלי השינה שלנו. לעיתים אנו מתעוררים מוקדם מאוד כדי לצאת לטיול משפחתי או לחלופין קמים מאוחר מאוד בגלל בילוי לילי עם חברים עד השעות הקטנות של הלילה, או צפייה מרתונית של סדרת טלוויזיה אהובה. בנוסף, לעיתים אנו ישנים שנת צהרים, דבר שבשגרה איננו עושים. השינויים הללו בדפוסי השינה עלולים להוות טריגר להתקף מיגרנה, וההמלצה לסובלים ממיגרנה היא להשתדל לשמור על שגרת השינה עד כמה שניתן ולזכור שהמוח זקוק לפחות לשש שעות שינה.

בנוסף, הסובלים ממיגרנה צריכים לקחת בחשבון שגם שינה מרובה (יותר מתשע שעות) עלולה אף היא להוביל להתקף מיגרנה, כך שעדיף להשתדל לתכנן תכניות שלא יגרמו לנו לישון מעט מידי ולא הרבה מידי.

2. מטיילים בטבע: העובדה שחג הפסח מצוין באביב מובילה משפחות רבות לצאת ולטייל ברחבי הארץ. במידה והמטילים לא מקפידים על שתייה מספקת הם עלולים להתייבש. אחד מתסמיני ההתייבשות הוא כאב ראש, כאשר אצל הסובלים ממיגרנה, קרוב לוודאי שיסבלו מהתקף מיגרנה. לכן, ההמלצה לסובלים ממיגרנה היא לקחת בקבוק מים אישי ולהקפיד ולשתות באופן שוטף. כדי לא לשכוח לשתות, ניתן להשתמש באפליקציה בטלפון הנייד אשר תשלח תזכורות לשתיית מים, לפחות כוס בכל חצי שעה. בנוסף, חשוב לחבוש כובע להשאר בצל ככל שניתן


3. ארוחות החג: ארוחת החג שונה מאוד מארוחת ערב או צהריים רגילה. לרוב, בארוחת חג אנו אוכלים מזון שלרוב לא נאכל בשגרה ואף בכמות גדולה יותר. בנוסף, בסיום הארוחות לרוב אוכלים קינוחים מתוקים, דבר שלא תמיד עושים בשגרה. זמני הארוחות שהשתבשו, כמות המזון הגדולה, וסוגי המזון השונים עלולים להוות טריגר להתקף מיגרנה. מסיבה זו ההמלצה לסובלים ממיגרנה להשתדל ולאכול בשעות ובזמנים שהם מורגלים להם, להימנע מאכילת מזון שיש בו מרכיבים שעלולים לפתח התקף מיגרנה, לאכול במידה, במיוחד בקינוחים ולהשתדל שלא לדלג על ארוחות.

שותים יין בכוסות פלסטיק. ShutterStock
אלכוהול הוא טריגר למיגרנות גם בימים רגילים. אנשים שותים 4 כוסות יין/ShutterStock

4. אלכוהול: שתיית אלכוהול היא טריגר להתקף מיגרנה גם בשיגרה. בתקופת החגים ישנם מפגשי משפחה וחברים בהם האלכוהול נגיש וזמין יותר מאשר בשיגרה, וההמלצה היא להימנע ככל שניתן משתיית אלכוהול. במידה וידוע שסוג אלכוהול מסוים (בירה, יין אדום וכדומה) עלול לעורר התקף, יש להימנע מסוג המשקה המסוים לחלוטין.

5. שינויים בלוחות זמנים וסדר היום: תקופת החגים גורמת לסדר היום להשתנות. יש להשקיע זמן רב בהכנת הבית וניקיונות, קניות ובישול לארוחות החג. בנוסף, יש הרבה יותר שעות פנאי שבהם מתווספות שורה של פעילויות ללוח הזמנים, כגון טיולים בטבע, ביקור אצל משפחה וחברים וכדומה. כל אלו עלולים לגרום לעומס על הגוף ועל מערכת העצבים, ולהוביל להתקף מיגרנה. ההמלצה היא לא לעשות הכל לבד. למשל, ניתן להיעזר במשלוח של מזון מהסופר ישירות לבית ולהסתייע בבני משפחה ומכרים בהכנות הרבות לחג - בניקיון הבית ובבישולים.

6. סטרס: תקופה זו מלווה בשינויים משמעותיים ברמת המתח הנפשי ואלו עלולים ליצור התקף מיגרנה. השהות הארוכה עם בני המשפחה היא משמחת מחד, אך עלולה לגרום לעומס נפשי מנגד. עומס נפשי זה עלול להיתרגם להתקף מיגרנה ולכן ההמלצה היא לנסות להימנע מעימותים או וויכוחים משפחתיים, לצאת להפוגה של הליכה קצרה, לבצע הרפיה של הגוף באמצעות יוגה או מדיטציה קלה וכדומה.

ומה קורה אם בכל זאת מתרחש התקף מיגרנה?

לאורך שנים רבות הטיפול במיגרנה נסב סביב טיפול בזמן ההתקף בלבד, ועיקר התרופות היו תרופות נוגדות כאב וללא מרשם, שלהם יש השפעה מוגבלת. טיפול נוסף למיגרנה הוא טיפול ממשפחת הטריפטנים שנמצאו יעילות לחלק מהחולים, אולם הוא אינו ניתן לאנשים הסובלים מבעיות לב וכלי דם. הבשורה הטובה היא שבשנתיים האחרונות חלה פריצת דרך בטיפול במיגרנה עם דור חדש של תרופות פומיות מתמוססות, שיעילות גם במניעות ההתקף וגם במניעה והפחתת תדירות ההתקפים, כל זאת עם מיעוט תופעות לוואי, המאפשרות לחולים לשוב לשגרת חייהם ולנהל אורח חיים תקין.

ד"ר שירה מרקוביץ', מומחית לנוירולוגיה וכאבי ראש בבית החולים שערי צדק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully