וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשמע הגיוני: בוטוקס יכול לשנות את פעילות המוח

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 7:05

הטיפול הכל כך פופולרי הזה משמש נשים וגברים רבים ברחבי העולם שרוצים להיראות צעירים. מחקר חדש מצא כי לחומר המוזרק יכולות להיות השפעות ממשיות על המוח שלנו

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בוטוקס הפך ממזמן לטיפול קוסמטי שבשגרה עבור רבים, כשהביקורת נגדו היא בעיקר בעובדה שהוא גורם לרבים להיראות בצורה "לא טבעית". זאת כמובן במידה והם הגזימו. כעת, מחקר חדש שפורסם ב-Scientific Reports הראה באמצעות סריקות מוח כי בוטוקס שהוזרק למצח שינה את הכימיה במוח של אנשים, והשפיע על האופן שבו הם פירשו רגשות של אנשים אחרים.

בוטוקס הוא למעשה שמו המסחרי של רעלן חלבוני בשם טוקסין הבוטולינום שהשימוש הרפואי בו החל לפני כמה עשורים, ולא למטרות קוסמטיות. הוא שימש בתחילה לטיפול בבעיות פזילה ועין עצלה, בוויסות עוויתות לא רצוניות בחלקי גוף שונים, בכאבי פיברומיאלגיה, בהזעת יתר חמורה ובמיגרנות. בשל העובדה שהחומר מסוגל לגרום להרפיית שרירים החלו להשתמש בבוטוקס גם כדי לטשטש קמטי הבעה וקמטים דינמיים בפנים. השפעתו נמשכת לתקופה של עד חצי שנה שלאחריה השריר חוזר לעבוד כמו קודם.

ככל שיותר ויותר אנשים ברחבי העולם ממשיכים לקבוע תורים לבוטוקס, החוקרים שאלו כיצד השיתוק הזמני של שרירי הפנים הנובע מהטיפול משפיע על יכולתו של האדם לפרש רגשות.

בוטוקס. ShutterStock
משנה רגשות? טיפול בוטוקס/ShutterStock

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה Irvine ו-AbbVie, חברת ביוטכנולוגיה המייצרת בוטוקס, ערכו סריקות תהודה מגנטית פונקציונלית על 10 נשים בין הגילאים 33 עד 40. סריקות מוח בוצעו לפני שהנשים קיבלו זריקות בוטוקס במצחן ושוב שבועיים-שלושה לאחר מכן כדי להשוות את תגובות המוח לתמונות רגשיות.

במהלך שתי הסריקות הראו לנשים תמונות של פרצופים שמחים, כועסים ונייטרליים והתבקשו לפרש את הרגש המובע.

החוקרים גילו כי לאחר טיפול הבוטוקס, פעילות המוח של הנשים השתנתה באמיגדלה שלהן (חלק מהמוח המעורב בחוויה של רגשות) כאשר הן הסתכלו על פרצופים כועסים ושמחים, ובבליטת פיוזיפורם (הידועה כאחראית על זיהוי פנים) כאשר הן הסתכלו על אנשים מאושרים.

ממצאים אלו מתיישבים עם "השערת משוב הפנים", הטוענת שאנשים משקפים באופן אינסטינקטיבי הבעות פנים במאמץ לזהות ולחוות את הרגש המובע מולם. החוקרים מציינים כי השיתוק הזמני של שרירי הפנים הנגרם על ידי בוטוקס מעכב את יכולתו של האדם לשקף את הרגשות המובעים מולו, ובכך לשנות את הכימיה במוח שלו בזמן שהם מנסים לפרש את הרגשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully