וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כנראה היתרון הכי גדול של כוס קפה. וגם החיסרון הכי משמעותי

עודכן לאחרונה: 31.3.2023 / 8:17

כמות כוסות הקפה שמומלץ לצרוך משתנה לא מעט לאורך אלפי מחקרים שנערכו בנושא. מחקר חדש מצא יתרון משמעותי לשתיית כוס קפה אחת, אבל גם חיסרון עבור חלק מהאנשים

גלגולי הקפה בתקופת הקורונה/אבי רוזנפלד

קפה הוא אחד המשקאות הנצרכים ביותר בעולם, לכן זה לא מפתיע שאלפי מחקרים כבר נערכו על היתרונות והחסרונות שלו.

ממצאים חדשים ממחקר קטן שפורסם ביום חמישי בכתב העת The New England Journal of Medicine, מצביעים על צדדים חיוביים וגם חיסרון: שתיית לפחות כוס קפה ביום עשויה לגרום לכם לזוז יותר אבל לישון פחות - וזה עלול לשים אתכם בסיכון גבוה יותר למחלת לב אחת שכיחה.

"הממצאים שלנו מראים שאין רק תוצאה אחת הקשורה לבריאות של צריכת קפה, אלא שהמציאות מורכבת יותר מזה", אמר לאתר CNN המחבר הראשי של המחקר, ד"ר גרגורי מרקוס, קרדיולוג ופרופסור לרפואה באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו.

יותר פעילו, פחות שינה

"הרוב הגדול של המחקר על הנושא היה תצפיתני, כלומר אנחנו פשוט מסתכלים ורואים מה קורה לאנשים ששותים ולא שותים קפה, מה שמגביל את המחקר מאוד", אמר מרקוס. "הדרך היחידה למתן את ההשפעות הפוטנציאליות המטעות הייתה לערוך ניסוי התערבות אקראי".

כדי לקבל מושג טוב יותר על ההשפעות הבריאותיות המיידיות של הקפה, גייסו המחברים 100 מבוגרים בריאים שהיו בני 39 בממוצע ומאזור סן פרנסיסקו. הם ציידו את המשתתפים ב-Fitbits כדי לעקוב אחר צעדיהם ועל אורך ואיכות השינה שלהם, בנוסף למוניטור רציף של גלוקוז בדם ומכשירי אלקטרוקרדיוגרמה שעוקבים אחר קצב הלב שלהם. לכל משתתף נאמר באופן אקראי לשתות כמה קפה שרצה במשך יומיים, ולאחר מכן להתנזר למשך יומיים, ולחזור על הפעולה הזו על פני תקופה של שבועיים.

בימי שתיית קפה, המשתתפים הלכו בממוצע 1,058 צעדים יותר מאשר בימי הימנעות, מצאו המחברים. אבל באותם ימים השינה ספגה מכה, כשהמשתתפים ישנו 36 דקות פחות. ככל ששתו יותר קפה, כך עשו יותר פעילות גופנית וישנו פחות.

קפה קר. ShutterStock
השפעות מורכבות. קפה קר עם חלב/ShutterStock

נראה היה שהקפה השפיע גם על הלב. חוקרים לא מצאו עדות לקשר משמעותי בין צריכת קפה לפעימה מוקדמת פרוזדורית, שהן "דפיקות לב מוקדמות מאוד שכיחות שכולנו חווים הנובעות מהחדרים העליונים של הלב", אמר מרקוס. הם יכולים להרגיש כמו רפרוף בחזה. אנשים עם פעימה מוקדמת פרוזדורית נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעה קלינית משמעותית בקצב הלב הנקראת פרפור פרוזדורים", הוסיף.

אבל שתייה של יותר מכוס אחת ביום הביאה לשכיחות גבוהה יותר בכ-50% של פעימות חדריות מוקדמות, בהשוואה לימים ללא צריכת קפה. פעימות הלב הללו נובעות מהחדרים התחתונים של הלב, והן יכולות גם להרגיש כמו פעימה או דפיקות לב. "אז זה מספק כמה ראיות משכנעות לכך שניסויים עם הפסקת קפה עשויים להיות כדאיים אצל אותם אנשים שחווים דפיקות לב מטרידות הקשורות לפעימות חדריות מוקדמות", אמר מרקוס.

"יש גם ראיות שאצל אנשים מסוימים, יותר, פעימות חדריות מוקדמות יכולות להוביל להיחלשות של הלב או אי ספיקת לב", הוסיף מרקוס. "אז יכול להיות שאם מישהו מודאג במיוחד מהסיכונים לאי ספיקת לב - במידה למשל שיש לו היסטוריה משפחתית של אי ספיקת לב או שיש אינדיקציה אחרת שהרופא שלו אומר שמעמידה אותו בסיכון - הוא עשוי לרצות להתרחק מקפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully