וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דור אלפא: האם מדובר בדור אבוד או במי שיצילו את העולם?

עודכן לאחרונה: 31.3.2023 / 8:20

הם נולדו משנת 2010 לתוך עידן מקוון, מגיפת הקורונה וחוסר וודאות פוליטי וכלכלי. מה יקרה עם הדור החדש ומה קרה לאלו שנולדו לפניהם?

ילדים מתחבקים. ShutterStock
מה יהיה עם הדור החדש? ילדים מתחבקים/ShutterStock

העולם כבר עבר את לידתם של דור ה-X, המילניום ודור ה-Z - ועכשיו מגיע הדור הנכנס: דור האלפא. אבל איך יראה הדור הזה ומה יהיו הטרנדים שיגדירו את חייהם?

דור אלפא מתאר אנשים שנולדו משנת 2010 ואילך, ולכן בילו את כל חייהם בעולם הדיגיטלי. הדור הזה משייט אל עתיד לא ברור, אבל ברור שהם יהיו עדים לכמה שינויים גלובליים ענקיים.

הנה כל הדורות אחרים של התקופה האחרונה וכל מה שעברו:

בייבי בומרס

בייבי בומרס מוגדרים בדרך כלל כאנשים שנולדו מ-1946 עד 1964 במהלך ההתפוצצות בשיעורי הילודה שלאחר מלחמת העולם השנייה. על רקע המלחמה הקרה, דור זה ראה שינוי תרבותי עצום - בעיקר מהעלייה המתמשכת של הקפיטליזם והאינדיבידואליזם.

תקופה זו נתפסת בדרך כלל כתקופה עשירה המאופיינת ברמת חיים גדלה ורמות השכלה גבוהות יותר. זה היה עידן וודסטוק, מלחמת וייטנאם והגלולה למניעת הריון. עם זאת, הגישות הליברליות שלהם לא נשארו לאורך זמן ובומרס נתפסים כעת כדור שמרני שהציב את היסודות של העולם היום, לטוב ולרע.

דור X

דור ה-X מוגדר כאנשים שנולדו מ-1965 עד 1980. הם היו הדור הראשון שגדל עם תפיסה מעורפלת של טכנולוגיית מחשבים, למרות ששנות היצירה שלהם לא היו מחוברות לאינטרנט.

ילדותם, בניגוד לאלו של בומרס, הייתה בתקופות כלכליות רעועות יותר. בצעירותם הם נתפסו כעייפים וחסרי רצון, אך כעת הם נהנים משגשוג יחסי בהשוואה לדורות הצעירים. הדור הזה נתפס פעם כמרדני, אבל כיום הוא מנהל את העולם ביעילות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מיליניאלים

בני דור המילניום הם אלו שנולדו בין 1981 ל-1996 שגדלו בסביבות תחילת המילניום. חייהם המוקדמים היו יחסית נטולי טכנולוגיה, אבל הם הפכו לדור הראשון שגדל בעידן האינטרנט. חשבו עליהם כעל דור מעבר בין העולם האנלוגי הישן לעולם הדיגיטלי והמקוון של היום.

העולם נכנס ליותר ויותר אי ודאות במהלך השנים המעצבות של המילניום; בין אם בפיגועי הטרור של 11 בספטמבר בטלוויזיה בשידור חי בילדותם ועד המשבר הפיננסי של 2008.

הם גם בולטים בהיותם הדור הראשון שלא נעשה שמרני יותר עם הגיל. באופן סטריאוטיפי, זה הדור שהתניע את פייסבוק, לבש סקיני ג'ינס ועכשיו צוחקים עליו על כך שהוא לא מבין את הטרנדים של TikTok.

מי הם דור Z?

יש ויכוחים לגבי מתי מתחיל הניתוק בין המילניום לדור ה-Z, אבל יש הסכמה רבה שהם נולדו בין אמצע עד סוף שנות ה-90 לתחילת שנות ה-2010. שנותיו המעצבות של הדור הזה היו רוויות באינטרנט ובטכנולוגיית מחשבים, הרבה יותר ממילניאלס. ככאלה, הם מכונים לעתים קרובות "ילידים דיגיטליים" שנרתעים מהרשעות של סקס, סמים ואלכוהול שבני נוער היו קשורים אליהם בעבר. עם זאת, הם משתמשים הרבה במריחואנה.

בדומה לבני דור המילניום, הם גם נוטים להיות ליברליים יותר מהדורות הקודמים ופתוחים יותר למגמות חברתיות מתפתחות. בנוסף, הם ממשיכים במגמה של ירידה בבריאות הנפש, עם דיווחים רבים המצביעים על כךשהם דור שחווה עלייה בחרדה ודיכאון.

מה זה דור אלפא?

ועכשיו מגיע דור אלפא, שמתאר אנשים שנולדו מ-2010 ואילך. מכיוון שרוב בני הדור טרם הגיעו לגיל העשרה, קשה לומר אילו מאפיינים ואירועים יגדירו את חייהם הבוגרים. עם זאת, אנו יכולים לומר שהם הדור של עידן האינטרנט.

דור זה אמור להיות הדור הכי מיומן מבחינה טכנולוגית עד כה והם ייהנו מתוחלת חיים ארוכה יותר מהדורות הקודמים, אבל הם גם יחיו בתקופה לא ודאית של ירידה בשיעורי הפריון, שינויים גיאופוליטיים ואי ודאות כלכלית נוספת.

נראה שדור האלפא ישא גם בנטל של מגיפת הקורונה שהורידה אץ שיעורי ההשכלה והגדילה את העוני בילדים, שלא לדבר על ההשפעות הרבות שטרם נראו, כמו השפעות בריאותיות ארוכות טווח ושינויים חברתיים בלתי צפויים.

דו"ח של UNICEF בסוף 2021 תיאר את הסערה העולמית של הקוונה כ"האיום הגדול ביותר על ילדים בהיסטוריה של 75 השנים שלנו" וטען שהוא יכול להפוך את דור האלפא ל"דור אבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully