וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים צפו ב-40 סרטוני יו טיוב של קופים וגילו תגלית מטורפת

בוודאי צפיתם לא פעם ולא פעמיים בקופים משתובבים, מסתחררים ומסתובבים על עצים ומסתבר שיש לזה הסבר מעניין. מאוד מעניין

קופים המתגוררים בעיירה לופ בורי, צפונית לבנגקוק, תועדו כשהם רבים זה עם זה על בננה ותוקפים בני אדם בגלל מחסור במזון/עריכה: טל רזניק

סחרור של קופי אדם הוא המוקד של מחקר חדש ומסקרן שמצביע כי סחרור על עצים עשויה להיות דרך של בעלי חיים אלה לשנות את מצבם הקוגניטיבי. אם זה נכון, זה יכול להצביע על כך שמאז ומעולם חיםשנו פעילויות משנות תודעה עוד לפני שההומו סאפיינס התפתח, מה ממעלה שאלות לגבי האופן שבו השימוש בהן השפיע על התפתחות המוח האנושי.

במחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Primates נצפו קופי אדם מנשנשים מזונות מותססים בטבע עם ריכוזי אלכוהול משמעותיים מספיק כדי לגרום לשכרות. חקר השימוש בסמים בקופי אדם הפך למורכב וקשה יותר מכיוון שהם נמצאים בשימוש פחות ופחות במחקרי מעבדה, אך מחקר חדש מצא דרך הרבה יותר מצחיקה ופחות פולשנית לחקור את אהבתם של פרימטים למצבי תודעה משתנים.

באמצעות YouTube, הצוות איתר 40 סרטונים של קופי אדם מסתובבים ומסתחררים, כולל אורנגאוטנים, גורילות, שימפנזים ובונובו. הסחרור הארוך שנצפה כלל 28 סיבובים. בנוסף, היה הבדל בין סוגי הקופים בכל הנוגע למהירות, כאשר האורנגאוטנים מסתובבים הרבה יותר מהר בהשוואה לגורילות.

מתוך 43 הירידות מהסחרור שצפו, רק בשישה מקרים נותרו הקופים על רגליהם. בשאר הזמן הם ישבו או שכבו מיד, או עשו זאת לאחר כמה צעדים קצרים, מה שמצביע על כך שהחיות חוו תסמינים של סחרחורת.

החוקרים הצליחו לחשב את המהירויות שבהן הסתובבו הקופים הגדולים והגיעו למסקנה שזה יהיה מהיר מספיק כדי לגרום לשיא פיזיולוגי באדם. "סחרור בקצבים דומים מייצר באופן בלתי נמנע סחרחורת חמורה אצל בני אדם לא מאומנים", הם הסבירו, והוסיפו "אנו מזמינים את הקורא לנסות את הממוצעים הנצפים של מהירות סיבוב, אורך או מספר התקף שבוצעו על ידי קופי אדם, לצורך אימות".

האם סחרור שכזה נפוץ יותר בקרב קופי אדם ממין מסוים או מקבוצת גיל מסוימת זה משהו שהחוקרים אומרים שהם רוצים לחקור עוד. ייתכן שסחרור יכול להיות דרך לתקשר בין קופי אדם מסוימים. בנוסף, תפקיד הסחרחורת כאמצעי לשינוי מצבים נפשיים מעלה שאלות מעניינות, אם או איך, התנהגויות כאלה השפיעו על התפתחות המוח האנושי.

שינוי של מצב התודעה

"הסחרור משנה את מצב התודעה שלנו, הוא מבלבל את ההיענות והקואורדינציה של הגוף-נפש שלנו, מה שגורם לנו להרגיש חולים, מסוחררים ואפילו מרוממים, כמו במקרה של ילדים שמשחקים בסיבובים וקרוסלות", אמר ד"ר אדריאנו למירה, מומחה לפסיכולוגיה באוניברסיטת וורוויק שהוביל את המחקר בהצהרה.

"מה שרצינו לנסות להבין באמצעות המחקר הזה הוא האם ניתן לחקור את הסחרור כהתנהגות קדמונית שאבות קדמונים אנושיים היו מסוגלים לעסוק בה באופן אוטונומי ולהיכנס למצבי תודעה אחרים. אם כל הקופים הגדולים מחפשים סחרחורת, סביר להניח שגם אבותינו עשו זאת".

"יש כמה הקבלות מעניינות שצריך לחקור עוד יותר, כדי להבין מדוע אנשים מונעים לעסוק בהתנהגויות אלה. יכול מאוד להיות שחיפשנו והתעסקנו בחוויות משנות תודעה עוד לפני שהיינו בני אדם מודרניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully