וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קבע: האם שתיית קפה לפני אימון שורפת יותר שומן?

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 7:37

רבים שותים קפה שחור לפני אימון בהנחה שזה עוזר בשריפת השומנים. כעת חוקרים החליטו לצלול פנימה ולנסות לקבוע האם מדובר בעובדה נכונה או סתם מיתוס? אלה התשובות שלהם

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

רמות גבוהות של קפאין בדם עשויות להוריד את כמות השומן בגוף ולהפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2, כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם בכתב העת BMJ Medicine. הממצאים עשויים להוביל לשימוש במשקאות המכילים קפאין להפחתת השמנת יתר וסוכרת מסוג 2, אם כי "נדרש מחקר נוסף", כתבו החוקרים.

ד"ר קתרינה קוס, מרצה בכירה לסוכרת והשמנת יתר באוניברסיטת אקסטר, אמרה כי המחקר הראה יתרונות בריאותיים פוטנציאליים עבור אנשים עם רמות גבוהות של קפאין בדמם, אך הוסיפה: "זו לא המלצה לשתות יותר קפה. ובכל מקרה כל המשקאות המכילים קפאין וכוללים גם סוכר ושומן יקזזו את ההשפעות החיוביות".

מגביר את חילוף החומרים

החוקרים אמרו שעבודתם מבוססת על מחקר שפורסם בעבר, שהציע כי שתיית שלוש עד חמש כוסות קפה בכל יום, המכילות 70-150 מ"ג קפאין בממוצע, קשורה בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב וכלי דם. מכיוון שאלו היו מחקרים תצפיתיים, הם התקשו להצביע אם ההשפעות היו בגלל קפאין או תרכובות אחרות, אמרו החוקרים.

החוקרים השתמשו בטכניקה המכונה רנדומיזציה מנדלית (הקצאה אקראית), שקובעת סיבה ותוצאה באמצעות ראיות גנטיות. הצוות מצא שתי גרסאות גנים נפוצות הקשורות למהירות חילוף החומרים של קפאין, והשתמש בהן כדי לחשב רמות קפאין בדם חזויים גנטית והאם זה קשור ל-BMI נמוך יותר ושומן בגוף.

אנשים שנושאים גרסאות גנטיות הקשורות לחילוף חומרים איטי יותר של קפאין שותים פחות קפה בממוצע, אך עם זאת יש להם רמות גבוהות יותר של קפאין בדמם מאשר אנשים שמפרקים אותו במהירות.

החוקרים מצאו שכמעט מחצית מהירידה בסיכון לסוכרת מסוג 2 נבעה מירידה במשקל. ידוע כי קפאין מגביר את חילוף החומרים ושריפת השומנים ומפחית את התיאבון, כאשר צריכה יומית של 100 מ"ג קפאין מוערכת כמגדילה את ההוצאה האנרגטית בכ-100 קלוריות ביום.

אישה שותה קפה אחרי אימון גופני. ShutterStock
עוזר לשרוף שומן? אישה עם קפה לפני פעילות גופנית/ShutterStock

ובכל זאת, ישנן מגבלות לממצאים. אלה כוללות את העובדה שהמחקר התבסס על כמעט 10,000 אנשים ממוצא אירופי בעיקר, שלקחו חלק בשישה מחקרים ארוכי טווח.

ד"ר סטיבן לורנס, חבר בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וורוויק, אמר לגרדיאן הבריטי כי המחקר היה "מעניין" והשתמש ב"מדע טוב", אך ציין שההערכה המנדליאנית הייתה "טכניקה חדשה יחסית" ולמרות שהיא שימושית, היא " פגיע להטיה". לדבריו, זה יכול להוביל למחקרים עתידיים שיוכלו בסופו של דבר לפתח טיפולים מבטיחים. "זה מייצג מדע טוב ליצירת השערות או רעיונות. עם זאת, זה לא מוכיח סיבה ותוצאה. לכן עלינו להיות זהירים לא למהר לפרש זאת יתר על המידה".

המחקר החדש חיזק את ההנחה שהירידה במשקל שמקורה בצריכת קפאין מוגברת תפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, אמר לורנס, והוסיף כי זה לא יעיל יותר מהפחתת צריכת קלוריות והגברת הפעילות הגופנית. בנוסף, צריכת קפאין גרמה לאנשים מסוימים דפיקות לב וקצב לב חריג, כך שזה לא התאים לכולם.

"האם אנשים צריכים לשתות יותר קפה כדי להפחית את הסיכון לשומן או לסוכרת? המדע מציע ראיות טובות יחסית לכך שצריכת קפאין מגבירה את שריפת השומנים, גם בזמן מנוחה. עם זאת, הוא אינו מהווה טיפול להשמנה, ובשימוש לא נכון, עלול לגרום לעלייה במשקל או אפילו נזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully