וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרגל הקטנטן שרבות מאיתנו עושות עלול לגרום סוכרת הריון

סוכרת הריון היא מצב שניתן לשלוט עליו יחסית בקלות, אבל כאשר היא לא בשליטה, המצב כבר נראה אחרת. מחקר חדש מצא גורם שמעלה את הסיכון לתופעה הזו, ולא - לא מדובר בשום דבר שקשור לתזונה

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

קריאה עד השעות הקטנות של הלילה או גלילה של הטלפון מתחת לשמיכה הם הרגלים נפוצים לפני השינה, אבל מחקר חדש מראה שלנשים בהריון כדאי לכבות מוקדם יותר את מקורות האור האלה כדי להפחית את הסיכון לפתח סוכרת הריון.

על פי המכללה המלכותית למיילדות וגינקולוגים בבריטניה, סוכרת הריון משפיעה על לפחות ארבע עד חמש מתוך 100 נשים במהלך ההריון. במצב זה פחות סוכר מגיע לתאים דרך האינסולין וצריך לשים לב לאכול ארוחה קטנה כל 3 שעות כי הגוף מתקשה לפרק את הסוכר. אם המצב לא נמצא תחת שליטה הוא יכול להוביל לסיבוכים עבור האם והתינוק.

כעת מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology Maternal Fetal Medicine חשף כי נשים הרות שנחשפות לרמות גבוהות יותר של אור בשלוש השעות שלפני השינה, נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת במהלך ההריון.

מדכא את המלטונין

"אור בלילה עשוי להוות סיכון לא מזוהה לרכישת סיבוך הריון רציני", אמרה ד"ר מינ'י קים, המחברת הראשית של המחקר מאוניברסיטת נורת'ווסטרן.

בין שאר המחקרים, חוקרים מצאו בעבר שאנשים שעובדים במשמרות נמצאים בסיכון גבוה יותר לסוכרת מסוג 2, בעוד שחשיפה גדולה יותר לאור מלאכותי חיצוני בלילה נקשרה גם לסיכון מוגבר למחלה. ההערכה היא שחשיפה לאור בלילה מדכאת רמות של הורמון הנקרא מלטונין, משבשת את השעון הפנימי של הגוף ומשפיעה על תהליכים מטבוליים שונים, כגון ויסות רמות הסוכר בדם.

"למרות שאיננו יכולים להוכיח זאת ממחקר תצפיתי זה, מנגנונים דומים עשויים לשחק תפקיד בנשים בהריון", אמרה קים.

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
5 נשים מתוך 100 לוקות בסוכרת הריון. אישה בהריון/ShutterStock

בין 2011 ל-2013, קים וצוותה ביקשו מ-741 נשים בארה"ב שהיו בשליש השני שלהן להריון ללבוש חיישני אור על פרקי הידיים ולהשלים יומן שינה יומי במשך כשבוע. החוקרים חילקו את המשתתפות לשלוש קבוצות בגודל שווה על סמך החשיפה החציונית שלהם לאור עמום בשלוש השעות שלפני השינה.

התוצאות חושפות ש-16 מתוך 247 הנשים ששהו רק כ-1.7 שעות באור עמום פיתחו סוכרת הריונית, לעומת 12 מאלה שבילו כ-2.2 שעות באור עמום, ושלוש מתוך אלו שבילו כ-2.6 שעות באור עמום. למרות שרק מספר קטן של נשים פיתחו סוכרת הריונית, התוצאות חשפו מגמה.

"לנשים שבילו הכי פחות זמן באור עמום היו סיכויים קטנים פי חמישה לפתח סוכרת הריונית בהשוואה לאלו שבילו הכי הרבה זמן באור עמום", אמרה קים. החוקרים אומרים שיש קשר גם כאשר לקחו בחשבון גורמים כמו גיל, איכות ומשך השינה, מדד מסת הגוף וכמות האור אליה נחשפו המשתתפים במהלך היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully