וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד לחצי מיליון ילדים: ילדה בת 4 חטפה שבץ מוחי

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 9:53

עיילא סבלה במשך שנה מדימום מוחי שגרם לתופעות שונות, כולל שיתוק של צד ימין. הילדה מקלקילייה אובחנה באופן שגוי בבתי חולים שונים עד שהגיעה לשערי צדק שם טיפלו בה עד שהחלימה

ד"ר מורן הויזמן-קדם מסבירה מהן הסיבות לשבץ אצל ילדים ואיך מזהים אותו/מערכת וואלה

זה היה עוד בוקר רגיל במהלכו התארגנה עיילא בת ה-4 מקלקילייה ליום נוסף בגן הילדים הסמוך לביתה, שלפתע ללא כל התראה מוקדמת היא התעלפה. הוריה המודאגים הבהילו אותה למוקד הרפואי המקומי, שהפנה אותה לטיפול דחוף בבית החולים המקומי בשכם. בבית החולים בשכם הרופאים אבחנו כי ככל הנראה מדובר בתסמונת ברגליה של עיילא.

עיילא שוחררה לביתה במצב טוב להמשך בירור אלא שלפתע מצבה שוב החל להידרדר. אביה, מוחמד מספר על הדקות הקריטיות, "לא ידענו מה הגורם להידרדרות המהירה במצבה ולפתע כל צד ימין שלה השתתק". כך מספר.

"חזרנו לרופא בקלקיליה שהפנה אותנו לבדיקות הדמיה בבית החולים הממשלתי ברמאללה. שם הרופאים אבחנו גידול סרטני בראש. מצבה המשיך להידרדר והחל אצלה תהליך של כשל כלייתי. החלטתי להעביר אותה לבית חולים ישראלי אחר, שם אותר דימום מוחי מסוכן".

ד"ר יעקב אמסלם נוירורדיולוג בכיר ומנהל היחידה לנוירורדיולוגיה התערבותית, מנוסה בטיפול במקרים המורכבים ביותר בילדים ובתינוקות קטנים מאוד שטיפל בעיילא מספר כי במשך שנה שלמה עד להגעתה לבית חולים ישראלי, עיילא סבלה מדימום מוחי קשה בהמיספרה השמאלית ומאירועים חוזרים של שבץ מוחי.

עם הגיעה לבית חולים ישראלי אובחנה עם מפרצת מוחית ובוצעה סגירה חלקית של המפרצת באמצעות סלילים, וסטנט מתכתי מאוד צפוף. סטנט זה דורש מתן תרופה לדילול דם, כדי שלא ייווצרו קרישי דם. משום שמדובר בעורק קטן מאוד בעובי של מילימטר וחצי, על אף הטיפול המשיכו אירועים מוחיים חוזרים עד למצב שבו הילדה הפסיקה לדבר והחלה להשתתק בפלג גופה הימני.

ד״ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה התערבותית במרכז הרפואי שערי צדק עם הילדה עיילא.. שערי צדק,
שבץ בילדים הוא תופעה נדירה מאוד. עיילא וד"ר אמסלם לאחר ההחלמה שלה./שערי צדק

"לאחר הערכה מקיפה, גילינו שהסטנט כמעט נסתם לחלוטין יחד עם המפרצת שלא נסגרה עד הסוף המשמעות היא הפסקה של הספקת דם להמיספרה השמאלית במוח שאחראית על הצד הימני שאחראי על הדיבור וההבנה, מצב מסוכן שעלול להוביל לנכות מאוד קשה וסכנה ממשית לחייה. עמדו בפנינו שתי אפשרויות, ביצוע מעקף, טיפול הכרוך בסיכונים רבים או צנתור מוחי מורכב שדורש ניסיון רב מאוד בעורקים זעירים כשל עיילא שעלולים היו להיקרע. לאחר התייעצות ודיונים הוחלט על ביצוע צנתור מוחי מורכב, במסגרתו נעשה שימוש בבלון מיוחד וחומר לסגירת המפרצת שבוצעו בהצלחה ללא תופעות לוואי. הדימום פסק לחלוטין ולשמחתנו, בתוך מספר שעות מצבה של עיילא החל להשתפר. בשיתוף פעולה עם ההמטולוגים ביצענו התאמה מדויקת למינון התרופות המתאים למשקלה ולגילה של המטופלת". כך מספר ד"ר אמסלם ומדגיש. כעבור מספר ימים עיילא שוחררה לביתה במצב טוב ושבה לפעילות מלאה

"שבץ בילדים הוא תופעה נדירה מאוד, שבץ חוזר היא תופעה נדירה אף יותר. מדובר במקרה נדיר, עם שכיחות של אחד לחצי מיליון ילדים. אנו שמחים שנמנע נזק בלתי הפיך. טיפול בילדים דורש התייחסות מיוחדת והתאמה לעורקים הזעירים תוך התחשבות בגדילה עתידית לאברים השונים. אנו מרכזים את הטיפול במרבית הילדים בארץ", אמרו בבית החולים.

"לא צפינו שדבר כזה יקרה לעיילא. היא ילדה בריאה בדרך כלל שאוהבת להתרוצץ ולשחק. לאחר כמעט שנה שבמהלכה כמעט איבדנו אותה, בשערי צדק הצילו לנו את עיילא שלנו שחזרה לגן ולתפקד רגיל כשאר הילדים. אנחנו רוצים להודות לרופאים לצוות האחיות ובמיוחד לד"ר אמסלם". סיכם אביה של עיילא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully