וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקיונות פסח: מה עושים במקרה של הרעלה מחומרי ניקוי?

ד"ר גל נוימן

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 7:48

נתונים מראים כי בשבוע שלפני חג הפסח יש עליה של יותר מ-50 אחוזים באירועי חשיפה לרעלים - רובם בילדים מתחת לגיל 6. אז איך מונעים את ההרעלה הבאה? רופא ילדים מומחה מסביר

חמש טעויות שאתם עושים כשאתם מנקים את הבית/Instagram/@home_reimagined2

חג הפסח מתקרב אלינו במהרה, וכולנו מתחילים לנקות. לכן, כבכל שנה, עולה בתקופה זו השכיחות של מקרי הרעלות כתוצאה מבליעה או שאיפה של חומרי ניקוי שונים. התופעה מתרחשת בעיקר בילדים אך לעיתים גם במבוגרים.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשבוע שלפני חג הפסח יש עליה של יותר מ-50 אחוזים באירועי חשיפה לרעלים - רובם בילדים מתחת לגיל 6. אותם רעלים כוללים לרוב חומרי ניקוי והדברה, כאשר בליעה מהווה את אופן ההרעלה השכיח ביותר, אך גם שאיפת האדים יכולה לגרום לתסמיני הרעלה. אומנם במרבית המקרים מתפתחים סימני הרעלה קלים בלבד, שלרוב חולפים מעצמם, אך ישנם מקרים בהם יש סכנת הרעלה קשה - במיוחד שמדובר בחומרים כמו מסירי שומנים, חומרים לפתיחות סתימות ביוב, אקונומיקה מרוכזת, חומרי הדברה מסוימים, ועוד.

חשוב להדגיש, שברוב המקרים ניתן למנוע את מקרי ההרעלות באמצעות שורת צעדים פשוטים ובסיסיים בבית במיוחד בתקופה רגישה זו של החגים.

מה עושים?

ראשית - מניעה. רובנו כבר התחלנו עם ניקיונות לפסח באופן כזה או אחר. בתוך המולת הניקיונות ובמהלך החופשה הקרבה, לעיתים אנחנו לא שמים לב לילדים שלנו - במיוחד הצעירים שבהם - שמסתובבים בבית ללא השגחה ועלולים לטעום את האקונומיקה, להכניס לפה את הסמרטוט שהשתמשנו בו לניקוי מסיר השומנים מהתנור, ועוד דוגמאות רבות.

תוסיפו על כך את העובדה שפעמים רבות המיכלים של חומרי הניקוי הם צבעוניים ומושכים את עינם של הילדים, או שלעיתים אנחנו שומרים את חומרי הניקוי באריזות לא מקוריות כמו בקבוק מים מינרליים, או כוסות שתיה עם שאריות חומר ניקוי שנשכחו בצד - והנה מתכון לתאונה.

חומרי ניקוי. VGstockstudio, ShutterStock
לשמור את חומרי הניקוי בבקבוקים המקוריים שלהם. חומרי ניקיון/ShutterStock, VGstockstudio

איך מונעים הרעלות?

  • קבענו זמן לניקיונות - עדיף שבזמן הזה הילדים הקטנים לא יהיו בבית.
  • דאגו לשמור את חומרי הניקוי במקום גבוה ומחוץ לטווח ראייתם של ילדים ולהישג ידם.
  • אין לשים חומרי ניקוי בתוך מיכלים לא מקוריים, לדוגמא אקונומיקה בכוס.
  • יש להימנע מערבוב של חומרי ניקוי שונים. במיוחד לשים לב, לא לערבב אקונומיקה עם חומרי ניקוי שמכילים חומצה, דבר שעלול לשחרר גז כלור ולגרום לקוצר נשימה ופגיעה ריאתית משמעותית.

האם יש חומרים מסוכנים במיוחד?

מבין חומרי הניקוי השכיחים, אלו שנחשבים למסוכנים ביותר הם בסיסים וחומצות חזקות כמו מסיר שומנים (במיוחד קר) ופותחי סתימות, גם אקונומיקה מרוכזת עלולה להביא לפגיעה משמעותית. יש להדגיש שכל חומרי הניקוי הם בעלי פוטנציאל לגרימת נזק משמעותי כתלות בכמות והריכוז שאליהם נחשפים.

עוד בוואלה!

הסכנה שאורבת לילדים שלכם בתקופה הזו של השנה

לכתבה המלאה

כיצד מזהים הרעלה מחומרי ניקוי ?

חשיפה לחומרי ניקוי בילדים לרוב לא גורמת לנזק משמעותי. יחד עם זאת קיים סיכון (נדיר) לכוויות בחלל הפה ובוושט, נזק ריאתי, ואף חסימת דרכי אויר וסכנת חנק.

ברוב המקרים במידה ומתפתחים תסמיני הרעלה הם יכללו אי שקט קל, ריור שחולף, לעיתים כאבי בטן, הקאות ופצעים בחלל הפה. במגע עם העיניים ייתכן אודם בלחמיות או הפרשות. שאיפת חומרים עלולה להביא לצרידות, שיעול, קוצר נשימה ואף התקפי אסתמה בקרב הרגישים לכך.

במקרי הרעלות קשות עלולים להתפתח ריור משמעותי, כאבי בטן עזים, הקאות בלתי פוסקות, כיבים ניכרים בחלל הפה, קוצר נשימה משמעותי ועוד.

לרגע לא שמתי לב, והילד הכניס לפה חומר ניקוי. מה עושים?

1. ראשית - חשוב ביותר, שמרו על קור רוח. בשום אופן לא לגרום להקאה - דבר שעלול לדרדר את מצבו של הנפגע. תנו לילד לשתות בזהירות כוס חלב או מים.

2. במידה ואין תסמינים או שהם קלים בלבד - תנו לנפגע לשתות כוס חלב או מים, נסו לזהות את סוג החומר אליו נחשף הנפגע, והתייעצו בטלפון עם המרכז הארצי לייעוץ בהרעלות (04-7771900) לקבלת הנחיות נוספות.

3. במידה והתפתחו תסמינים קשים כמו הקאות, קוצר נשימה או שיעול, צרידות, ריור מוגבר, כוויות - פנו מיידית לבית החולים הקרוב למקום מגוריכם. במידה ונראה שמדובר בפגיעה קשה (לדוגמה: הנפגע איבד הכרתו) - הזמינו אמבולנס.

4. זכרו, כל מקרה של הרעלה דורש ייעוץ מקצועי ולכן, אם אינכם משיגים בטלפון את המרכז הארצי לייעוץ בהרעלות - פנו לבדיקת רופא/ה בכל מקרה.

5. בכל מקרה בו פניתם לבדיקת רופא או לבית חולים - הקפידו להביא איתכם את המיכל בו היה החומר אליו נחשף הנפגע.

6. חשוב לזכור: מי שאינו מוסמך לכך לא יכול ולא רשאי לזהות חומר על פי צבע או ריח. בנוסף, חומרים רעילים רבים הם חסרי צבע וריח. לכן, אל תנסו לבצע זיהוי של חומר שנמצא מחוץ לאריזתו המקורית.

במידה ומופיעים באופן פתאומי תסמינים חדשים כמו אלו שמצוינים מעלה חשוב מאוד לחשוב על אפשרות של חשיפה לחומרים. במקרה כזה, עליכם להיוועץ עם הרופא/ה המטפל/ת ו/או עם המרכז הארצי לייעוץ בהרעלות (04-7771900) לקבלת הנחיות נוספות.

הכותב הוא ד"ר גל נוימן, מומחה לרפואת ילדים ופרמקולוג קליני, מנהל "בית של בריאות" במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully