וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו כנראה השיטה הכי פשוטה להורדת סטרס, וחלקכם כבר עושים אותה

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 8:02

ברגעים שכלום לא מסתדר או שאנחנו סתם עוברים רגע קשה רבים מאיתנו נאנחנים. עכשיו מה מתברר - ובצורה מדעית - שזה עובד! אז איך נאנחים בצורה הטובה ביותר?

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

אם אי פעם הוצאתם מהפה אנחה גדולה במהלך סיטואציה מתסכלת או מעצבנת, יש עכשיו הסבר מדעי מדוע האנחה הזו גורמת לנו להרגיש קצת טוב יותר. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת סטנפורד מראה שרק חמש דקות ביום של נשימה בדרך זו יכולות להיות משככות מתחים יעילות, ועשויות לעבוד אפילו טוב יותר מאשר מדיטציה.

במחקר שפורסם מוקדם יותר השנה בכתב העת Cell Reports Medicine, החוקרים חילקו 114 נבדקים לארבע קבוצות, שכל אחת מהן תרגלה פעילות גופנית אחרת במשך 28 ימים, חמש דקות ביום. מדיטציה מודעת הייתה אחד מאותם תרגילים, כמו גם שלושה תרגולי נשימה ספציפיים: "נשימת קופסה", היפרונטילציה מחזורית או אנחה מחזורית. בסוג הראשון יש "לנשום פנימה, להחזיק, לנשום החוצה ולהשהות באותה מידה לספירה של ארבע" (כמו צלעות של קופסה). בהיפרונטילציה מחזורית, אדם נושם לאט, ואז נושף במהירות, שוב ושוב.

באנחה מחזורית, נושמים פנימה דרך האף "עד שהריאות מלאות למחצה, ואז עוצרים לזמן קצר", לפי CNN, הנבדק ממשיך לנשום עוד קצת, ואז נושף באיטיות. "במדיטציית מיינדפולנס, אנו מנחים אנשים להיות מודעים לנשימה שלהם אך לא לנסות לשלוט בה", אומר מחבר המחקר ד"ר דיוויד שפיגל במהדורה של העיתון Stanford Medicine.

"עבור הקבוצות האחרות, ביקשנו מהמשתתפים לשלוט ישירות בפעילות שבדרך כלל מתרחשת פחות או יותר אוטומטית". לאחר כל פגישת נשימה או מדיטציה, מדענים בחנו את מצב הרוח, רמות החרדה והתנהגויות השינה של הנבדקים, כמו גם מדידות נשימה וקצב הלב. הם גילו שהשינה לא הושפעה מאף אחת מהשיטות, אבל כל הנשימות השונות הגבירו את מצב הרוח והפחיתו את החרדה. אבל צורה אחת של נשימה הייתה יעילה יותר מהאחרות, ואפילו ניצחה את המדיטציה: נשיפה איטית של אנחה מחזורית.

אישה נאנחת. Giphy
עוזר להורדת לחץ. גיף של אישה מתנשפת/Giphy

"אנחה מחזורית היא דרך די מהירה להרגיע את עצמך", אומר שפיגל, לפי CNN. "אנשים רבים יכולים לעשות את זה בערך שלוש פעמים ברציפות ולראות הקלה מיידית מרגשות חרדה ומתח".

ד"ר סינתיה אקריל, מומחית לניהול מתח, מציינת שהמחקר הוא מחקר קטן, ושאין לנו לזלזל במדיטציה או בשאר סוגי הנשימה שעדיין יכולים לעזור. "אנחנו יודעים שהפניית תשומת הלב לכל צורה של עבודת נשימה מתחילה את תהליך המודעות שמזין את התודעה ואת היתרונות שלה", היא אומרת. "כל עוד כולנו מתנסים בקשרים נפש-גוף עם ראש פתוח ומוצאים משהו שמרגיע אותנו, נהדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully