וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכאון מעלה את הסיכון לשבץ מוחי, וזה לא הכל

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 9:24

מחקר חדש מצא קשר מדאיג בין תסמיני דיכאון ובין הסיכון ללקות בשבץ מוחי מסכן חיים. הנה כל הפרטים על המחקר

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

מחקר חדש חשף היבטים לא ידועים בעבר של דיכאון והשפעתו על סיכון מוגבר לשבץ מוחי, כמו גם התאוששות גרועה יותר לאחר שבץ. המחקר, שפורסם בכתב העת Neurology, מצא שאנשים עם סימפטומים של דיכאון נוטים יותר לחוות שבץ ולהתאושש בצורה גרועה יותר לאחר שעברו אחד כזה.

"דיכאון משפיע על אנשים ברחבי העולם ויכול להיות בעל מגוון רחב של השפעות על חייו של אדם", אמר מחבר המחקר רוברט פ' מרפי מאוניברסיטת גאלווי באירלנד.

"המחקר שלנו מספק תמונה רחבה של דיכאון והקשר שלו לסיכון לשבץ מוחי על ידי הסתכלות על מספר גורמים כולל תסמינים של המשתתפים, בחירות חיים ושימוש בתרופות נוגדות דיכאון. התוצאות שלנו מראות שתסמיני דיכאון היו קשורים לסיכון מוגבר לשבץ והסיכון היה דומה בקבוצות גיל שונות וברחבי העולם", הסביר מרפי.

למחקר נרשמו יותר מ-26,000 מבוגרים ממחקר INTERSTROKE. המשתתפים היו מ-32 מדינות ברחבי אירופה, אסיה, צפון ודרום אמריקה, המזרח התיכון ואפריקה וגילם הממוצע היה 62.

יותר מ-13,000 אנשים חלו בשבץ מהקבוצה. אנשים אלו הותאמו ליותר מ-13,000 אנשים בעלי גיל, מין, זהות גזעית או אתנית דומים, אך לא חוו שבץ מוחי.

איור של איש עם ענן מעליו. ShutterStock
איזה דיכאון. איור של איש מצוברח/ShutterStock

בתחילת המחקר, המתנדבים נדרשו לענות על שאלונים בנושאים כמו גורמי סיכון קרדיווסקולריים, כולל לחץ דם גבוה וסוכרת. החוקרים גם אספו נתונים על תסמיני דיכאון שנה לפני המחקר. המשתתפים היו צריכים לדווח אם הם חשו עצובים או מדוכאים במשך שבועיים או יותר ברציפות במהלך השנה האחרונה.

בעקבות ניתוח והתאמה לגיל, מין, השכלה, פעילות גופנית וגורמי חיים אחרים, לאנשים עם תסמינים של דיכאון היה סיכון מוגבר של 46 אחוזים לשבץ בהשוואה לאלו ללא תסמינים של דיכאון. יתרה מכך, התוצאות הראו קשר ליניארי בין מספר תסמיני הדיכאון לבין הסיכון לשבץ מוחי. לדוגמה, למשתתפים עם 5 תסמינים או יותר של דיכאון היה סיכון גבוה ב-54 אחוזים לשבץ בהשוואה לאלו ללא תסמינים. באופן דומה, אנשים שדיווחו על 3-4 תסמינים של דיכאון ואלו שדיווחו על 1-2 תסמינים של דיכאון היו בסיכון גבוה ב-58 אחוזים וב-35 אחוזים בהתאמה.

"במחקר זה השגנו תובנות עמוקות יותר לגבי האופן שבו תסמיני דיכאון יכולים לתרום לשבץ מוחי", קבע מרפי. "התוצאות שלנו מראות שתסמינים של דיכאון יכולים להשפיע על בריאות הנפש, אך גם להגביר את הסיכון לשבץ מוחי. רופאים צריכים לחפש את הסימפטומים הללו של דיכאון ויכולים להשתמש במידע זה כדי לעזור להנחות יוזמות בריאות המתמקדות במניעת שבץ מוחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully