וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וירוס "זומבי" שקפא לפני 50 אלף שנה, קם לתחיה ונותר מדבק

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 9:50

הווירוסים העתיקים נמצאו במעיים של זאב סיבירי ובשיער ממותות שנמצאו קפואים באדמה. מה זה אומר על העתיד שלנו והאם הם מהווים סכנה קיומית לעולם?

וירוס. ShutterStock
קיבלו חיים חדשים. וירוסים/ShutterStock

לאחר כמעט 50,000 שנים שקפאו עמוק בתוך אדמת סיביר, התגלה מקבץ של וירוסים עתיקים, שעדיין מדבקים. למרבה הפלא, הדאגה, הנגיפים ה"זומביים" עדיין הצליחו להדביק אמבות חד-תאיות חיות לאחר שהגיחו מחדש מההקפאה העמוקה שלהם, כך מצא מחקר חדש שפורסם בכתב העת Viruses.

חוקרים זיהו והחיו 13 וירוסים חדשים בסך הכל, בני 27,000 עד 48,500 שנים, מה שעשוי להפוך חלק מהם לנגיפים העתיקים ביותר שעברו החייאה מחדש אי פעם. חלקם נמצאו בתוך מעיים קפואים של זאב סיבירי, ואחרים בדגימה של פרמפרוסט - קרקע הנמצאת בטמפרטורה של 0 מעלות ומטה - המכילה כמות גדולה של צמר ממותה.

הנגיפים, שבילו אלפי שנים קפואים, עדיין הצליחו להדביק אמבה מתורבתת ברגע שהצוות נתן להם חיים חדשים, מה שמהווה חוץ מקריאת התפעלות, גם סיבה אפשרית לדאגה לבריאות הציבור.

"אנו רואים את הנגיפים המדבקים באמבה כפונדקאים לכל הנגיפים האפשריים האחרים שעלולים להיות בפרמפרסט", אמר ל-CNN פרופסור ז'אן מישל קלברי, אחד ממחברי המחקר.

"אנחנו רואים את עקבותיהם של הרבה, הרבה, הרבה וירוסים אחרים", הוסיף. "אז אנחנו יודעים שהם שם. אנחנו לא יודעים בוודאות שהם עדיין בחיים. אבל הנימוק שלנו הוא שאם נגיפי האמבה עדיין חיים, אין שום סיבה שהנגיפים האחרים לא יהיו עדיין בחיים, ויהיו גם מסוגלים להדביק את המארח שלהם".

יקוצק, מזרח סיביר. ShutterStock
אדמת הקרחונים הנמסה חשפה פלאים עתיקים רבים בשנים האחרונות/ShutterStock

אדמת הקרחונים הנמסה חשפה פלאים עתיקים רבים בשנים האחרונות, כולל ה-DNA העתיק בעולם ודוב בן 3,500 שנה. אבל היא מסתירה גם כמה הפתעות מרושעות יותר, וירוסי "זומבי" מדבקים הם אחד מהם.

ככל שמשבר האקלים ממשיך להחמיר, סביר להניח שיתעוררו מחדש איומים מיקרוביאליים רבים נוספים. בעוד שההשפעה על בריאות האדם נותרה עדיין לא ברורה, חלק מהחוקרים משערים שמקור המגיפה הבאה עשוי להיות בקרחון נמס.

באשר לאיום נגיף ה"זומבים": "עד כמה זמן הנגיפים הללו יכולים להישאר זיהומיים ברגע שהם נחשפים לתנאי חוץ (אור UV, חמצן, חום), ועד כמה הסיכוי שהם יתקלו וידבקו במארח מתאים במרווח זה עדיין בלתי אפשרי להעריך", כותבים מחברי המחקר החדש. "אבל הסיכון חייב לגדול בהקשר של התחממות כדור הארץ ו[עם] יותר אנשים שמאכלסים את האיזור הארקטי".

  • עוד באותו נושא:
  • וירוסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully