וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התינוק שלכן עושה עליכן מניפולציה". נכון או לא?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 9:16

כמה פעמים כבר שמעתן את המשפט הזה? שירלי פייטלסון עושה סדר ומסבירה מדוע הוא שגוי מיסודו

תינוק בתוך אריזת מתנה. ShutterStock
החלק שאחראי על תכנון וקבלת ההחלטות כמעט ולא קיים במוח של התינוק/ShutterStock

אמא שלכן, חמותכן, הגננת - מי האחרונה ש"שטפה" אתכן בכך שאתן נכנעות למניפולציות של הבייבי שלכן? ואולי אפילו השתכנעתן ויש בכן חשש קטן שזה נכון - שהרגלתן אותו להרדמות בידיים, ללינה משותפת או לשינה על הציצי, ואם הוא לא יקבל את מה שהוא רוצה הוא יפעיל עליכן טריקים - מינפולציות רגשיות.

שירלי פייטלסון, מייסדת "המדריך המציאותי לשינת תינוקות" מסבירה מדוע האמירה הזאת היא משוללת כל יסוד: במוח האנושי קיימים מערכות וחלקים שונים המתפתחים בקצב שונה זה מזה. גזע המוח שנמצא בחלקו התחתון של המוח, אחראי על פעולות כמו נשימה, שינה או פעילות מערכת העיכול, והמערכת הלימבית, שנמצאת במוח הקדמי, אחראית על הרגשות החזקים שלנו, ביניהם פחד, חרדה, שמחה כעס ועוד.

תינוקות נולדים כאשר החלק התחתון של המוח שלהם מאוד מפותח, מה שאומר שמרגע הלידה הם מוצפים בתחושות ורגשות חזקים מאוד. אז מה הבעיה? הרגשות הללו חזקים אך המוח התחתון לא יודע כיצד להתמודד איתם. זהו תפקידו של המוח העליון שאחראי על אותם חלקים כמו חשיבה לוגית, יכולת אסטרטגית, ויסות רגשי, יכולת קבלת החלטות ותכנון.

המוח העליון כמעט ולא מפותח בזמן הלידה. הוא נותן קפיצת התפתחות משמעותית בגילאי 4-5 שנים ומסיים את התפתחותו רק באמצע שנות ה-20. זאת הסיבה שלמתבגרים שיקול דעת לקוי פעמים רבות, שכן בנוסף להורמונים שהם מוצפים בהם המוח שלהם פשוט לא סיים להתפתח.

נחזור לענייננו: החלק שאחראי על תכנון וקבלת ההחלטות כמעט ולא קיים במוח של התינוק שלכן בעוד החלק המציף אותו ברגשות חזקים פועל ב-full power, משמע - התינוק שלכן לא עושה עליכן מניפולציות משום שהחלק הזה במוח שלו בקושי קיים. מה כן קורה? הוא מרגיש תחושה ומגיב בהתאם. הוא מתעורר ומחפש חום, נחמה וביטחון אצל אמא.

חמשו את עצמכן בעובדות מול כל הרעש שיש בחוץ וזכרו - התינוק שלכן לא עושה עליכם מניפולציות כי הוא פשוט לא מסוגל.

תינוק משחק בסלון. ShutterStock
זכרו: התינוק שלכן לא עושה עליכם מניפולציות כי הוא פשוט לא מסוגל/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully