וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו מגע עמוק ואיך תעניקו אותו לבייבי שלכן?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 27.4.2023 / 7:36

איזו חשיבות יש למגע העמוק בתינוקות בגילאי לידה עד שלושה חודשים ואיך תעשו זאת נכון? כל מה שאתן צריכות לדעת בכתבה הבאה

תינוק מקבל מסאז'. ShutterStock
תינוק מקבל מסאז'/ShutterStock

אנחנו מניחים שכבר שמעת את המושג "טרימסטר רביעי", נכון? כשהעובר נמצא ברחם הוא מרגיש את גבולות הגוף שלו כשהוא עטוף מכל כיוון, אך כשהוא יוצא לאוויר העולם תחושה זאת מיטשטשת. עד גיל שלושה חודשים הוא חווה את גופו ככזה שאין לו התחלה וסוף, ומכאן שהתקופה הזאת לא פשוטה עבורו. זאת הסיבה שמהלידה ועד החודש השלישי לחייו תפקידנו הוא להעניק לו את הביטחון הפיזי שהוא זקוק לו. הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת היא מגע עמוק.

אז איך תעניקו מגע עמוק לבייבי שלכן? זמירה קמחי, מלווה התפתחותית ומאמנת הורים, מסבירה מהן הדרכים הנכונות לשאת, לגעת וגם לחשוב כדי לייצר עבור התינוק את תחושת הביטחון שהייתה לו ברחם:

להחזיק בידיים במנח ערסול ולהניח במנשא בד

נטרלו את הקולות שאומרים לכן "הילד יתרגל לידיים ויהיה מפונק". הוא זקוק לקרבה שלכן, לחום גופכן ולשמוע את פעימות הלב שלכן. ערסול בידיים או נשיאה במנשא בד יאפשרו לו להיות בכפיפה הפיזיולוגית הטבעית שלו, ובה בעת להרגיש אתכן הכי קרוב שאפשר.

להניח על פוף

השכיבו את התינוק על הפוף כשהוא על הגב וגם הצדדים. המנח שלו שקוע בתוך הפוף יעזור לו להתחבר ולהכיר את גבולות גופו.

"לפסל" את גופו

כשהתינוק שוכב רגוע ונינוח, הניחו יד אחת על אזור החזה והבטן, וביש השנייה החלו לחיצות עם האצבעות שלכן. העבירו אותן, אחת אחת, על הרגל, השוק, הירך, האגן, בית החזה, הזרוע, כף היד, הכתף, אזור הראש משני הצדדים - כך לאורך כל הגוף. חזרו על כך לפחות שלוש פעמים, והקפידו על כך שיד אחת תמיד תהיה מונחת על התינוק בעוד השנייה מטיילת על גופו.

לגעת גם בשכיבה על הבטן

כאשר התינוק שוכב על הבטן הוא למעשה עושה היכרות עם הקרקע, מרגיש את כוח הכבידה שלו ומערכת השרירים מגיבה בהתאם. המטרה במגע עמוק כשהתינוק שוכב על הבטן היא לעודד את הרמת הראש למעלה וקדימה ולחזק את שרירי הצוואר וחגורת הכתפיים.

התחילו במגע רך בתינוק כשהוא שוכב על הבטן, הוסיפו לחיצות קלות של הגוף לכיוון המשטח שהוא שוכב עליו. כאשר התינוק רגוע, הניחו שתי אצבעות משני צידי עמוד השדרה ולאורך הגב לחצו בעדינות לגירוי שרירי הזוקפים. פעולה זו גורמת להזדקפות הצוואר ופלג הגוף העליון.

במידה והתינוק מראה סימנים של אי נוחות, הרגיעו אותו והרימו על הידיים. חזרו על הפעולה כשהוא נרגע, והשתדלו להגדיל את טווח זמן המגע כשהוא שוכב על הבטן בכל פעם. ניתן להיעזר גם בכדור פיזיו למטרה זאת.

תינוק במהלך אוסטאופתיה. ShutterStock
תינוק מקבל טיפול/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully