וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונש ונזיפה - out, חיזוק ועידוד - in: כך תצליחו לשנות התנהגות באמצעות משוב חיובי

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 5.4.2023 / 7:56

הילדים לומדים המון מהתגובות שלכן להתנהגות שלהם, לכן חשוב שתכירו את היתרונות לחיזוקים, מחמאות ועידוד על פני עונשים, ביקורת ונזיפה

אמא עצבנית עם תינוק. ShutterStock
מהו משוב חיובי? חיזוק, עידוד, הכרה, פרס, שבח או מחמאה/ShutterStock

כמה פעמים מצאתן את עצמכן מזמרות "אסור", "לא" , "נו נו נו", "אני לא מרשה" אחרי שהבייבי שלכן עשה משהו שאתן לא מסכימות לו, ובצדק? כל עוד לא מדובר בסכנה מיידית (כמו למשל להכניס אצבע לשקע החשמל), למשוב שלילי לא תהיה השפעה אפקטיבית על ההתנהגות והיא תעצור אותה, אולי באופן זמני בלבד.

מיה צור, מדריכת הורים ויועצת זוגית, מדגישה כי כשהמטרה שלכן לשנות את התנהגות הילד לטווח הארוך, ולא רק להפסיק אותה באותו הרגע, משוב חיובי הוא הדרך לכך. מהו משוב חיובי? חיזוק, עידוד, הכרה, פרס, שבח או מחמאה, וגם על התנהגות שהיא לא מושלמת אך פחות שגויה מבחינתנו.

דמיינו למשל את הפעם הראשונה שהתינוק אמר "אבא". איזו התלהבות הייתה בבית, איזו שמחה. התינוק קיבל המון חיזוקים מכן ומהסביבה הקרובה על כך שאמר את המילה הראשונה שלו, והוא המשיך לחזור על ה"אבא" שוב ושוב. אחרי שכולם כבר התרגלו והבייבי הפסיק לקבל התייחסות מיוחדת (זה כבר old news מבחינתכן) הוא הבין והתקדם ויתכן וניסה להגיד כבר מילים חדשות - "אמא" למשל. ואז שוב ההתרגשות וההתלהבות מתחילה מחדש. כך התינוק מתקדם ולומד עוד מילה ועוד מילה, וכל חיזוק חיובי שהוא מקבל מגביר את המוטיבציה שלו ללמוד ולהתנסות.

מדוע משוב שלילי לא מקדם את התינוק?

משוב שלילי, לעומת זאת, אינו משנה התנהגות לאורך זמן, לא מקדם את התינוק ולא מלמד אותו. כאשר אתן נוזפות בתינוק שעשה משהו שאסרתן עליו לעשות, הוא בעיקר ינסה להשתכלל ולא להיתפס על ידכן בפעם הבאה ולא יימנע מלעשות זאת. מה יקרה כאשר תסובבו את הגב? הוא ככל הנראה ימשיך.

אם אתן רוצות להשפיע על ההתנהגות של התינוק, עודדו אותו בדרך אל המטרה אליה אתן שואפות. חזקו אותו בכל פעם שהוא עושה ולו את הצעד הקטן ביותר בדרך הנכונה. במקום לנזוף בו שהוא מוציא דברים מתוך הפח שבמטבח, עודדו אותו כאשר הוא בוחר לעשות דברים אחרים. כשאתן רואות שהוא מתקרב אליו הציעו משחק אחר, ואם הוא נענה לכן - שבחו אותו על כך.

באופן הזה אתן תחזקו את ההתנהגות הזאת לאורך זמן, ולא תייצרו אצלו מגנון של הימנעות מנזיפה או עונש, שישפיעו אך ורק על הזמן הקצר. בהצלחה!

אמא מחבקת ילדה עצובה. ShutterStock
במקום לנזוף בו שהוא מוציא דברים מתוך הפח שבמטבח למשל, עודדו אותו/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully