וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתוק מריר: הממתיק הטבעי שמגביר סיכון להתקפי לב ושבץ

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 7:42

תחליף הסוכר המאוד פופולרי - אריתריטול נמצא כגורם אפשרי לעליה בסיכון למחלות לב ושבץ. האירוניה המסוכנת - רוב המשתמשים בו הם אלה שמועדים למחלות הללו

פרופ' קובי שחם מסביר מהם הסימנים להתקף לב שצריכים להדאיג אתכם ומתי חשוב להגיע במהירות למיון/מערכת וואלה!

אנחנו כבר מכירים את האזהרות שיש לממתיקים מלאכותיים, אבל מתברר שגם אלה המוגדרים "טבעיים" עלולים להיות מסוכנים. תחליף סוכר מאוד פופולרי בשם אריתריטול (erythritol) שמיוצר על ידי התססת שמרים עם סוכר תירס או עמילן חיטה ונחשב דל בקלוריות - נקשר לקרישת דם, שבץ, התקף לב ומוות, על פי מחקר חדש.

"מידת הסיכון לא הייתה צנועה", אמר עורך המחקר הראשי, ד"ר סטנלי הייזן, מנהל המרכז לאבחון ומניעה קרדיווסקולרית במכון המחקר של קליבלנד קליניק לרנר.

אנשים עם גורמי סיכון קיימים למחלות לב, כמו סוכרת, היו בסיכון גבוה פי שניים לחוות התקף לב או שבץ אם יש להם את הרמות הגבוהות ביותר של אריתריטול בדמם, לפי המחקר שפורסם ביום שני בכתב העת Nature Medicine.

ממתיק מלאכותי. ShutterStock
נמצא בהמון מוצרים. ממתיק מלאכותי/ShutterStock

"אם רמת האריתריטול בדם שלך הייתה ב-25% העליונים בהשוואה ל-25% התחתונים, היה סיכון גבוה פי שניים להתקף לב ושבץ מוחי. זה משתווה לגורמי הסיכון החזקים ביותר ללב, כמו סוכרת", אמר הייזן.

מחקרים נוספים במעבדה ובבעלי חיים שהוצגו במאמר גילו שנראה כי אריתריטול גורם לטסיות הדם להיקרש בקלות רבה יותר. קרישים יכולים להתנתק ולנוע אל הלב, לעורר התקף לב, או למוח, לעורר שבץ מוחי.

רוברט רנקין מהמועצה לבקרת קלוריות, המייצגת את תעשיית המזון והמשקאות הדלים והמופחתים בקלוריות, אומר שהמחקר סותר עשרות שנים של מחקר שהראה כי אריתריטול בטוח ושאין ליישם את התוצאות על הציבור הרחב בהתחשב בבריאות המשתתפים נושאים. ובכל זאת, "לפי הידע הנוכחי שיש לנו, לא הייתי ממליץ לאנשים להשתמש בו".

הייזן, בינתיים, מייעץ לסובלים מבעיות לב וכלי דם "להתרחק מאריתריטול עד שיבוצעו מחקרים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully