וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי כיוון? גורמים בארה"ב מעריכים כי "הקורונה דלפה ממעבדה"

עודכן לאחרונה: 28.2.2023 / 11:27

המחלוקת על מקורות נגיף הקורונה כנראה לא יגמרו לעולם. כעת מחלקת האנרגיה של ארה"ב מודיעה על גילויים חדשים שגורמים לה להאמין שהנגיף הגיע ממעבדה. הנה מה שאנחנו יודעים

בווידאו: סין פתחה את גבולותיה לעולם/רויטרס

אם נדמה לכם שהקורונה נעלמה לנו מהחיים, אתם רחוקים מאוד מהמציאות. מידע מודיעיני חדש הוביל את משרד האנרגיה האמריקני להסיק שמגיפת הקורונה נגרמה ככל הנראה על ידי דליפה מעבדה סינית ולא משוק החיות בווהאן, אך הבית הלבן טוען שהמודיעין האמריקני עדיין מפולג מאוד בנושא.

המסקנות, שדווחו לראשונה על ידי הוול סטריט ג'ורנל, מייצגות שינוי בעמדה הקודמת של משרד האנרגיה שהייתה אמביוולנטית יותר לגבי המקורות הפוטנציאלים של הנגיף. למרות שלא ניתן לדעת טיבו של המודיעין החדש, העובדה שהוא גרם לשינוי בעמדת המחלקה היא משמעותית. כפי שמציין הניו יורק טיימס, מחלקת האנרגיה שואבת את התובנות שלה מרשת של מעבדות, חלקן עורכות מחקר ביולוגי מתקדם.

עם זאת, המסקנות הללו אינן משותפות לכל מי שתודרך על המודיעין. גורמים רשמיים ציינו כי שינוי הדעה של משרד האנרגיה נעשה ב"ביטחון נמוך", מה שממחיש את רמת המחלוקת בין סוכנויות הביון האמריקניות בנוגע למקורות הנגיף.

למרות שרוב הרשויות בנושא דוחות את הרעיון שהנגיף נוצר בכוונה כנשק ביולוגי, עדיין קיימים שני מחנות נפרדים הנוגעים למקורותיו. בראשון, מחנה השערת דליפות המעבדה, יושבים משרד האנרגיה והבולשת הפדרלית (FBI) המאמינים שהמגיפה נגרמה על ידי דליפה מקרית ממכון ווהאן לווירולוגיה, מעבדה סינית שעבדה על נגיפים. במחנה השני נמצאים עוד ארבע סוכנויות ביון והמועצה הלאומית למודיעין שסבורים, בוודאות נמוכה, שהנגיף נגרם ככל הנראה מחשיפה טבעית לבעל חיים נגוע.

וירוס הקורונה משתלט על ריאות. ShutterStock
נוצר במעבדה או לא? נגיף הקורונה/ShutterStock

לדברי ג'ייק סאליבן, יועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, עדיין קיימות "מגוון דעות" בעניין. "כרגע", אמר בראיון ל-CNN, "אין תשובה מוחלטת מקהילת המודיעין על השאלה הזו. חלק מהגורמים בקהילת המודיעין הגיעו למסקנות מצד אחד, חלק מהצד השני. כמה מהם אמרו שפשוט אין להם מספיק מידע כדי להיות בטוחים".

קהילות מדעיות ברחבי העולם מסכימות שחיוני לקבוע את מקורותיה של מגיפת הקורונה. במרץ 2021, ארגון הבריאות העולמי הגיע למסקנה כי "לא סביר" שהנגיף יצא מדליפת מעבדה בסין, אך דוח זה זכה לביקורת, לא מעט מכיוון שסין מינתה רבים מהמדענים שסייעו בהפקתו. עם זאת, מדענים רבים מאמינים כי המחלה היא זואונוטית בטבעה, כלומר ככל הנראה מקורה בבעל חיים והפכה למוטציה באופן שאפשר לה להתפשט לבני אדם.

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully