וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח מוח שהסתבך לפני 3,500 שנה התגלה באתר ארכיאולוגי במגידו

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 10:11

שני שלדים שהתגלו בישראל בשנת 2016 עברו בחינה מעמיקה שבסופה נמצא כי מדובר באחים. אבל זה לא הסוף - אחד מהאחים עבר תהליך של חירור גולגולת בעודו בחיים - מה שאולי מרמז על ניתוח מוח. הנה הפרטים

ניתוח מוח מלפני 3500 שנה שהתגלה באתר ארכיאולוגי במגידו, ישראל. journals.plos.org, אתר רשמי
הגולגולת חוררה כשהאיש עדיין היה בחיים. ממצאי המחקר כפי שפורסמו בכתב העת/אתר רשמי, journals.plos.org

האם נמצאו העדויות לאחד ממניתוח המוח הראשונים? קבר מתקופת הברונזה המאוחרת באתר הארכיאולוגי מגידו הציג לחוקרים דוגמה נדירה של ניתוח גולגולתי עדין שיכול להיות שנחשב לקדום ביותר מסוגו במזרח התיכון.

בשנת 2016, ארכיאולוגים חפרו זוג קברים בחלק הביתי של ארמון בעיר התנ"כית המפורסמת, וחשפו שרידים של שני פרטים שנקברו יחד לפני כמעט 3,500 שנה. כעת פרסמו חוקרים ממוסדות בארה"ב ובישראל את תוצאות ניתוח השלדים שלהם, וחושפים סיפור טראגי של שני אחים שהכסף שלהם לא הספיק כדי להציל אותם ממוות מוקדם. המחקר פורסם ב-PLoS One.

העיר מגידו ממוקמת 130 קילומטרים צפונית לירושלים והיא הייתה מרכז עירוני משגשג שהורכב ממספר רב של ארמונות, ביצורים ומקדשים. "קשה להפריז בחשיבותה התרבותית והכלכלית של מגידו בשלהי תקופת הברונזה", אומר הארכיאולוג התל אביבי ישראל פינקלשטיין, שהיה שותף למחקר על העצמות.

העיר מגידו ממוקמת 130 קילומטרים צפונית לירושלים והיא הייתה מרכז עירוני משגשג המורכב ממספר רב של ארמונות, ביצורים ומקדשים. "קשה להפריז בחשיבותה התרבותית והכלכלית של מגידו בשלהי תקופת הברונזה", אומר הארכיאולוג התל אביבי ישראל פינקלשטיין, שהיה שותף למחקר על העצמות.

ניסו לחשוף את המוח

הגופות קבורות בחלק של ארמון שנחשב שמור לאליטה, בין כלי חרס וחפצי ערך אחרים כיאה לאזרחים אמידים יותר, הגופות עשויות להיות שייכות לגברים שהשתייכו למשפחה חזקה, אם כי לא משפחת מלוכה.

ניתוח DNA שנערך לפני החקירה האחרונה ביסס את מערכת היחסים המשפחתית שלהם, בעוד שרמזים בגודל ובהתפתחות שלהם הצביעו על כך שאחד מהם מת בבגרות מוקדמת, והשני היה כבן 30 כשמת. הודות לאופן סידור העצמות, התגלה כי האח הבכור ככל הנראה האריך ימים לאחר אחיו, כאשר עצמותיו של הצעיר הראו סימנים שהוסרו ונקברו מחדש.

עוד בוואלה!

הגילוי הארכיאולוגי שחשף פרטים על מחלת הסרטן בתקופה העתיקה

לכתבה המלאה

אף על פי שכל אחת מגופות האחים מציגות סימני מחלה, הגולגולת של הבכור מבין השניים נושאת בבירור סימנים של הליך חירור גולגולת המכונה טרפינציה, הכוללת חיתוך או שחיקה - גרידה או גילוח - עצם של מטופל חי כדי לחשוף את המוח.

"אתה צריך להיות במקום די מפחיד כדי שיחתכו לך חור בראש", אומרת העורכת הראשית של המחקר רייצ'ל קלישר, ארכיאולוגית מאוניברסיטת בראון בארה"ב. לא ברור מדוע ההליך בוצע, ויש השערות שנעות מאמונות טפלות ועד כוונות אינטואיטיביות יחסית של הקלה על הצטברות של לחץ על המוח.

ניתוח מוח מלפני 3500 שנה שהתגלה באתר ארכיאולוגי במגידו, ישראל. journals.plos.org, אתר רשמי
נקברו יחד לצד חפצים יקרים. התמונות מהאתר/אתר רשמי, journals.plos.org

במקרה של האחים, תהיה כוונת הניתוח אשר תהיה, בסופו של דבר הוא לא צלח. ההצלבה של סימני החתך השוליים את הפתח המרובע אל קדמת הגולגולת שלו לא הראתה סימני ריפוי, מה שמרמז כי האיש - שנחשב כמי שהיה בשנות ה-20 או ה-30 לחייו, מת זמן קצר לאחר שגולגולתו נחתכה.

יש רק כמה עשרות דוגמאות אחרות לטרפנציה ברחבי המזרח התיכון - ואף אחת לא מתאריך מוקדם יותר משלדים בני אלפי שנים אלה. הממצא עוזר לצייר תמונה גלובלית יותר של איך ומדוע תרבויות עתיקות עשויות היו לבצע פעולה כל כך מסוכנת של ניתוח.

ניסו להציל אותם

למרות שהיתה להם גישה לעושר ולהשפעה, החוקרים צעריכים כי זה לא סביר שלאיש ולאחיו היו חיים נוחים. כל אחד מהם הראה סימנים של מחסור מתמשך בברזל בילדות, שייתכן שהשפיע על התפתחותם. לאח הגדול היה גם קו נוסף בגולגולת שבו נפגשו הלוחות, כמו גם טוחנת נוספת, המעידה על מצב גנטי נדיר שנקרא דיספלזיה קלידוקרניאלית. ואם זה לא מספיק, כל סט עצמות נושא צלקות של מחלה זיהומית, ככל הנראה שחפת או צרעת.

קשה לומר אם כל אחד מהאחים נכנע לזיהום ממנו סבל, או אפילו אם זה תרם לצורך בניתוח גולגולת. למרות שחייהם נקטעו באופן טרגי, ברור שמי שטיפל בהם נקט בפעולה דרסטית כדי לשמור עליהם. "בימי קדם, הייתה הרבה יותר סובלנות והרבה יותר אכפתיות ממה שאנשים עשויים לחשוב", אומרת קלישר, "יש לנו ראיות ממש מתקופת הניאנדרטלים שאנשים סיפקו טיפול זה לזה, אפילו בנסיבות מאתגרות. אני לא מנסה לומר שהכל היה 'קומבייה' - היו חלוקות מין ומעמדות. אבל בעבר, אנשים עדיין היו אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully