וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מקרה ההתעללות בפעוט מבני ברק: מה גורם לאמא לפגוע בילד שלה?

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 12:57

אם נעצרה בחשד שניסתה לזהם את פצעיו של בנה הפעוט בן השנה. כמו בכל פעם שמתפרסם מקרה כזה, עולה השאלה - איך היא יכלה לעשות את זה? אחת הסיבות האפשריות היא תסמונת פסיכיאטרית נדירה אך מסוכנת בשם תסמונת מינכהאוזן. הנה כל הפרטים עליה

ילד מחובר לאינפוזיה. ShutterStock
תסמונת מורכבת ונדירה. ילד מחובר לאינפוזיה/ShutterStock

אתמול (שלישי) נחשף מקרה מחריד של אמא מבני ברק שנעצרה בחשד שניסתה לזהם את פצעיו של בנה הפעוט בן השנה. צוות הרפואי בבית החולים ספרא לילדים הבחין בהתנהגות חריגה של האם, ובידי המשטרה תיעוד של שלה מכניסה חומרים לאינפוזיה של בנה. האם נעצרה בחשד להתעללות בחסר ישע ושוחררה למעצר בית. למרבה המזל, מצבו של הפעוט קל.

המניע להתנהגות החריגה הזו כמובן לא ידוע בשלב זה, אבל מקרים מחרידים כאלה מתפרסמים אחת לכמה זמן ומעלים לשיח את התופעה פסיכיאטרית המכונה "תסמונת מינכהאוזן". מדובר במצב קיצון שבו אנשים פוגעים בעצמם או באחרים הנמצאים תחת חסותם במטרה לקבל תשומת לב רפואית ונפשית.

לרוב מדובר בהורים מעורבים ומסורים. וזה חלק מהקושי

תסמונת מינכהאוזן יכולה להתבטא בפגיעות עצמיות פיזיות או נפשיות, אך במקרים מסוימים אדם עלול לפגוע גם בקרובים לו ביותר להשגת אותן מטרות. בעגה המקצועית מכנים זאת תסמונת מינכהאוזן בידי שליח. במקרים האלה ההורה יגרום נזק לילד כדי להפוך אותו לחולה ובכך "ירוויחו" מזה.

הסיבות לתסמונת מינכהאוזן אינן ברורות, אבל מקובל להניח כי מדובר בצורך בתשומת לב. ישנם מקרים בהם אנשים עושים זאת כי הם רגועים יותר כאשר הם, או הקטין שתחת חסותם, נמצא בתוך מיטת החולה בבית החולים.

חשוב לציין כי מדובר בתופעה מורכבת ונדירה, שעשויה להיות מושפעת משלל גורמים נפשיים. בניגוד לדימוי שעשוי להיווצר, לא מדובר במקרים של הזנחה. במרבית המקרים האלה, ההורה יהיה מאוד מעורב, ולצד המעורבות הזאת הוא יגרום לדברים האלה. הנזק הוא לא לגמרי במודע.

מכיוון שמדובר בתסמונת קשה לאבחון, מסתמכים צוותים רפואיים על שלל נורות אזהרה כדי לבצע תחקיר מעמיק יותר לגבי המצב. חלק מהתסמינים הם ילד הסובל מכמה בעיות בבת אחת, חוסר עקביות מבחינת בדיקות המעבדה, הורה שמתערב בעבודת הצוות ונדבק לילד בצורה מוקצנת או מפגין ידע רפואי נרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully