וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת גורם לנו להחליט מה אנחנו רוצים לעשות בחיים?

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 13:09

נשים גננות וגברים בהייטק? האם יש לזה סיבה פסיכולוגית או שהכל רק הסללה? מחקר חדש ביקש לבחון את הנושא

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

מה באמת גורם לנו להחליט מה אנחנו רוצים לעשות בחיים? מטבע הדברים, התשובה לשאלה הזאת מורכבת ממגוון גורמים, שלא על כולם אנחנו יכולים לשים את האצבע, אך כפי שעולה ממחקר חדש, נראה כי בכל הועלם, לגברים ולנשים יש נטייה לתכנן את הקריירה שלהם על פי קריטריונים מאוד מסוימים.

במחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Sex Roles, בחנו נתונים על יותר מ-75 אלף בני אדם מ-42 מדינות ברחבי העולם. המסקנה העיקרית בו אולי לא תפתיע אתכם, אך הניתוח הזה חושף גם תובנות מפתיעות שמעוררות המון סימני שאלה בקרב המומחים.

ניתוח הנתונים מעלה כי באופן כללי, נשים בכל העולם נוטות להעדיף עבודה עם אנשים, בעוד שגברים נוטים להעדיף עבודה עם "דברים". במילים פשוטות, נשים רבות יעדיפו לעסוק במקצועות כמו הוראה, טיפול ומשאבי אנוש, בעוד שגברים באופן טבעי יפנו למקצועות שדורשים יותר יכולות פיזיולוגיות או ידע טכני ופחות אינטראקציה עם אנשים אחרים.

בנוסף, המחקר הראה כי נשים ברוב העולם העדיפו עבודה ששמה דגש רב על רעיונות, לעומת גברים שהעדיפו ברוב המדינות לעבוד יותר עם נתונים. עבודה עם רעיונות, נדגיש, יכולה להתבטא במקצועות כמו עיצוב גרפי, כתיבת תוכן או יצירה, בעוד שעבודה עם נתונים מתבטאת במקצועות כמו הנהלת חשבונות, מסחר בבורסה ותכנות.

עוד נתון מעניין שקיבל התייחסות במחקר הוא היחס של גברים ונשים ליוקרה של מקצועות כאלו ואחרים. ברוב המדינות שנבדקו, החוקרים ציינו כי "נשים התעניינו יותר בעבודות שנתפסות יוקרתיות. הפער הזה נמדד בכל המדינות למעט שמונה: קנדה, צ'ילה, צרפת, יוון, מלזיה, פקיסטן, דרום קוריאה וסינגפור".

עובד בחברת הייטק. ShutterStock
גברים מעדיפים לעבוד יותר עם נתונים/ShutterStock

"פרדוקס השוויון המגדרי" שמבלבל את המומחים

עד כאן, המחקר לא חידש יותר מדי והמסקנות שלו דומות לאלו שעלו מניתוחים דומים שפורסמו בעבר. עם זאת, החוקרים כאמור גילו פער מפתיע בין מדינות מפותחות יותר ופחות. במסגרת ניתוח הנתונים, הם בחנו גם את רמת השוויון המגדרי בין המדינות השונות, תוך שהם מתבססים בין היתר על נתונים שפרסמה תוכנית הפיתוח של האו"ם בהקשר הזה.

החוקרים ציינו כי "במדינות שבהן אי השוויון המגדרי היה גבוה יותר, ההעדפה של נשים לעבודה עם אנשים הייתה נמוכה יותר". עם זאת, הם ציינו כי גם במדינות האלו, הפער בין נשים וגברים עדיין היה קיים בהעדפה הזאת, אם כי בשיעורים נמוכים יותר. הפער הקטן ביותר בין המגדרים בהקשר הזה נמדד בגיאורגיה, בעוד שהפער הגדול ביותר נרשם בוונצואלה, אך כאמור גם במדינות מערביות שנחשבות יותר שוויוניות.

הפרדוקס הזה, חשוב להבין, אינו חדש והוא מוכר באקדמיה בשם "פרדוקס השוויון המגדרי". מחקרים בעבר הראו לדוגמה כי דווקא במדינות כמו פינלנד, נורבגיה ושבדיה - שנמנות עם המדינות השוויוניות ביותר בעולם מבחינה מגדרית, שיעור הנשים שבוחרות ללמוד את מקצועות ה-STEM (מדעים, הנדסה, מתמטיקה וטכנולוגיה), נמוך בהשוואה לשאר העולם.

הנתונים האלו, מטבע הדברים, מעוררים שאלות רבות בדיון על הבדלים מגדריים. האם באמת קיימים מקצועות שנחשבים באופן טבעי יותר כ"גבריים" או "נשיים"? האם מדינות צריכות לעודד נשים להשתלב במקצועות שאינם מתאימים להן רק מתוך השאיפה לשוויון? האם הבחירות של נשים וגברים בתכנון הקריירה מושפעות מגורמים חברתיים וסביבתיים שמסלילים אותנו בצורה לא מודעת?

כמובן שעל השאלות הגדולות האלו לא ניתן לענות בצורה חד משמעית, פשוט כי בכל מה שקשור למגדר, אין אמת אבסולוטית אחת שנכונה לכולן ולכולם. בנוסף, כיום ניתן לראות כי יותר גברים בוחרים לעסוק במקצועות שבעבר נתפסו כ"נשיים" ולהיפך. אז בזמן שבאקדמיה ימשיכו לחקור, להתווכח ולנתח, כדאי שכולנו, גם גברים וגם נשים, נזכור שאף מומחה או ניתוח סטטיסטי לא באמת יכולים להגדיר בשבילנו מה נכון לנו ואיך לתכנן את העתיד שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully