וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיתי ילד אחר מתנהג לא יפה - האם להעיר לו?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 7:52

לפנות בעצמכם לילד? לחפש את ההורים שלהם או לתת לילד שלכם להתמודד לבד? כל הדרכים להתמודד עם סיטואציות מורכבות מול ילדים שאינם שלכם

ילד עם תיק בית ספר. ShutterStock
להעיר או לא?/ShutterStock

כל הורה יחווה את זה במוקדם או במאוחר: אתם תלכו עם הילד לגינה ותיתקלו בילדים אחרים, חלקם אף גדולים יותר. ילד אחד יתנהג באופן בלתי הולם. הוא יתגרה, יציק, ירים יד או יפריע לילד שלכם ו/או לילדים אחרים. מה עליכם לעשות? האם להתערב ובאיזה שלב?

השאלות הללו מעסיקות הורים רבים וניתן להיתקל בהן בשיטוט בקבוצות הורים בפייסבוק או בשאלות המופנות אל מדריכות הורים למניהן. לפני הכל, נאמר שאין תשובה אחת מוחלטת, וכל אחד מכם ניחן בסגנון משלו, אך רצוי להימנע תמיד מחיכוכים ועימותים שעלולים להתלקח בעקבות תגובה שאינה במקום. אז מה זאת תגובה במקום? והאם תמיד ההורים צריכים להגיב? הנה הכללים הלא כתובים להתמודדות עם התנהגויות של ילדים אחרים:

לדבר אל הילד שלכם בטווח השמיעה של הילד הפוגע

מבוגרים יכולים לכנות את דרך הפעולה הזאת כפאסיב-אגרסיב, אך במקרה שמערב ילדים אחרים הוא חף מהקונוטציה השלילית שלו. אתם יכולים לומר לילד שלכם: "אני רואה שהילדה הגדולה דחפה אותך, בוא נחפש מתקן אחר", או "אתה יכול להגיד לו שזה לא נעים לך". כך אתם מלמדים את הילד שלכם על כללים ונורמות של התנהגות, ובדרך גם מיידעים באופן עקיף את הילד הפוגע שהוא לא התנהג לעניין. לפעמים, תופתעו לדעת, מדובר בחוסר תשומת לב והילד הזה יכול לענות לכם שהוא לא ראה את הילד שלכם, למשל.

להעיר לילד האחר באופן שקול ורגוע

אתם יכולים לקחת את ההתערבות צעד אחד קדימה, ולהעיר לילד אחר כשאתם רואים שהוא מתנהג לא יפה לילד שלכם (או לילדים אחרים). ישנם הורים שיעשו את הצעד הזה רק אם יחושו שהילדים בסכנה ממשית וישנם מי שתמיד יתערבו. בכל מקרה, עשו זאת בעדינות וברגישות מאחר ומדובר בילדים, ולא שלכם. אתם לא צריכים לחנך ילדים אחרים ואפשר להגיד משפטים כלליים שפשוט ישמרו על הסדר כמו: "יש כאן ילדים ממש קטנים, אולי תסובב את הקרוסלה יותר לאט?". קחו בחשבון שיהיו הורים שלא יאהבו שמבוגרים אחרים פונים אל הילד שלהם, וזוהי זכותם, לכן השיח יכול לעבור אליכם, ההורים, ולפעמים הוא אף יהיה לא נעים. זהו שיקול שצריך להתחשב בו כאשר מעירים לילד אחר.

לחפש את ההורים של הילד הפוגע ולהעיר את תשומת לבם

אל תסיקו שילד שמתנהג לא יפה - ההורים שלו עושים משהו שלא כמו שצריך. יכול להיות שהם לא שמו לב. גם אם הם שמו לב והעדיפו שלא להתערב אך לכם זה נראה קריטי - הסבו את תשומת לבם למה שקורה. לרוב ההורים לא ירצו לייצר דרמה נוספת והם ייגשו לילד שלהם וידברו איתו, אך עלולים להיות מקרים בהם תיתקלו בסירוב או התעלמות. אין מה לעשות, אי אפשר לחנך את כולם, וזה הזמן לבחור בדרך פעולה אחרת.

לא להעיר ולהרחיק את הילד שלכם ממקור הבעיה

יכול להיות שהיום אין לכם כוח לעשות סצנות ויכול להיות שזאת תהיה נקודת המוצא שלכם תמיד: אתם לא הגעתם לעשות בעיות בגינה או להיות במרכז הדרמה. מספיק שתרחיקו את הילד שלכם הצידה ותאמרו לו שעדיף למצוא אזור פחות מסוכן/בעייתי לשחק בו כדי להעביר אחר הצהריים בנעימים. כדאי, בהתאם לגיל, ללמד את הילד שלכם להתמודד עם מצבים מסוימים, למשל להגיד לילד שלא ידחף אותו, לקרוא לכם מיד כשהוא מזהה בעיה וכו'.

לא להתערב ולתת לילד שלכם להתמודד

אם לא מעורבת כאן סכנה של ממש והילד שלכם מספיק גדול בעיניכם, אתם יכולים להתבונן במה שקורה מבלי להתערב ולתת לילדים לפתור את הבעיה. יהיו ילדים שיצליחו להגיב לסיטואציה באופן שנראה לכם לגיטימי ויכול להיות, על אף הרצון האוטומטי שלכם להגן על הילד שלכם, שהם ממש יסתדרו לבד וגם יתחזקו מכך.

ומה לא לעשות?

לא להרים את הקול על ילד אחר, לא לגעת בו ולא לחנך אותו. לא הייתם רוצים שמישהו ינהג כך עם הילד שלכם, נכון? את הסגנון התקיף והמחנך תשאירו להורים שלו ואתם דאגו בעיקר לילדים שלכם ולמדו אותם שיעור בשמירה על הגוף שלהם לצד עמידה על שלהם, איפוק, סובלנות וביטחון עצמי.

ילד עצוב יושב לבד בחצר בית הספר. ShutterStock
ילד עצוב יושב לבד בחצר בית הספר/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully